Βρέθηκε γαλαξίας χωρίς αστέρια που μπορούμε να τον αντιληφθούμε μόνο με ραδιοκύματα

Πηγή: BBC, 23 Φεβρουαρίου 2005

Αστρονόμοι λένε ότι έχουν ανακαλύψει ένα αόρατο γαλαξία, που εμφανίζεται να είναι φτιαγμένος σχεδόν εξ ολοκλήρου από σκοτεινή ύλη.

Η ομάδα, του πανεπιστημίου του Κάρντιφ, ισχυρίστηκε ότι είναι ο πρώτος τέτοιος γαλαξίας που ανιχνεύθηκε.

Ένας σκοτεινός γαλαξίας είναι μια περιοχή στο σύμπαν που περιέχει μια μεγάλη ποσότητα μάζας, η οποία περιστρέφεται σαν ένας γαλαξίας, αλλά δεν περιέχει κανένα αστέρι.

Βρέθηκε σε μια απόσταση 50 εκατομμύρια έτη φωτός από μας χρησιμοποιώντας ραδιοτηλεσκόπια του Cheshire και του Πουέρτο Ρίκο.

Το άγνωστο υλικό που θεωρείται ότι συγκρατεί αυτούς τους σκοτεινούς γαλαξίες είναι γνωστό ως "σκοτεινό ύλη", αλλά οι επιστήμονες ξέρουν ακόμα πολύ λίγα για το τι είναι στην πραγματικότητα.

Η πενταετής έρευνα των επιστημόνων περιλαμβάνει τη μελέτη της κατανομής των ατόμων υδρογόνου σε όλο το Σύμπαν, που υπολογίζεται με την εξέταση της περιστροφής των γαλαξιών καθώς και της ταχύτητας με την οποία τα συστατικά τους κινήθηκαν.

Βρήκαν λοιπόν στο σμήνος των γαλαξιών της Παρθένου μια μάζα ατόμων υδρογόνου εκατό εκατομμύριο φορές τη μάζα του ήλιου. Ο μυστήριος αυτός γαλαξίας ονομάστηκε VIRGOHI21.

Παρόμοια αντικείμενα που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι τώρα αποδείχθηκε πως περιέχουν αστέρια ή είναι κατάλοιπα της σύγκρουσης δύο γαλαξιών.

Εντούτοις, οι επιστήμονες από τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Αυστραλία δεν βρήκαν σε αυτή την περιοχή κανένα ορατό ίχνος οποιωνδήποτε αστεριών, αλλά και κανέναν κοντινό γαλαξία που θα σήμαινε μια σύγκρουση γαλαξιών.

Ο Δρ Robert Minchin, του πανεπιστημίου του Κάρντιφ, εξήγησε ότι από την ταχύτητά του βρήκαν ότι το αντικείμενο VIRGOHI21 είχε χίλιες φορές περισσότερη μάζα από όσο είχαν υπολογίσει μόνο με τα άτομα του υδρογόνου. "Εάν ήταν ένας συνηθισμένος γαλαξίας, τότε θα ήταν αρκετά φωτεινός και ορατός ακόμα και με ένα καλό ερασιτεχνικό τηλεσκόπιο", ανέφερε.

Οι αστρονόμοι τονίζουν ότι είναι δύσκολο να μελετηθούν τα σκοτεινά, κρυμμένα αντικείμενα του σύμπαντος λόγω του ότι είμαστε κοντά στον ήλιο και δεν μπορούμε να δούμε καθαρά.

Είναι δε μια σημαντική ανακάλυψη επειδή, σύμφωνα με τα κοσμολογικά πρότυπα, η σκοτεινή ύλη είναι πέντε φορές αφθονότερη από τη συνηθισμένη βαρυονική ύλη, που αποτελεί όλα όσα μπορούμε να δούμε και να αγγίξουμε.

Ένα άλλο μέλος της ομάδας του Κάρντιφ, ο Δρ Jon Davies, πρόσθεσε: "Το Σύμπαν έχει πολλά μυστικά που δεν μας έχουν αποκαλυφθεί ακόμα, αλλά αυτό δείχνει ότι αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε πώς να τα εξετάσουμε με το σωστό τρόπο. Είναι μια πραγματικά συναρπαστική ανακάλυψη".

Αναπτύχθηκε χάρτης της σκοτεινής ύλης