Η NASA επιδιώκει να πάρει απάντηση για τη ζωή, το σύμπαν και για όλα

Πηγή:New Scientist, 2 Ιουνίου 2005

Μια συμβουλευτική επιτροπή έχει θέσει τέσσερις φιλόδοξους στόχους για τη NASA καθώς αυτή εξετάζει τα μεγάλα ζητήματα της ζωής, του σύμπαντος και για οτιδήποτε άλλο. Αλλά το μεγαλύτερο ζήτημα είναι εάν η διαστημική υπηρεσία μπορεί να βρει χρήματα για να στηρίξει το πρόγραμμα κατασκευής των διαστημικών σκαφών.

Η NASA δημιούργησε την επιτροπή στα μέσα του 2004 για να προγραμματίσει την στρατηγική της για τον σύμπαν στις προσεχείς τρεις δεκαετίες, κάτι που το αμερικανικό Κογκρέσο ζητάει κάθε τρία χρόνια. Αναπτύχθηκαν και άλλες επιτροπές για την ηλιακή φυσική, την πλανητική επιστήμη, τη γήινη επιστήμη, και τον Άρη.

Αλλά η NASA ξεχειλίζει με λαμπρές ιδέες για την εξερεύνηση του κόσμου, και με σημαντικά προγράμματα όπως είναι το νέο διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb που ξεπέρασε τον προϋπολογισμό του, ενώ ο νέος διοικητής της Michael  Griffin αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα με τα περιορισμένα κεφάλαιά του.

Ο πρώτος στόχος είναι να κάνει παρατηρήσεις όσο πιο πολύ πίσω στον χρόνο γίνεται, στην αυγή του χρόνου, για να μάθουμε τι ήταν αυτό που τροφοδότησε τη Μεγάλη Έκρηξη. Στην ερχόμενη δεκαετία, το πρόγραμμα απαιτεί την ανάλυση της μικροκυματικής κοσμικής ακτινοβολίας υποβάθρου για αποδείξεις της αρχικής έκρηξης του κοσμικού πληθωρισμού.

Από το 2015 ως το 2025, η NASA θα επεκτείνει τα όργανα προς αναζήτηση των κυμάτων βαρύτητας και πώς αυτά επηρεάστηκαν από τον πληθωρισμό. Θα ακολουθήσει ο Big Bang Observer, που θα ψάξει αφενός για τα κύματα βαρύτητας - που είχαν παραχθεί από το Big Bang - και αφετέρου για τα κβαντικά αποτελέσματα κατά τη διάρκεια του πληθωρισμού.

Ο χωρόχρονος

Ένας δεύτερος στόχος είναι η έρευνα για το πώς οι μαύρες τρύπες χειρίζονται το διάστημα, τον χρόνο, και την ύλη. Κατά τη διάρκεια της ερχόμενης δεκαετίας, ένα νέο τηλεσκόπιο ακτίνων-γ (το Gamma-Ray Large Area Telescope), θα μελετήσει το σχηματισμό των σχετικιστικών πιδάκων που οφείλονται στις μαύρες τρύπες, ενώ το Webb θα ελέγξει τις συγχωνεύσεις και την αύξηση των μαύρων τρυπών στο αρχικό σύμπαν.

Οι παρατηρητές των βαρυτικών κυμάτων και ένα ισχυρό τηλεσκόπιο ακτίνων-X, το  Constellation-X,  θα μετρήσουν τις ιδιότητες των μαύρων οπών για να συγκρίνουν τη συμπεριφορά τους με τις προβλέψεις της γενικής σχετικότητας. Μετά από το 2025, οι στόχοι περιλαμβάνουν την απεικόνιση της ύλης καθώς θα εισέρχεται μέσα σε μια μαύρη τρύπα.

Η αποκάλυψη του αινίγματος της σκοτεινής ενέργειας είναι ο τρίτος στόχος, αρχίζοντας από τη μέτρηση των ιδιοτήτων του σύμπαντος που βάζουν όρια στη φύση του. Μετά από το 2025, ο Big Bang Observer θα μετρήσει ακριβώς τις αποστάσεις σε περισσότερα από ένα εκατομμύριο δυαδικά συστήματα, που περιλαμβάνουν άστρα νετρονίων και μαύρες τρύπες. Για να ανακαλύψει τη γεωμετρία του σύμπαντος και κατ' αυτό τον τρόπο θα βοηθήσει στην αποκάλυψη της φύσης της σκοτεινής ενέργειας.

Εξέλιξη των πυρήνων

Με τον τέταρτο και τελευταίο στόχο πρόκειται να καθοριστεί πώς  διαμορφώνονται οι γαλαξίες, τα αστέρια και οι πλανήτες, θέτοντας τα θεμέλια για τη ζωή. Στην πρώτη δεκαετία, το Webb θα μελετήσει τα τον σχηματισμό των άστρων στους πρώτους γαλαξίες, ενώ τα σημερινά όργανα συμπεριλαμβανομένου και του Hubble θα προσθέσουν πολλά στην έρευνα με τις παρατηρήσεις τους.

Στη δεκαετία που ακολουθεί, το Constellation-X θα επισημάνει τη διασπορά των βαριών στοιχείων, ενώ τα πιο πρόσφατα όργανα θα επισημάνουν την εξέλιξη των πυρήνων, των ατόμων και των μορίων.

Πάντως, είναι εν εξελίξει σημαντικές αλλαγές στη NASA, και εάν τα οράματα που αναπτύσσονται στην έκθεση πραγματοποιηθούν ποτέ είναι αβέβαιο. Το μενού της διαστημικής υπηρεσίας είναι πλήρες και μερικά προγραμματισμένα όργανα είναι βέβαιο ότι δεν θα γίνουν αν και το νέο αφεντικό Mike Griffin έχει ορκιστεί να υποστηρίξει τη διαστημική επιστήμη.

Το διαστημικό τηλεσκόπιο της επόμενης γενιάς James Webb θα εκτοξευτεί το 2011