Η ανακάλυψη νέου υλικού στους μετεωρίτες αλλάζει τη γραμμική θεωρία προέλευσης του ηλιακού συστήματος

Πηγή: SpaceDaily.com, 19 Αυγούστου 2005

Επιστήμονες έχουν βρει απροσδόκητα 'νέο' υλικό στους μετεωρίτες - μια ανακάλυψη που μεταβάλει την τρέχουσα θεωρία για τις πρώτες στιγμές του ηλιακού συστήματος.

Μια εργασία που δημοσιεύθηκε στο Nature αναφέρει ότι τα νεώτερα γνωστά chondrules - οι μικροί κόκκοι του μεταλλεύματος που αποτελούν ορισμένους μετεωρίτες - έχουν προσδιοριστεί στους μετεωρίτες γνωστούς ως Gujba και Hammadah Al Hamra.

Οι ερευνητές που έχουν μελετήσει τα chondrules γενικά συμφωνούν ότι τα περισσότερα από αυτά διαμορφώθηκαν όταν μια ξαφνική, επαναλαμβανόμενη θερμότητα, πιθανώς από ένα κύμα κλονισμού, συμπύκνωσε το νεφέλωμα της σκόνης που περιφερόταν γύρω από το νεαρό Ήλιο.

Νομίζοντας ότι μια ανάλυση των κόκκων αυτών - chondrules - στους μετεωρίτες Gujba και Hammadah Al Hamra θα ήταν κατάλληλη για να χρονολογήσουν ακριβώς αυτήν την διαδικασία, ο καναδός γεωλόγος του πανεπιστημίου του Τορόντο Yuri Amelin μαζί με τον Alexander Krot του πανεπιστημίου της Χαβάης, μελέτησαν την ορυκτολογική δομή αυτών των chondrules και καθόρισαν την ισοτοπική ηλικία τους.

"Έγινε σύντομα σαφές ότι αυτά τα ξεχωριστά chondrules δεν ήταν νεφελοειδούς προέλευσης", λέει ο Amelin. "Και οι ηλικίες ήταν αρκετά διαφορετικές από αυτό που αναμενόταν. Ήταν κάτι το συναρπαστικό."

Και ο Amelin εξηγεί ότι όχι μόνο αυτά τα chondrules δεν διαμορφώθηκαν από ένα κύμα κλονισμού, αλλά μάλλον προέκυψαν πολύ αργότερα από άλλα chondrules. "Μεταχρονολογούν στην πράξη τους παλαιότερους αστεροειδείς", λέει.

"Νομίζουμε ότι αυτά τα chondrules διαμορφώθηκαν σε μια γιγαντιαία τούφα ατμού παραχθείσα όταν συγκρούστηκαν δύο πλανητικά έμβρυα, σε μέγεθος κάπου μεταξύ του φεγγαριού και του Άρη".

Και τι σημαίνει αυτό για την ιστορία του ηλιακού συστήματος;

Η εξέλιξη του ηλιακού συστήματος θεωρείται παραδοσιακά ως γραμμική διαδικασία, μέσω της οποίας τα αέρια γύρω από τον αρχικό ήλιο βαθμιαία ψύχθηκαν για να διαμορφώσουν τα μικρά σωματίδια που τελικά συσσωρεύτηκαν στους αστεροειδείς και τους πλανήτες.

Τώρα υπάρχουν στοιχεία για τον σχηματισμό αυτών των chondrules σε δύο πολύ ευδιάκριτες φάσεις, και στοιχεία ότι οι πλανήτες έμβρυα υπήρξαν ήδη όταν σχηματίζονταν ακόμα οι chondrules.

"Είμαι βέβαιος ότι καθώς θα συλλεχτούν νέα στοιχεία, μια νέα σειρά των πραγμάτων θα προκύψει", λέει ο Amelin.

Η οικονομική ενίσχυση για αυτό το πρόγραμμα δόθηκε από τη NASA και την Καναδική Υπηρεσία Διαστήματος.

Ανακάλυψη προτείνει ότι ο 'πρωτο-ήλιος' έλαμπε κατά το σχηματισμό τς πρώτης ύλης στο ηλιακό σύστημα