Αντιδράσεις στην επιστημονική κοινότητα για την εξέλιξη στο Κάνσας

Πηγή: Sky News, 9 Νοεμβρίου 2005

Το Ευφυές Σχέδιο αρνείται ότι οι άνθρωποι προέρχονται από τους πιθήκους

Το Συμβούλιο Παιδείας της Πολιτείας του Κάνσας ψήφισε να επιτρέψει στους καθηγητές να εξετάσουν αν ισχύει η θεωρία εξέλιξης στις τάξεις τους. Έτσι, θέτει υπό αμφισβήτηση τη θεωρία της εξέλιξης των ειδών του Δαρβίνου.

Με μια απόφαση που θα εξαγριώσει την επιστημονική κοινότητα, το Συμβούλιο Παιδείας ψήφισε 6 προς 4 να επιτρέψει μια σειρά δηλώσεων στις τάξεις  οι οποίες επικρίνουν τη θεωρία του Κάρολου Δαρβίνου.

Η απόφαση θεωρείται ως μια κίνηση υπέρ των θρησκευτικών δικαιωμάτων και της αμφισβητούμενης θεωρίας του Ευφυούς Σχεδίου, που υποστηρίζει ότι ο Κόσμος είναι τόσο περίπλοκος ώστε είναι αδύνατο να προέκυψε από φυσικές διεργασίες, πρέπει δε να δημιουργήθηκε από κάποια ανώτερη νοημοσύνη.

Έτσι και η ποικιλομορφία - σύμφωνα με τη θεωρία αυτή - στον κόσμο παρήχθη από μια θεία δύναμη κι όχι μέσω της εξελικτικής διαδικασίας. Είναι γνωστό ότι τον περασμένο Αύγουστο ο Αμερικανός πρόεδρος υποστήριξε ότι το Ευφυές Σχέδιο πρέπει να διδάσκεται παράλληλα με την εξέλιξη.

"Είναι μια μεγάλη ημέρα για την εκπαίδευση. Είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε", είπε ο πρόεδρος του Συμβουλίου Steve Abrams, ο οποίος είναι ένας από αυτούς που επιμένουν ότι η εξελικτική θεωρία είναι ασυμβίβαστη με την διήγηση της Βίβλου για τη δημιουργία της ζωής στη γη από το Θεό.

Τα νέα πρότυπα των δημόσιων σχολείων περιλαμβάνουν αρκετές και συγκεκριμένες προκλήσεις για την εξέλιξη, όπως δηλώσεις ότι υπάρχει μια έλλειψη αποδεικτικών στοιχείων ή μιας φυσικής εξήγησης για το γενετικό κώδικα, επιβάλει την άποψη ότι τα απολιθωμένα αρχεία είναι ασυμβίβαστα με την εξελικτική θεωρία, και περιέχει μια δήλωση που λέει ότι ορισμένες εξελικτικές εξηγήσεις "δεν είναι βασισμένες στις άμεσες παρατηρήσεις και συχνά ανακλούν τα συμπεράσματα τους από έμμεσα ή λεπτομερή στοιχεία".

Επιπλέον, το Συμβούλιο της Παιδείας ξανάγραψε τον ορισμό της επιστήμης, ώστε να μην περιορίζεται πλέον σε φυσικές εξηγήσεις φαινομένων.

Η ύλη στις πολιτείες καθορίζεται από επιμέρους συμβούλια, ενώ πολλοί πιστεύουν τώρα ότι σε συντηρητικές περιοχές του Κάνσας τα σχολεία θα δεχθούν πιέσεις από συντηρητικά λόμπι να στραφούν κατά του Δαρβίνου.

Τα σχολεία στο Ντόβερ της Πενσυλβανίας, έχουν υποχρεωθεί να διαβάζουν μια έτοιμη δήλωση που υποστηρίζει το Ευφυές Σχέδιο στις τάξεις που διδάσκονται τη βιολογία. Ενώ, η δικαιοσύνη αναμένεται να αποφασίσει τον Ιανουάριο του 2006 μια μήνυση που κατέθεσαν οι γονείς κατά σχολείου του Ντόβερ, όπου ήδη ο Ευφυής Σχεδιασμός διδάσκεται στο μάθημα της Βιολογίας.

Η δήλωση λέει ότι η θεωρία της εξέλιξης του Δαρβίνου είναι μη αποδεδειγμένη, και ότι ο κόσμος είναι τόσο σύνθετος που μπορεί να είχε δημιουργηθεί από μια υψηλότερη δύναμη.

Οι αντίθετοι με το Ευφυές Σχέδιο υποστηρίζουν ότι αυτό είναι απλώς μια άλλη έκδοση του δημιουργισμού, τον βιβλικό απολογισμό για το πώς δημιουργήθηκε η Γη. Και θεωρούν ότι πρόκειται για μια αθέμιτη προσπάθεια παραβίασης του διαχωρισμού θρησκείας-πολιτείας με τελικό σκοπό την εισαγωγή του Θεού στη διδακτέα ύλη.

Η ψηφοφορία του Κάνσας είναι το πιο πρόσφατο γεγονός στην ανανεωμένη συζήτηση πάνω στο ζήτημα της εξέλιξης, που εδώ και 80 χρόνια 'σιγοβράζει' στις ΗΠΑ, Από τότε δηλαδή που έγινε η περίφημη "δίκη των πιθήκων" στο Τέννεση, όταν απαγορεύτηκε να διδαχθεί η εξέλιξη σε εκείνη την πολιτεία.

Η Μινεσότα, το Νέο Μεξικό, το Οχάιο και η Πενσυλβανία έχουν εδώ και λίγα χρόνια εισαγάγει ζητήματα για την ισχύ της εξέλιξης στο πρόγραμμα των σπουδών τους.

Σχετικά άρθρα από NewScientist


Το Ευφυές Σχέδιο  ή Ευφυής Δημιουργία είναι ένα κίνημα που υποστηρίζει πως η ζωή είναι τόσο σύνθετη ώστε θα πρέπει να σχεδιάστηκε από ένα ανώτατο πνευματικό ον. Απορρίπτει, δηλαδή, τη θεωρία του Δαρβίνου περί φυσικής επιλογής, που είναι ευρέως αποδεκτή από τους επιστήμονες. Οι υποστηρικτές της θεωρίας ισχυρίζονται ότι η επιστημονική κοινότητα δεν είναι τόσο πεπεισμένη για την ορθότητα της θεωρίας της εξέλιξης και μας καλούν να είμαστε πιο επιφυλακτικοί απέναντι στον Δαρβίνο.

Όμως οι υποστηρικτές του Ευφυούς Σχεδίου φιλοδοξούν να συμπεριληφθεί η θεωρία στα σχολεία, παράλληλα με τη διδασκαλία της θεωρίας του Δαρβίνου. Διατείνονται πως οι μαθητές αποδέχονται ως δεδομένη τη θεωρία της εξέλιξης, ενώ θα έπρεπε ο Δαρβίνος να διδάσκεται ως μία μόνο προσέγγιση, όπως και το Ευφυές Σχέδιο, που πρόσφατα εισήχθη στο μάθημα επιστήμης στην κομητεία Nτόβερ της Πενσιλβάνια. Εκεί οι εκπαιδευτικοί είναι υποχρεωμένοι να διαβάζουν πριν από το μάθημα μια διευκρινιστική ανακοίνωση πως η θεωρία της εξέλιξης δεν είναι αποδεδειγμένη, αλλά μια προβληματική προσέγγιση. Επιπλέον οι μαθητές καλούνται να εντοπίσουν κενά στον Δαρβίνο και να εξετάσουν την ευφυή δημιουργία ως πιθανή εναλλακτική.

Βεβαίως η ντιρεκτίβα αυτή αμφισβητείται από μια ομάδα γονέων με το επιχείρημα πως η Ευφυής Δημιουργία δεν βασίζεται σε επιστημονικές αποδείξεις, αλλά σε θρησκευτικό δόγμα. Το ανώτατο δικαστήριο αποφάσισε, το 1987, πως η θεωρία της θείας δημιουργίας δεν θα πρέπει να διδάσκεται μαζί με τον Δαρβίνο. Οι γονείς, που έχουν ήδη προσφύγει στη Δικαιοσύνη, υποστηρίζουν ότι η ευφυής δημιουργία δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια συγκεκαλυμμένη εκδοχή της θείας δημιουργίας.

Είναι γνωστό ότι το Ευφυές Σχέδιο είναι μια έξυπνη έκδοση του Δημιουργισμού, που ο τελευταίος αποδέχεται ότι η Γη πως ο πλανήτης μας δημιουργήθηκε πριν από 6.000 χρόνια, ενώ Ευφυές Σχέδιο δέχεται ότι είναι μερικών εκατομμυρίων ετών. Επίσης, η Ευφυής Δημιουργία αναγνωρίζει ότι τα είδη υπόκεινται σε μικροαλλαγές, τις οποίες πάντως αποδίδει σε ένα καθοδηγητικό χέρι και όχι σε γενετικές μεταλλάξεις και φυσική επιλογή. Τέλος, το κίνημα αυτό αποφεύγει να κατονομάσει ρητά τον Θεό ως δημιουργό, προσδίδοντας στη θεωρία μία μη θρησκευτική επίφαση. Ωστόσο, η πλειοψηφία των υποστηρικτών της ευφυούς δημιουργίας διακηρύσσουν ανοιχτά ότι ο δημιουργός είναι ο Θεός.

Οι οπαδοί της εξέλιξης υπογραμμίζουν ότι δεν μπορεί να εκληφθεί ως επιστήμη. Δεν μπορεί να ελεγχθεί και γι’ αυτό παραμένει μια φιλοσοφική κατασκευή. Στερείται την απαραίτητη θεωρητική βάση και γι’ αυτό δεν μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους στην έρευνα. Το αποτέλεσμα είναι ότι δεν έχει συνδράμει ούτε τη γεωργία ούτε την παθολογία ούτε οιαδήποτε άλλη περιοχή της βιολογίας, την οποία έχει αποδεδειγμένα επηρεάσει η θεωρία του Δαρβίνου.

Αλλά οι ΗΠΑ, παρά τον περιστασιακό μεσσιανισμό ορισμένων ηγετών της, όπως ο πρόεδρος Μπους ουδέποτε ήταν μία θεοκρατική κοινωνία.

Αλλά στις μέρες μας η εχθρική στάση της κυβέρνησης Mπους προς την επιστημονική έρευνα θέτει σε κίνδυνο ολόκληρο τον πλανήτη, επισημαίνει σε πρόσφατο άρθρο του με τίτλο ¨"Ευφυλες Σχέδιο", ο γνωστός Αμερικανός γλωσσολόγος και ιδεολογικός αντίπαλος του Tζορτζ Mπους, Nόαμ Tσόμσκι - που πρόσφατα θεωρήθηκε σαν ο μεγαλύτερος εν ζωή διανοούμενος.. Εάν όντως αρχίσει να διδάσκεται στα αμερικανικά σχολεία ότι ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο κατ’ απόλυτη ερμηνεία της Βίβλου - ίσως και σύμφωνα με την άποψη του 53% των Αμερικανών, που πιστεύουν απόλυτα στη Γένεση - οι επιστημονικές κατακτήσεις πολλών δεκαετιών καταλήγουν στην κάλαθο των αχρήστων. Εκπλήσσει εξάλλου το γεγονός ότι αγνοούνται αιώνες θεολογικού διαλόγου και χιλιετίες φιλοσοφικής σκέψης υπέρ ενός σχεδιασμού που μοιάζει ελάχιστα συναφής με την ευφυΐα, όχι ενός υπέρτατου όντος, αλλά ενός κοινού θνητού, προικισμένου με τον στοιχειώδη κοινό νου

Δείτε και τα σχετικά άρθρα
Θρησκεία και Επιστήμη
Η μια πλευρά μπορεί να έχει λάθος ή ο Θεός και η Επιστήμη δεν μπερδεύονται
Η Εθνική Ακαδημία παρεμβαίνει στη διαμάχη για τον Δαρβίνο
Στο Κάνσας η θεωρία του Δαρβινισμού πάλι είναι υπό δοκιμήν
Οι δημιουργιστές πολεμούν την επιστήμη στην καρδιά της Αμερικής