Βρέθηκε παγωμένη λίμνη στον Κόκκινο Πλανήτη

Πηγή: BBC, 29 Ιουλίου 2005

Ένας δίσκος με πάγο από νερό στον Αρειανό κρατήρα (ESA) Η παρουσία του νερού κάνει πιο πιθανή την παρουσία της ζωής

Ένα γιγαντιαίο κομμάτι παγωμένου νερού βρέθηκε να φωλιάζει μέσα σε έναν απροσδιόριστο κρατήρα στον Άρη. Οι φωτογραφίες λήφθηκαν με την Κάμερα Υψηλής Ανάλυσης του ευρωπαϊκού διαστημόπλοιου Mars Express, που εξερευνά αυτή την περίοδο τον πλανήτη.

Ο δίσκος αυτός με πάγο βρίσκεται στην περιοχή Vastitas Borealis, μια πλατιά πεδιάδα που καλύπτει ένα μεγάλο μέρος των βόρειων γεωγραφικών πλατών του Άρη.

Η ύπαρξη του παγωμένου υδάτινου δίσκου στον Άρη αυξάνει την προοπτική ότι μια προηγούμενη ή σημερινή ζωή στον Άρη μια ημέρα να ανιχνευθεί.

Αυξάνει επίσης τις πιθανότητες ότι θα μπορούσαν τελικά επανδρωμένες αποστολές να σταλούν στον Κόκκινο Πλανήτη - επειδή θα χρειάζονταν πιθανώς νερό σε προσιτές περιοχές για να επιζήσουν.

Ιδιαίτερα ορατός

Η ιδιαίτερα ορατή λίμνη πάγου βρίσκεται σε έναν κρατήρα που έχει πλάτος 35 χιλιόμετρα με ένα μέγιστο βάθος περίπου δύο χιλιόμετρα.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι ο πάγος αυτός είναι παρόν καθ' όλη τη διάρκεια του έτους επειδή η θερμοκρασία και η πίεση δεν είναι επαρκείς για να του επιτρέψουν να αλλάξει την κατάσταση του.

Οι ερευνητές που μελετούν τις εικόνες είναι βέβαιοι ότι δεν είναι παγωμένο διοξείδιο του άνθρακα (CO2), επειδή ο πάγος του CO2 είχε εξαφανιστεί ήδη από το Βόρειο Πόλο την εποχή που λήφθηκε η εικόνα.

Η επιστημονική ομάδα ήταν σε θέση επίσης να ανιχνεύσει εξασθενημένα ίχνη υδάτινου πάγου κατά μήκος του πλαισίου του κρατήρα και στα τοιχώματα των κρατήρων.

Ο Άρης καλύπτεται με βαθιά φαράγγια, που χαράχτηκαν προφανώς από τους ποταμούς και τους παγετώνες, αν και το μεγαλύτερο μέρος του νερού εξαφανίστηκε εκατομμύρια έτη πριν.

Στις αρχές του τρέχοντος έτους, το ίδιο διαστημόπλοιο ανίχνευσε μια "παγωμένη θάλασσα" όπως ονομάστηκε, αλλά βρίσκεται κάτω από ένα φλοιό επιφανειακών αποθέσεων.

Είναι επίσης γνωστό ότι υπάρχουν μεγάλα αποθέματα υδάτινου πάγου στους πόλους του Άρη, και πιθανώς σε μεγάλο βάθος σε πολλές θέσεις γύρω από τον πλανήτη.

Μια παγωμένη θάλασσα από νερό ανακαλύφθηκε στον Άρη