Πέθανε ο μεγάλος φυσικός και ειρηνιστής Joseph Rotblat

Πηγή: PhysicsWeb, 2 Σεπτεμβρίου 2005

Joseph RotblatΟ Joseph Rotblat, ο μόνος φυσικός που είχε παραιτηθεί από το πρόγραμμα Μανχάτταν, πέθανε στο σπίτι του στο Λονδίνο καθώς κοιμόταν σε ηλικία 96 ετών. Σπούδασε πυρηνικός φυσικός αλλά αργότερα άλλαξε πεδίο ενασχόλησης στην ιατρική φυσική, ενώ ήταν ένας από τους ιδρυτές της Κίνησης για την Ειρήνη Pugwash το 1957. Ο Rotblat και η Κίνηση Pugwash μοιράστηκαν το Νόμπελ Ειρήνης του 1995 "για τις προσπάθειές τους να μειώσουν το ρόλο που έπαιζαν τα πυρηνικά όπλα στη διεθνή πολιτική και, πιο μακροπρόθεσμα, να απομακρύνουν αυτά τα όπλα."

Ο Rotblat γεννήθηκε στη Βαρσοβία το 1908 απ' όπου πήρε το πτυχίο του φυσικού καθώς και το διδακτορικό του. Μετακινήθηκε προς το Λίβερπουλ το 1939, όπου συνεργάστηκε με τον James Chadwick. Στο Λίβερπουλ άρχισε να εργάζεται για την ανάπτυξη της ατομικής βόμβας, ενώ αργότερα πήγε στο Los Alamos. Όμως, αργότερα παραιτήθηκε και επέστρεψε στο Λίβερπουλ μετά την παράδοση της Γερμανίας και έτσι δεν υπήρχε καμιά δικαιολογία για να συνεχίσει να εργάζεται για την ατομική βόμβα.

Έμεινε στην πυρηνική φυσική έως το 1950 όταν άλλαξε πεδίο ενασχόλησης, δουλεύοντας εν συνεχεία στο νοσοκομείο του Αγίου Βαρθολομαίου στο Λονδίνο σαν φυσικός ιατρικής. Ήταν καθηγητής της φυσικής από το 1950 μέχρι την αποχώρησή του το 1976. Έγραφε, επίσης, στο περιοδικό Physics in Medicine and Biology και ήταν Πρόεδρος και της Ένωσης των Φυσικών των Νοσοκομείων και του Βρετανικού Ιδρύματος Ακτινολογίας.

Εντούτοις, ο Rotblat ήταν καλύτερα γνωστός για την αντίθεσή του στα πυρηνικά όπλα και το ρόλο του στην Κίνηση Pugwash. Η κίνηση αυτή ονομάστηκε έτσι από μια μικρή πόλη στη Νέα Σκοτία του Καναδά, εκεί όπου πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνεδρίαση του Κινήματος Pugwash. Η κίνηση συγκέντρωσε επιστήμονες και από τις δύο πλευρές του Σιδηρού Παραπετάσματος, ενώ έπαιξε ένα σπουδαίο ρόλου στην παύση του ψυχρού πολέμου.

Στα τελευταία του χρόνια η προσοχή του Rotblat άλλαξε από τον πυρηνικό αφοπλισμό προς την αποβολή των αιτιών όλων των πολέμων. Όπως έγραψε το  Δεκέμβριο του 1999 : "Είναι αληθινά ένας στόχος κατάλληλος για τον επόμενο αιώνα".

Κίνηση PugWash - 45 χρόνια αγώνων για την ειρήνη, τον αφοπλισμό και την πρόοδο της ανθρωπότητας