Άρχισε η κατασκευή του Γιγαντιαίου Τηλεσκοπίου Μαγγελάνος

Πηγή: Eurekalert, Δεκέμβριος 2004

Τις βάσεις για τη δημιουργία του μεγαλύτερου τηλεσκοπίου στον κόσμο έθεσαν πριν λίγες εβδομάδες Αμερικανοί επιστήμονες. Πρόκειται για το Γιγαντιαίο Τηλεσκόπιο του Μαγγελάνου, το οποίο μόλις ολοκληρωθεί, εκτός από τεχνολογικό επίτευγμα, θα αποτελεί μία από τις πιο εντυπωσιακές κατασκευές στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Όταν θα εγκατασταθεί πλήρες, το Γιγαντιαίο Τηλεσκόπιο Μαγγελάνος (GMT) θα είναι το μεγαλύτερο παρατηρητήριο του κόσμου, με το κύριο κάτοπτρο να είναι διαμέτρου 25,4 μέτρα, ενώ το φως που θα συλλέγει θα είναι 4,5 φορές περισσότερο από οποιοδήποτε τηλεσκόπιο στη γη.

Η ανάλυση του GMT θα είναι δέκα φορές καλύτερη από αυτή του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble. Με την ισχυρή ανάλυση και την τεράστια περιοχή συλλογής του, το GMT θα είναι σε θέση να εξετάσει τα μυστικά των πλανητών που περιφέρονται γύρω από άλλα αστέρια στο Γαλαξία μας, να παρατηρήσει γεγονότα σε μια εποχή κοντά στη Μεγάλη Έκρηξη με μια πρωτοφανή καθαρότητα, να ερευνήσει τη φύση της σκοτεινής ύλης και της σκοτεινής ενέργειας, και να ερευνήσει το σχηματισμό των Μαύρων οπών, ότι δηλαδή σημαντικότερο εξετάζει η αστρονομία σήμερα.

Το Hubble αποτελεί σήμερα το σημαντικότερο εργαλείο της αστρονομίας και η χρησιμοποίησή του έχει δώσει απαντήσεις σε άπειρα ερωτήματα που αφορούν τη δημιουργία των πλανητών και άλλων αστρονομικών αντικειμένων. Και οι επιστήμονες περιμένουν το νέο τηλεσκόπιο να τους δώσει δυνατότητες που ακόμα δεν έχουν καν σκεφτεί.

Το GMT σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί το 2016, σε μια μακρινή τοποθεσία στη βόρεια Χιλή, η οποία έχει μερικές από τις καλύτερες συνθήκες παρατήρησης στον κόσμο. Το παρατηρητήριο θα χτιστεί με 7 κύρια κάτοπτρα των 8,4 μέτρων, σε ένα κυκλικό σχήμα που θυμίζει λουλούδι, και θα επαναχρησιμοποιήσει τον εξοπλισμό κατασκευής που χρησιμοποιήθηκε για να χτιστούν τα Μεγάλα Διοφθαλμικά Τηλεσκόπια (LBT), που εγκαθίστανται τώρα στο όρος Graham.

Η κατασκευή του έχει ανατεθεί στο Ίδρυμα Carnegie, στα πανεπιστήμια της Αριζόνα, του Harvard,  του Michigan, του Texas στο Austin, στο MIT και άλλα ιδρύματα. Αλλά τη γενική εποπτεία των εργασιών θα αναλάβει το Iνστιτούτο Kάρνεγκι, που διαθέτει την τεχνογνωσία για το μοντέλο του Γιγαντιαίου Τηλεσκοπίου.

Το GMT θα είναι το πρώτο τηλεσκόπιο της επόμενης γενιάς τηλεσκοπίων, των Εξαιρετικά Μεγάλων Επίγειων Τηλεσκοπίων (ELT)  που θα συνεργάζεται με την επόμενη γενιά των παρατηρητηρίων του διαστήματος. Αλλά η πραγματική αξία του GMT οφείλεται ότι στηρίζεται σε μια επιτυχημένη τεχνολογία κατασκευής τηλεσκοπίων, στα Δίδυμα Τηλεσκόπια Μαγγελάνος των 6,5 μέτρων στην Las Campanas.

Προχωράει η κατασκευή του ισχυρότερου γήινου τηλεσκοπίου LBT