Δύσπιστοι παραμένουν οι επιστήμονες στην ψυχρή σύντηξη

Πηγή: The Salt Lake Tribune, 3 Δεκεμβρίου 2004

Δεκαπέντε χρόνια μετά από την πρώτη ανακοίνωση - 1989  - από το πανεπιστήμιο της Utah, οι επιστήμονες παραμένουν δύσπιστοι στην ψυχρή τήξη, σύμφωνα με μια ανακοίνωση του Υπουργείου Ενέργειας (DOE ).

Οι οπαδοί της ψυχρής τήξης, εντούτοις, ενθαρρύνθηκαν γιατί πολλοί από αυτούς που κάνουν κριτική στη μελέτη της DOE βρήκαν κάποιες ενδείξεις ότι τα πειράματα  της ψυχρής τήξης παρήγαγαν θερμότητα και πυρηνικά προϊόντα και είπαν επιτρέπονται κι άλλα πειράματα  - ένα επίπεδο αποδοχής για την ψυχρή τήξη που σπάνια συναντάται στον επιστημονικό κόσμο.

Η αναθεώρηση αυτή των στοιχείων είναι το αποτέλεσμα της επίμονης εργασίας τεσσάρων επιστημόνων, που έχουν πειστεί από τη ψυχρή τήξη, και ζήτησαν από το DOE να επαναξιολογήσει το επιστημονικό μέρος του πειράματος για πρώτη φορά μετά από την τελευταία αναθεώρησή του πειράματος του Πανεπιστημίου Utah του 1989, ενώ αργότερα απομακρύνθηκαν από τους επιστημονικούς κύκλους.

"Ρωτούσαμε το Υπουργείο Ενέργειας εάν υπάρχει ή όχι πειστική επιστημονική έρευνα", λέει ο David Nagel, στο πανεπιστήμιο George Washington, και που ανήκει στην ομάδα που επιδίωξε την ανασκόπηση του πειράματος. "Ενώ δεν είχαμε ξεκάθαρη απάντηση για το πείραμα, πήγαμε όμως ένα βήμα προς την κατεύθυνση να αναγνωριστεί και έτσι να μπορέσουμε να χρηματοδοτηθούμε".

Το 1989, στο πανεπιστήμιο της Utah οι χημικοί Stanley Pons  και Martin Fleischman υποστήριξαν ότι έχουν δημιουργήσει τήξη - με την ίδια διαδικασία που παράγεται ενέργεια στον ήλιο - βυθίζοντας σε έναν δοκιμαστικό σωλήνα που περιείχε νερό εμπλουτισμένο με δευτέριο, ηλεκτρόδια από παλλάδιο με μία τάση λίγων βολτ. Και υποστήριξαν ότι η διέλευση ηλεκτρικού ρεύματος μέσα από το δοχείο προκάλεσε περιορισμένη, αλλά μετρήσιμη, εκπομπή επιπλέον ενέργειας.

Η ανακοίνωση εκείνη δημιούργησε σάλο. Έγιναν όνειρα ότι η ψυχρή τήξη θα μπορούσε να είναι η καθαρή, φτηνή λύση για τις ανάγκες της παγκόσμιας ζήτησης για ενέργεια. Αλλά τα πειράματα σε άλλα εργαστήρια απέτυχαν να αναπαραγάγουν τα πειράματα με αξιοπιστία και η ψυχρή τήξη κατέληξε σε διαφωνίες.

Σε μια μια ψηφοφορία το Time απεκάλεσε την ψυχρή τήξη ως μία από τις χειρότερες ιδέες της χιλιετίας.

Αλλά μια μικρή ομάδα επιστημόνων δεν έχει σταματήσει, παρά την στάση της επιστημονικής κοινότητας και τη δυσκολία στη χρηματοδότηση των πειραμάτων, και συνεχίζει να δημοσιεύει άρθρα πάνω στο θέμα.

Έτσι, στα τέλη του 2003, ο Nagel, ο Peter Hagelstein του ΜΙΤ, ο Randall Hekman της Hekman Industries, και ο Μichael McKubre του SRI International ζήτησαν από το Υπουργείο Ενέργειας να γίνει μια νέα επιστημονική αναθεώρηση των στοιχείων.

Ο στόχος δεν ήταν να πειστεί το DOE να χρηματοδοτήσει την έρευνα της ψυχρής τήξης, λέει ο Nagel, αλλά να αυξήσει την αξιοπιστία της έρευνας.

"Δεν πήγαμε εκεί για να απλώσουμε τα χέρια", τόνισε.

Οι τέσσερις επιστήμονες και το Talbot Chubb Research Systems Inc. συγκέντρωσαν τα αναγκαία στοιχεία της ψυχρής τήξης και τα υπέβαλαν για αναθεώρηση από εννέα εμπειρογνώμονες που επιλέχτηκε από το Υπουργείο.

Τον Αύγουστο του 2004, τους δόθηκε μια ευκαιρία να δώσουν τα επιχειρήματά τους σε άλλους εννέα επιστήμονες σε μια ημερήσια συνεδρίαση στην Ουάσιγκτον.

Οι συμμετέχοντες σε εκείνη τη συνεδρίαση υπέβαλαν περισσότερες από 40 σελίδες σχόλια.

Η επιτροπή μοιράστηκε περίπου στη μέση για το κατά πόσο στα πειράματα που έχουν δημοσιοποιηθεί υπήρξε όντως παραγωγή ενέργειας υπό μορφή θερμότητας. Τα ευρήματα φαίνονται συναρπαστικά, ωστόσο μέχρι τώρα δεν έχουν υπάρξει αποδείξεις και οι δημοσιευμένες μελέτες δεν είναι καλά τεκμηριωμένες, καταλήγουν οι ειδικοί.

Το υπουργείο ενώ έχει χρηματοδοτήσει τα πειράματα ψυχρής τήξης στο παρελθόν, δεν θα χρηματοδοτήσει οποιαδήποτε έρευνα πάνω στον τομέα αυτό σήμερα, ανακοίνωσε ο ίδιος.

"Είναι εντυπωσιακό που η επιτροπή δεν θεωρεί τη ψυχρή σύντηξη πειστική έπειτα από σχεδόν 15 χρόνια επιπλέον ερευνών", σχολιάζει ο Μπομπ Παρκ, καθηγητής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο του Μέρυλαντ και συγγραφέας του βιβλίου Voodo Science, που καταφέρεται κατά της ψευδοεπιστήμης.

Οι ΗΠΑ θα δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία στη ψυχρή σύντηξη, μετά από 15 χρόνια
Σύντηξη με φυσαλίδες
Παρατηρήθηκε πράγματι μια πυρηνική σύντηξη σ' ένα θάλαμο φυσαλίδων;