Χιλιάδες επιστήμονες υπέγραψαν διαμαρτυρία για τη διδασκαλία του Ευφυούς Σχεδίου ως επιστήμη
Καμία συζήτηση ανάμεσα στους επιστήμονες - ανεξάρτητα από την θρησκευτική πίστη, το Ευφυές Σχέδιο δεν είναι επιστήμη

Πηγή: Sydney Morning Herald, 21 Οκτωβρίου 2005

 Το Ευφυές Σχέδιο είναι τόσο μη επιστημονικό όσο η θεωρία για την επίπεδη Γη και δεν πρέπει να διδαχθεί στις σχολικές τάξεις, προειδοποίησε μια ένωση που αντιπροσωπεύει 70.000 επιστήμονες και καθηγητές θετικών επιστημών.

Και πριν λίγες μέρες εξέφρασαν τη "σοβαρή ανησυχία" τους ότι το θέμα θα παρουσιαζόταν σε μερικά αυστραλιανά σχολεία ως μια έγκυρη εναλλακτική λύση της εξέλιξης. Οι υπερασπιστές του Ευφυούς Σχεδίου υποστηρίζουν ότι μερικές έμβιες δομές είναι τόσο σύνθετες που η μόνη εξήγηση που υπάρχει για τη δημιουργία τους είναι ότι προέρχονται από τη δράση ενός απροσδιόριστου "Ευφυούς Σχεδιαστή".

Αλλά οι επιστήμονες και οι δάσκαλοι λένε ότι αυτή η έννοια της "υπερφυσικής επέμβασης" είναι μια πεποίθηση και όχι μια επιστημονική θεωρία, επειδή δεν κάνει καμία πρόβλεψη και δεν μπορεί να δοκιμαστεί.

"Επομένως καλούμε την Αυστραλιανή Κυβέρνηση και τους εκπαιδευτικούς να μην επιτρέψουν να διδάσκεται ή να δημοσιεύεται το Ευφυές Σχέδιο σαν επιστήμη", λένε σε μια ανοικτή επιστολή προς τις εφημερίδες.

"Αν το κάνουμε αυτό θα διακωμωδούσαμε την διδασκαλίας της επιστήμης και θα ανοίγαμε τις πόρτες των σχολείων σε ορισμένες αντιεπιστημονικές ενώσεις ανθρώπων  - τους αστρολόγους, αυτούς που λυγίζουν κουτάλια, αυτούς που υποστηρίζουν την επίπεδη Γη ή αυτών που υποστηρίζουν τις εξωγήινες απαγωγές."

Στους υπογράφοντες την επιστολή περιλαμβάνονται η αυστραλιανή Ακαδημία των Επιστημών, η ομοσπονδία των αυστραλιανών επιστημονικών και τεχνολογικών ενώσεων και η αυστραλιανή ένωση καθηγητών θετικών επιστημών. Ο συνασπισμός αυτός συγκεντρώθηκε από τον καθηγητή Mike Archer. 

Ο πρόεδρος της αυστραλιανής ένωσης καθηγητών θετικών επιστημών, Paul Carnemolla, είπε ότι η υπόθεση ξεκίνησε από την ισχύ που έχει η κίνηση του Ευφυούς Σχεδίου στις ΗΠΑ, οι οποίες έχουν και την υποστήριξη του αμερικανού Προέδρου που την παρουσιάζουν ως επιστήμη.

Οι αυστραλιανοί καθηγητές των θετικών επιστημών δεν αντιτάχθηκαν σε αυτό που διδάσκεται στις τάξεις της θρησκείας ή της φιλοσοφίας. "Αλλά αισθανθήκαμε ότι ήταν σημαντικό, ως επιστήμονες και ως εκπαιδευτικοί να ξεκαθαρίσουμε το ζήτημα στους μαθητές και στους γονείς".

Στο Χριστιανικό Σχολείο στην πόλη Dural το Ευφυές Σχέδιο διδάσκεται σαν να ήταν επιστήμη. Και ο διευθυντής του σχολείου είπε ότι δεν πείστηκε από τους αυστραλούς επιστήμονες και τους δασκάλους. Έτσι ήταν σωστό να διδαχθεί ως εναλλακτική εξήγηση για την προέλευση της ανθρωπότητας.

Ένας άλλος υπεύθυνος για τα χριστιανικά σχολεία της Αυστραλία τόνισε ότι το Ευφυές Σχέδιο πιθανό να μπει στην τάξη σαν επιστημονική άποψη σε πολλά χριστιανικά σχολεία και αυτό θα ήταν ευεργετικό για την εκμάθηση.

Είναι ένα σύνθετο ζήτημα, είπε. "Η ιδέα ότι υπάρχει ένα ανεξήγητο επιστημονικό κενό στην εξελικτική θεωρία, είναι συζητήσιμο από μερικούς επιστήμονες".

Ο ομοσπονδιακός Υπουργός Παιδείας ενώ στην αρχή του τρέχοντος έτους είπε ότι τα σχολεία πρέπει να είναι σε θέση να διδάξουν το Ευφυές Σχέδιο, αργότερα διευκρίνισε την θέση του ότι αυτό πρέπει να περιοριστεί στα μαθήματα των θρησκευτικών ή την φιλοσοφία.


Ο αρχαιολόγος Joe Brandon οργάνωσε μια τεράστια τετραήμερη on-line εκστρατεία της επιστημονικής κοινότητας για να απαντήσουν στην προσπάθεια που γίνεται να συμπεριλάβουν το Ευφυές Σχέδιο στις τάξεις όταν διδάσκονται τα μαθήματα. Η διεύθυνση του ιστοχώρου είναι www.ShovelBums.org, και η εκστρατεία έγινε μεταξύ της 28ης Σεπτεμβρίου και της 1ης Οκτωβρίου και υπέγραψαν όλοι οι επιστήμονες που εκπαιδεύθηκαν στην εξελικτική θεωρία.

Αυτή η εκστρατεία τους έδωσε μια ευκαιρία να δηλώσουν δημόσια ότι το Ευφυές Σχέδιο δεν πρέπει να διδαχθεί στα δημόσια σχολεία μέσα στο πρόγραμμα επιστημονικών μαθημάτων. Τα αποτελέσματα ήταν συντριπτικά -- συλλέχθηκαν 7.733 υπογραφές, και οι περισσότεροι από τους μισούς είναι επιστήμονες με διδακτορικό.

"Οργάνωσα αυτή την εκστρατεία ως απάντηση στην τετραετή πρωτοβουλία του Ιδρύματος Discovery (θεωρητικός οδηγός του Ευφυούς Σχεδίου), που συνέλλεξε μόνο 400 υπογραφές επιστημόνων οι οποίοι αντιτάσσονται στην εξέλιξη και προωθούν το Ευφυές Σχέδιο ως επιστημονική θεωρία", λέει ο Brandon.

"Κατά τη διάρκεια της σύντομης, τεσσάρων μόνο ημερών εκστρατείας μου, έλαβα περίπου 20-πλάσιες υπογραφές με ένα ρυθμό που ήταν 697.000 τοις εκατό υψηλότερος από αυτό που το Ιδρύματος Discovery μάζεψε".

Ανάμεσα στους επιστήμονες που υπέγραψαν ήταν 21 μέλη της Εθνικής Ακαδημίας των ΗΠΑ, εννέα βραβευθέντες με το βραβείο MacArthur, και ένας Νομπελίστας.

Ο Δρ Steve Brill του πανεπιστημίου Rutgers λέει ότι "Για να ονομαστεί επιστημονική θεωρία, το Ευφυές Σχέδιο πρέπει να είναι τουλάχιστον, ανασκευαστέα. Δεδομένου ότι δεν υπάρχει κανένας τρόπος να ανασκευαστεί το Ευφυές Σχέδιο, αποτυγχάνει στην απλούστερη δοκιμασία της επιστημονικής θεωρίας." 

Δείτε και τα σχετικά άρθρα
Θρησκεία και Επιστήμη