Φυσικός του Princeton υποστηρίζει την κυκλική θεωρία του σύμπαντος

Πηγή: Guardian, 14 Απριλίου 2005

Το σύμπαν τελικά βρίσκεται σε έναν ατέρμονα κυκλικό βρόχο, δημιουργίας και εξαφάνισης. Και το πότε θα τελειώσει την παρούσα φάση της επέκτασης του είναι άγνωστο. Μπορεί και σε μερικά δισεκατομμύρια χρόνια. Αυτό υποστήριξε ο διαπρεπής αμερικανός φυσικός Paul Steinhardt του Princeton, όπως και ότι το σύμπαν συνεχώς ξαναγεννιέται σε μια ομιλία του στη διάσκεψη του 2005 του Ιδρύματος Φυσικής, που έγινε στο πανεπιστήμιο Warwick.

Ο Steinhardt, που είναι καθηγητής στην έδρα Albert Einstein στο πανεπιστήμιο του Princeton, έχει στρέψει την προσοχή του στα πρόσφατα συμπεράσματα ότι η διαστολή του σύμπαντος επιταχύνεται, και πρέπει επομένως η πλειονότητα της ενέργειας στο Σύμπαν πρέπει να είναι απωστική, η γνωστή σκοτεινή ενέργεια.. Γι' αυτό ο Steinhardt πιστεύει πως αυτό μπορεί να σημαίνει ότι το σύμπαν προορίζεται να επαναλάβει την ιστορία του.

Οι φυσικοί προτείνουν διάφορες επιλογές για το μέλλον του σύμπαντος, αλλά το πιο δραματικό είναι η πιθανότητα η σημερινή επιτάχυνση να είναι το προοίμιο μιας περιόδου συστολής. Στο τέλος αυτής της συστολής, θα έρθει η "Μεγάλη Σύνθλιψη", στην οποία θα δημιουργηθεί νέα ύλη και ακτινοβολία, και προφανώς μια νέα Μεγάλη Έκρηξη. Δηλαδή θα ξαναγεννηθεί το σύμπαν, όπως ένας φοίνικας από τις φλόγες.

Ο Steinhardt υποστηρίζει ότι αυτό που θα συμβεί στο μέλλον έχει συμβεί και στο παρελθόν. Η Μεγάλη Έκρηξη μπορεί να μην ήταν η αρχή του χώρου και του χρόνου, αλλά μια γέφυρα σε μια προϋπάρχουσα εποχή συστολής. Αντίθετα, η εξέλιξη του σύμπαντος θα μπορούσε να είναι κυκλική, με τακτικές περιόδους διαστολής και συστολής.

Εάν η θεωρία αυτή είναι σωστή, θα μπορούσε να εξηγηθεί ένας από τους γρίφους της κοσμολογίας - πώς δημιουργήθηκαν οι γαλαξίες, τα αστέρια και οι πλανήτες. Η Μεγάλη Έκρηξη χωρίς να έχει προηγηθεί μια Μεγάλη Σύνθλιψη θα έδινε ένα πληκτικό σύμπαν, χωρίς ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Οι τυχαίες κβαντικές διακυμάνσεις στο καταρρέον σύμπαν μπορεί να είναι οι ίδιοι οι κυματισμοί που 'σπέρνουν' τους γαλαξίες στην επόμενη διαστολή.

Η κυκλική εξέλιξη του σύμπαντος μπορεί να εξεταστεί χρησιμοποιώντας τα πειράματα που είναι ήδη εν εξελίξει. Οι φυσικοί ψάχνουν για τη διάδοση των κυματισμών στο διάστημα, τα γνωστά κύματα βαρύτητας. Ο Steinhardt αναφέρει ότι το φάσμα των κυμάτων που ανιχνεύονται πρέπει να μας αποκαλύψει εάν το σύμπαν υπήρξε ή όχι πριν από το  γνωστό μας big bang.

Η νέα θεωρία του κόσμου υπερβαίνει τη Μεγάλη Έκρηξη