Κυνήγι στην Ανταρκτική για αρχέγονη αντιύλη

Πηγή: The Guardian, 20 Δεκεμβρίου 2004

Ιάπωνες και αμερικανοί επιστήμονες στην Ανταρκτική κάνουν σχέδια για να ψάξουν στις άκρες του διαστήματος για μερικά από τα σπανιότερα δημιουργήματα στο Σύμπαν - μικρά κομμάτια αντιύλης από τις αρχέγονες μαύρες τρύπες.

Η αντιύλη είναι το εντελώς αντίθετο της ύλης: των ηλεκτρονίων, των πρωτονίων, ακόμη και των ατόμων. Όταν όμως η ύλη συναντά την αντιύλη και τα δύο εξαφανίζονται και αντικαθίστανται από φωτόνια (εξαύλωση).

Αλλά μια συστοιχία από ευαίσθητους ανιχνευτές που θα αιωρούνται από ένα μπαλόνι όγκου 1,1 κυβικών μέτρων θα μπορούσε να ανυψωθεί πάνω από το 99% της γήινης ατμόσφαιρας, με σκοπό να ανιχνεύσει τμήματα αντιύλης, όπως έχει προβλέψει ότι υπάρχει πριν από δεκαετίες ο διάσημος φυσικός Stephen Hawking του Κέιμπριτζ.

Ο καθηγητής Hawking πρότεινε ότι η αντιύλη θα μπορούσε να φθάσει υπό τη μορφή της "ακτινοβολίας Hawking", η οποία ξεφεύγει από τις μαύρες τρύπες. Όταν έκανε αυτή την πρόβλεψη, δεν υπήρχε κανένα στοιχείο ότι υπάρχουν οι μαύρες τρύπες. Αυτά τα παράξενα αστρονομικά αντικείμενα δημιουργήθηκαν από παλαιά άστρα που κατέρρευσαν, και το υλικό τους είναι τόσο πυκνό, που ακόμη και αυτό το φως δεν μπορεί να δραπετεύσει από αυτές τις μαύρες τρύπες. Αλλά ο Hawking πρότεινε ότι μπορεί κάτι να ξεφύγει, τα φωτόνια μιας θερμικής ακτινοβολίας, που φέρει το όνομα του.

Οι ερευνητές εξέτασαν τον εξοπλισμό της συσκευής με σύντομες πτήσεις πάνω από την καναδική Αρκτική περιοχή. Τώρα δε θέλουν να μεταφέρουν τους ανιχνευτές 40km πάνω από την ανταρκτική, για μια πτήση τουλάχιστον 10 ημερών.

"Οι προηγούμενες, αλλά πιο σύντομες πτήσεις μας έδωσαν νύξεις για την υπογραφή της ακτινοβολίας Hawking", λέει ο ιάπωνας Akira Yamamoto υπεύθυνος για τους επιταχυντές υψηλής ενέργειας της χώρας του. "Με μια πιο μακροχρόνια πτήση και μια μεγαλύτερη συγκομιδή αντιπρωτονίων, μπορεί να είμαστε σε θέση να δείξουμε ότι ο Hawking έχει δίκιο".

Αυτό το πείραμα με το ερευνητικό μπαλόνι εξοπλισμένο με ένα υπεραγωγικό φασματόμετρο (Bess), είναι μια συνεργασία ιαπώνων επιστημόνων, τη NASA και το πανεπιστήμιο της πολιτείας Μέρυλαντ. Ένας από τους στόχους του Bess είναι να ανιχνευθεί οποιαδήποτε αντιύλη που προέρχεται από τη δημιουργία του σύμπαντος.

Η ακτινοβολία Hawking