Τα κινητά δεν θα πρέπει να δίνονται στα παιδιά

Πηγή: NewScientist, 11 Ιανουαρίου 2005

Επανέρχεται στο προσκήνιο το θέμα της ασφάλειας των κινητών τηλεφώνων και ιδιαίτερα της χρήσης τους από τα παιδιά. Βρετανοί ερευνητές συμβουλεύουν τους γονείς να μην αφήνουν τα παιδιά τους να χρησιμοποιούν τα κινητά παρά μόνο όταν είναι μεγάλη ανάγκη. Αιτία οι πιθανοί κίνδυνοι που ενέχει η χρήση των κινητών τηλεφώνων και οι οποίοι συχνά παραβλέπονται.

Αν και μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν ισχυρές αποδείξεις ότι η χρήση των κινητών τηλεφώνων προκαλεί βλάβες στην υγεία, ωστόσο, οι επιστήμονες συστήνουν στους γονείς να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να περιορίζουν κατά το δυνατόν τη χρήση τους από τα παιδιά. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία για τη Βρετανία, από το Βρετανικό  Συμβούλιο Εθνικής Ραδιολογικής Προστασίας (NRPB), ένα στα τέσσερα παιδιά ηλικίας 7-10 ετών έχει δικό του κινητό τηλέφωνο, ποσοστό διπλάσιο από αυτό που ίσχυε το 2001.

"Δεν νομίζω ότι μπορούμε με το χέρι στην καρδιά να πούμε ότι τα κινητά τηλέφωνα είναι ασφαλή", είπε ο Sir William Stewart, πρόεδρος του NRPB, σε μια συνέντευξη τύπου.

Οι ειδικοί τονίζουν ότι οι γονείς θα πρέπει να είναι υπεύθυνοι για τα παιδιά τους και όχι απλώς να τους δίνουν ένα κινητό και να μην ενδιαφέρονται μετά.

Παρά το γεγονός ότι οι έρευνες δεν έχουν αποδείξει ότι η χρήση των κινητών τηλεφώνων προκαλεί βλάβες, ωστόσο, τα μέχρι στιγμής ευρήματα έχουν προκαλέσει έντονες ανησυχίες.

Για το λόγο αυτό οι ειδικοί εκτιμούν ότι δε θα πρέπει να επιτρέπεται η συχνή χρήση των κινητών σε παιδιά κάτω των 9 ετών. Επειδή μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα σε οποιαδήποτε ακτινοβολία των κινητών. Λόγω δε ότι έχουν μικρότερα κεφάλια, η σημασία της ακτινοβολίας μπορεί να έχει μεγαλύτερες επιπτώσεις σε ένα μεγαλύτερο μέρος του εγκεφάλου τους και των λιγότερο πλήρως αναπτυγμένων νευρικών συστημάτων.

Ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος όσο πιο μικρό είναι το παιδί και αν και οι επιστήμονες κατανοούν τους γονείς που θέλουν τα παιδιά τους να έχουν ένα κινητό για να μπορούν να ξέρουν πού βρίσκονται, ωστόσο, συνιστούν η χρήση τους να γίνεται με προσοχή και μόνο όταν είναι ανάγκη.

Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει διχογνωμία στην επιστημονική κοινότητα σχετικά με το αν τα κινητά είναι επικίνδυνα. Έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί σε διάφορες χώρες δείχνουν ότι η χρήση κινητών αυξάνει τους κινδύνους εμφάνισης όγκων και επηρεασμού του DNA. Την ίδια ώρα, καθησυχαστικοί εμφανίζονται άλλοι επιστήμονες οι οποίοι εκτιμούν ότι τα κινητά τηλέφωνα είναι ασφαλή στη χρήση τους.

Καταστροφή του DNA

Η έκθεση του NRPB επαναλαμβάνει ότι οι πρώτες ανησυχίες προκλήθηκαν από μια μελέτη για τις επιδράσεις που έχουν στην υγεία τα κινητά που δημοσιεύτηκε το 2000 από την ανεξάρτητη ομάδα εμπειρογνωμόνων σχετικά με τα κινητά τηλέφωνα. Αυτή η επιτροπή συστάθηκε, επίσης από τη βρετανική κυβέρνηση και καθοδηγήθηκε από τον William Stewart. Εντούτοις, η νέα έκθεση προσθέτει ότι η επιστημονική έρευνα που δημοσιεύθηκε από το 2000 δίνει καινούργια στοιχεία ότι η ακτινοβολία των κινητών μπορεί να είναι επικίνδυνη στους χρήστες.

Αυτές οι νέες έρευνες περιλαμβάνουν πρώτον μια ευρωπαϊκή μελέτη, που δημοσιεύθηκε το Δεκέμβριο του 2004, με ενδείξεις ότι η ακτινοβολία από τα κινητά μπορεί να βλάψει το DNA, μια  δεύτερη σουηδική μελέτη του Απριλίου του 2004 που παρουσίαζε έναν συσχετισμό μεταξύ της χρήσης των κινητών και του όγκου στα ακουστικά νεύρα και τέλος μια  ολλανδική μελέτη του Οκτωβρίου του 2003, που συνδέει τα κινητά με την εξασθενισμένη λειτουργία του εγκεφάλου.

Όμως η έκθεση του NPRB αναφέρει ότι αυτές οι μελέτες πρέπει να ξαναγίνουν από άλλα ερευνητικά εργαστήρια προτού να συναχθεί οποιοδήποτε συμπέρασμα.

Ο Zenon Sienkiewicz, επικεφαλής επιστήμονας στο NRPB, σημειώνει ότι θα πρέπει επίσης να ερευνηθούν περίπλοκοι παράγοντες, όπως εάν μερικοί άνθρωποι είναι πιο ευαίσθητοι στην ακτινοβολία των κινητών από κάποιους άλλους. "Αυτό που λέμε ότι στην έκθεση είναι να μην αποκλείσετε τίποτα", είπε.

Επιστήμονες επισημαίνουν ότι τα κινητά της 3ης γενιάς παράγουν περισσότερη ακτινοβολία από τα παλιά της 2ης γενιάς, αλλά υπάρχουν λίγες ακόμα μελέτες για την επίδραση αυτών των τηλεφώνων πάνω στην υγεία. Επίσης, λένε ότι χρειάζονται μελέτες για τις επιδράσεις στην υγεία των ασύρματων δικτύων, Bluetooth και Wi-Fi.

Τα κινητά μπορεί να βλάψουν τα ερυθρά αιμοσφαίρια αυξάνοντας τις δυνάμεις που ασκούνται μεταξύ τους