Το νεαρό Σύμπαν αποτελείτο από μίνι μαύρες τρύπες

Πηγή: RedNova, 14 Απριλίου 2005

Μια ερευνητική ομάδα στο Καίμπριτζ θεωρεί ότι το σύμπαν μπορεί κάποτε να ήταν γεμάτο από μικροσκοπικές μαύρες τρύπες. Ο Δρ Martin Haehnelt, ένας ερευνητής στην ερευνητική ομάδα του αστρονόμου Martin Rees, παρουσίασε νέα στοιχεία για να υποστηρίξει αυτήν την αμφισβητούμενη ιδέα στη διάσκεψη Φυσική 2005 του Ινστιτούτου Φυσικής στο Warwick.

Οι περισσότεροι κοσμολόγοι θεωρούν ότι οι υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες μεγάλωσαν στους μεγάλους γαλαξίες, συσσωρεύοντας μάζα στην ροή του χρόνου. Αλλά ο Haehnelt πιστεύει ότι υπάρχουν ολοένα και περισσότερα στοιχεία για μια διαφορετική άποψη - ότι μικρές μαύρες τρύπες αυξήθηκαν ανεξάρτητα και συγχωνεύτηκαν αργότερα για να δημιουργήσουν τις γιγάντιες μαύρες τρύπες που υπάρχουν σήμερα.

Ο Haehnelt επιδεικνύει στοιχεία από τις πρόσφατες μελέτες του Μικροκυματικού Κοσμικού Υποβάθρου (CMB). Αυτή η ακτινοβολία, που ονομάζεται μερικές φορές "η ηχώ της Μεγάλης Έκρηξης ή του Big Bang",  έχει ταξιδέψει χωρίς μεταβολές μέσω του διαστήματος από τότε που το Σύμπαν ήταν ακριβώς 400.000 ετών.

Εκείνη την στιγμή το Σύμπαν ψύχθηκε απ' άκρη σε άκρη εξ' αιτίας ενός κρίσιμου σημείου, αφήνοντας την ακτινοβολία CMB ελεύθερη να ταξιδέψει για πρώτη φορά - σαν να είχε διαλυθεί μια κοσμική ομίχλη. Αλλά νέα αποδεικτικά στοιχεία δείχνουν ότι το 10 έως 15 τοις εκατό αυτής της ακτινοβολίας έχουν σκεδαστεί από τότε. Αυτό δείχνει μια επαναθέρμανση του σύμπαντος που κανένας δεν περίμενε.

Ο Haehnelt εξηγεί ότι αυτό θα μπορούσε να δείχνει μια εποχή στην οποία ήταν κάτι το σύνηθες οι μικρές μαύρες τρύπες. "Η ύλη που συσσωρεύεται γύρω από μια μαύρη τρύπα θερμαίνεται", εξηγεί, "και αυτή η θέρμανση θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι ότι οι μικρές μαύρες τρύπες ήταν πολύ διαδεδομένες στο σύμπαν εκείνη την περίοδο."

Εάν οι μικρές μαύρες τρύπες που συγχωνεύτηκαν για να διαμορφώσουν τη μεγάλη ποικιλία των υπερμεγεθών μαύρων οπών βρεθούν στα κέντρα των γαλαξιών, αυτές θα μπορούσαν να είναι ενδεικτικές αποδείξεις. Μια τέτοια συγχώνευση αρχίζει με δύο μαύρες τρύπες που μπαίνουν σε τροχιά η μία γύρω από την άλλη, κινούμενες σπειροειδώς ολοένα και πιο κοντά.

Στην κατακλυσμική έκρηξη της ενέργειας που ελευθερώνεται όταν συγχωνεύονται τελικά, οποιαδήποτε ασυμμετρία μπορεί να στείλει την παραγόμενη μαύρη τρύπα  να κινηθεί μακριά στο διάστημα. "Εάν αυτό συνέβη", λέει ο Haehnelt, "μπορούμε να βρούμε τον περιστασιακό γαλαξία  που του λείπει η κεντρική υπερμεγέθη μαύρη τρύπα".

Το αποδεικτικό στοιχείο δεν σημαίνει με κανένα τρόπο συμπέρασμα. Έως ότου αυτό γίνει, τα αποτελέσματα της CMB θα παραμείνουν πηγή συζήτησης.

Ο Δρ Martin Haehnelt είναι λέκτορας στην κοσμολογία και την αστροφυσική στο Ίδρυμα Αστρονομίας στο πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ.

Μαύρες τρύπες συσχετίζονται με την αύξηση των γαλαξιών και την γέννηση των άστρων