Οι μετεωρίτες δείχνουν ότι ο Άρης ήταν πολύ ψυχρός για την ύπαρξη ζωής

Πηγή: Reuters, 22 Ιουλίου 2005

Με τη χημική ανάλυση δύο βράχων από τον Άρη που έφτασαν στη Γη ως μετεωρίτες, Αμερικανοί ερευνητές βρήκαν ότι ο πλανήτης αυτός έχει παγώσει εδώ και 4 δισεκατομμύρια χρόνια και πιθανώς δεν είχε ποτέ κατάλληλες θερμές  υγρές συνθήκες ώστε για να προκύψει ζωή πάνω του.

βράχος από τον Άρη

Τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της επιφάνειας του Άρη, που δείχνουν την παρουσία και τη ροή υγρού νερού στον Άρη, πρέπει να έχουν διαμορφωθεί κατά τη διάρκεια σχετικά μικρών χρονικών διαστημάτων, λένε οι ερευνητές

Οι Benjamin Weiss του MIT και ο David Shuster του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Καλιφόρνιας εκθέτουν τα συμπεράσματά τους στο περιοδικό Science.

Οι ερευνητές μελέτησαν δύο από τους επτά μετεωρίτες που ονομάζονται "ναχλίτες" (επειδή ο πρώτος από αυτούς ανακαλύφθηκε στην περιοχή EL Nakhla της Αιγύπτου) και τον διάσημο μετεωρίτη ALH84001, που μερικοί ερευνητές λένε ότι παρουσιάζει στοιχεία της μικροβιακής δραστηριότητας στον Άρη.

Χρησιμοποίησαν δε αυτούς τους μετεωρίτες, που προέρχονται κοντά από την επιφάνεια του Άρη, σαν ένα νέο τρόπο για να μελετήσουν το προηγούμενο κλίμα του πλανήτη. Ο Άρης, όπως και η Γη, εκτιμάται ότι σχηματίστηκε πριν από περίπου 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια. Η μέση θερμοκρασία του κόκκινου πλανήτη είναι σήμερα -55 βαθμοί Κελσίου, ενώ της Γης είναι περίπου 15 βαθμοί.

Είναι γνωστό ότι ο μετεωρίτες από τον Άρη μπορούν να φτάσουν μέχρι την επιφάνεια της Γης έπειτα από προσκρούσεις αστεροειδών στην επιφάνεια του Άρη, και την ακόλουθη εκτίναξη στο Διάστημα τεράστιων ποσοτήτων βράχων από τον κόκκινο πλανήτη. Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί 18 αρειανοί μετεωρίτες

Η ομάδα του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Καλιφόρνια αρχικά υπολόγισε ότι η μέγιστη θερμοκρασία στην οποία εκτέθηκαν οι βράχοι κατά τη βίαιη εκτίναξή τους από την επιφάνεια του Άρη - πριν από 11 έως 15 εκατομμύρια χρόνια - ήταν απίθανο να ήταν άνω των 350 βαθμών Κελσίου, έστω και για σύντομα χρονικά διαστήματα.

Ύστερα με μια άλλη μέθοδο οι δύο επιστημονικές ομάδες μέτρησαν την ποσότητα του αργού που παραμένει στους μετεωρίτες. Το αργό δημιουργείται στα πετρώματα ως προϊόν της διάσπασης ραδιενεργών ισοτόπων καλίου. Για το λόγο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ραδιοχρονολόγηση.

Επιπλέον, όμως, το αργό διαρρέει από τα πετρώματα με ρυθμό που εξαρτάται από τη θερμοκρασία. Όσο πιο ζεστό το περιβάλλον, τόσο λιγότερο το αργό που παραμένει στο βράχο.

"Η μικρή ποσότητα αργού που χάθηκε σε αυτούς τους μετεωρίτες είναι γεγονός αξιοπρόσεκτο", λέει ο Shuster. "Με όποιο τρόπο και να τους εξετάσουμε αυτοί οι βράχοι δείχνουν ότι έμειναν ψυχροί για μια μεγάλη χρονική περίοδο".

Έτσι, οι υπολογισμοί τους δείχνουν ότι η Αρειανή επιφάνεια έχει μείνει παγωμένη για το μεγαλύτερο διάστημα των τελευταίων 4 δισεκατομμυρίων ετών ή ότι οι δύο μετεωρίτες  που εξέτασαν αποκλείεται να εκτέθηκαν για μεγάλο διάστημα σε θερμοκρασίας πάνω από τη θερμοκρασία πήξης του νερού.

"Στη Γη δεν θα μπορούσατε να βρείτε ούτε έναν απλό βράχο που να βρισκόταν ακόμη και σε θερμοκρασία δωματίου για ένα τόσο μεγάλο χρόνο", τονίζει ο Shuster.

Αλλά οι ερευνητές δεν θεωρούν ότι τα συμπεράσματά σημαίνουν ότι τα δύο ρόβερ που ψάχνουν για αποδείξεις θερμών πηγών, για λίμνες ή αναβλύζοντα ύδατα στον Άρη σπαταλούν το χρόνο τους.

Η γεωθερμική δραστηριότητα κάτω από την επιφάνεια θα μπορούσε να έχει δημιουργήσει μικρές περιοχές που θα μπορούσαν να φιλοξενούν ζωή.

"Η έρευνά μας δεν σημαίνει ότι δεν υπήρξαν θύλακες απομονωμένου ύδατος σε γεωθερμικές πηγές για μεγάλες χρονικές περιόδους, αλλά αντίθετα προτείνει ότι δεν θα έχουν υπάρξει μεγάλες περιοχές από στάσιμα νερά επί 4 δισεκατομμύρια έτη", λέει ο Shuster.

"Τα αποτελέσματά μας φαίνονται να υπονοούν ότι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της επιφάνειας που δείχνουν την παρουσία και τη ροή του υγρού νερού διαμορφώθηκαν κατά τη διάρκεια σχετικά μικρών χρονικών διαστημάτων."

Περισσότερες αποδείξεις για νερό στον Άρη