Ο πυρήνας της Γης περιστρέφεται ταχύτερα από το φλοιό

Πηγή: Associated Press, 29 Αυγούστου 2005

Η γιγαντιαία σιδερένια σφαίρα στο κέντρο της γης εμφανίζεται να περιστρέφεται λίγο γρηγορότερα από τον υπόλοιπο  πλανήτη.

Ο στερεός πυρήνας, με διάμετρο περίπου 2.560 χιλιόμετρα, περιστρέφεται κατά 0.3 έως 0.5 μοίρες γρηγορότερα κάθε χρόνο από τον υπόλοιπο κόσμο, γράφουν επιστήμονες από το Γεωπαρατηρητήριο Lamont-Doherty του πανεπιστημίου της Κολούμπια και το πανεπιστήμιο του Ιλλινόις στο περιοδικό Science.

Επειδή ο πλανήτης διαιρείται σε 360 μοίρες, αυτή η πιο γρήγορη περιστροφή του πυρήνα από την εξωτερική επιφάνεια κατά 0,009 δευτερόλεπτα περίπου ανά χρόνο, σημαίνει ότι ο πυρήνας συμπληρώνει μια επιπλέον πλήρη περιστροφή σε σχέση με τον φλοιό από 700 έως 1400 χρόνια, αναφέρουν οι επιστήμονες.

Ο εσωτερικός πυρήνας της Γης είναι μια πυκνή μπάλα στερεού σιδήρου και νικελίου που περιβάλλεται από το εξωτερικό τμήμα του πυρήνα - πάχους 2210 km - από υγρό μέταλλο. Το επόμενο στρώμα, ο μανδύας, είναι φτιαγμένος από λιωμένους βράχους και έχει πάχος περίπου 2850 km, ενώ το πάνω και πιο εξωτερικό τμήμα της Γης, ο φλοιός, έχει πάχος μόνο 100 km. Και πιστεύεται ότι το μαγνητικό πεδίο της Γης παράγεται από την περιστροφή του εξωτερικού μέρους του πυρήνα και του μανδύα.

Η περιστροφή του γήινου πυρήνα είναι ένα σημαντικό μέρος του δυναμό που δημιουργεί το μαγνητικό πεδίο του πλανήτη, και μάλιστα ο ερευνητής Xiaodong Song λέει ότι θεωρεί ότι η μαγνητική αλληλεπίδραση είναι υπεύθυνη για τα διαφορετικά ρυθμό περιστροφής.

Η γρηγορότερη περιστροφή του πυρήνα προτάθηκε το 1996 από δύο από τους συντάκτες της νέας μελέτης, τον Paul Richards του Lamont-Doherty και τον Song, που συνεργάζεται σαν καθηγητής στο Ιλλινόις.

Οι ερευνητές αυτοί μελέτησαν τον χρόνο που κάνουν για να ταξιδεύσουν σεισμικά κύματα μέσω της γης, που δημιουργούνται από παρεμφερείς σεισμούς στο ίδιο βάθος περίπου, 800 μέτρα, αλλά σε διαφορετικούς χρόνους.

Είναι γνωστό ότι όπως τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα, έτσι και τα σεισμικά κύματα που παράγονται από τους σεισμούς ανακλώνται μόλις συναντήσουν τα όρια μεταξύ δύο διαφορετικών μέσων. Γι' αυτό όταν ανιχνεύσουμε σεισμικά κύματα που έχουν δημιουργηθεί από την άλλη μεριά της υδρογείου, είναι δυνατόν να εξαχθούν συμπεράσματα για το εσωτερικό της Γης.

Αφού λοιπόν ανέλυσαν 30 ασθενείς σεισμούς που εμφανίστηκαν στο νότιο Ατλαντικό, αυτοί πέρασαν μέσα από τον πυρήνα της Γης και καταγράφηκαν από 58 σεισμογράφους στην Αλάσκα (την άλλη πλευρά της Γης). Έτσι, βρήκαν τις διαφορές στο χρόνο που έκαναν για να κινηθούν καθώς και τη μορφή των κυμάτων. Οι πληροφορίες αυτές τους έδειξαν τις διαφορές στον πυρήνα καθώς τα κύματα πέρασαν μέσω του κέντρου της γης.

Μελετώντας τις καταγραφές, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι τα κύματα από σεισμούς που συνέβησαν πριν από αρκετά χρόνια χρειάστηκαν λίγο λιγότερο χρόνο για να διαπεράσουν τον πυρήνα, σε σχέση με δονήσεις συγκρίσιμης έντασης που εκδηλώθηκαν στην ίδια εστία.

Έτσι αναλύοντας αυτές τις διαφορές, υπολόγισαν ότι ο πυρήνας περιστρέφει ελαφρώς γρηγορότερα από τον υπόλοιπο πλανήτη και είναι λίγο άμορφος.

Καμιά φορά όμως ο ρυθμός ποικίλει μέσα σε ένα χρόνο και μερικές φορές ο πυρήνας κινείται πιο αργά από τον υπόλοιπο πλανήτη, λένε οι επιστήμονες.

Αυτό δε που είναι εκπληκτικό είναι ότι οι παρατηρήσεις έγιναν σε λιγότερο από 10 έτη. Και αυτό το διάστημα για τους γεωλόγους είναι ασήμαντο.

Νέες αποκαλύψεις για τον πλανήτη κάτω από τα πόδια μας