Πλάι πλάι δύο κατάλοιπα σουπερνοβών

Πηγή: Chandra News, 15 Νοεμβρίου 2005

Αυτή η μοναδική φωτογραφία, που πήρε το παρατηρητήριο των ακτίνων X Chandra της NASA, περιέχει όχι ένα, αλλά δύο κατάλοιπα σουπερνοβών. Το ζευγάρι είναι γνωστό ως DEM L316, και βρίσκονται στο γαλαξία του Μεγάλου Νέφους του Μαγγελάνου.

Ο φλοιός του αερίου στην πάνω αριστερά σουπερνόβα περιέχει πολύ περισσότερο σίδηρο, έτσι πιθανώς να προέρχεται από μια σουπερνόβα τύπου 1a, που προκαλείται από την πτώση της ύλης από ένα άστρο-συνοδό πάνω σε έναν λευκό νάνο. Ο κάτω δεξιά φλοιός είναι μια σουπερνόβα τύπου ΙΙ, δηλαδή τα κατάλοιπα ενός πολύ μεγάλου νεαρού αστεριού, που εξερράγη λίγα εκατομμύρια χρόνια μετά τη δημιουργία του. Περιέχει δε πολύ λίγο σίδηρο.

Ενώ για να διαμορφωθεί ένα λευκό νάνο άστρο χρειάζεται δισεκατομμύρια χρόνια, ένα ογκώδες νέο αστέρι θα εκραγεί σε μερικά εκατομμύριο χρόνια. Η διαφορά των ηλικιών στα γονικά άστρα σημαίνει ότι είναι πολύ απίθανο ότι εξερράγησαν πολύ κοντά το ένα με το άλλο. Έτσι ενώ φαίνεται ότι τα δύο κατάλοιπα είναι κοντά το ένα με το άλλο, η προφανής γειτονία τους είναι πιθανώς το αποτέλεσμα μιας τυχαίας ευθυγράμμισης.