Ψάχνοντας για τις πηγές των μυστήριων σωματιδίων από το Σύμπαν

Από σελίδα του Max Planck Society, 27 Σεπτεμβρίου 2004

Το σύστημα τηλεσκοπίων H.E.S.S. (Στερεοσκοπικό Σύστημα Υψηλής Ενέργειας), που είναι ένας νέος τρόπος ανίχνευσης στο σύμπαν για υψηλής ενέργειας σωματίδια, ξεκίνησε στις 28 Σεπτεμβρίου .2004 κοντά στην περιοχή Gamsberg/ti της Ναμίμπιας.

Το νέο σύστημα των Μεγάλων Τηλεσκοπίων, αφιερώνεται στην αναζήτηση των πηγών υψηλής ενέργειας σωματιδίων με ενέργειες μεγαλύτερες από 100 GeV, όπως τα υπολείμματα των σουπερνοβών και άλλα εξωτικά αντικείμενα. Το διεθνές πρόγραμμα, που συντονίζεται από το Ινστιτούτο Max Planck για την πυρηνική φυσική, είναι βασισμένο στις τεχνολογίες από τη φυσική σωματιδίων. Είναι ισχυρό εργαλείο για το νέο ερευνητικό τομέα της αστρονομίας σε ενέργειες TeV, και για πρώτη φορά θα επιτρέψει την ανίχνευση της "σκοτεινής ύλης" στο Σύμπαν. Η εγκαινίαση των τεσσάρων τηλεσκοπίων χαρακτηρίζει την ολοκλήρωση της εγκατάστασης της πρώτης φάσης του H.E.S.S. Το σύστημα τηλεσκοπίων θα μπορεί να ξεκινήσει τις εργασίες του προς όφελος της παγκόσμιας αστρονομικής κοινότητας.

Στην πρώτη του φάση του φτιάχτηκε μια ομάδα 4 μόνο οπτικών τηλεσκοπίων, τα οποία συνδέονται μαζί κάνοντας ένα ενιαίο σύστημα ενώ αργότερα μπορεί να επεκταθεί. Το πείραμα έχει ως σκοπό να λειτουργήσει αρχικά για περίπου 10 έως 15 χρόνια.

Οι πρώτες παρατηρήσεις με τη βοήθεια του H.E.S.S. έχουν ήδη πραγματοποιηθεί κατά τη διάρκεια της σταδιακής εγκατάστασης των μεμονωμένων τηλεσκοπίων το 2002 και το 2003. Από αυτές τις μετρήσεις έχουν επιτευχθεί ήδη σημαντικά αποτελέσματα στη φυσική των αστροσωματίων το 2004, Μεταξύ αυτών των αποτελεσμάτων σοβαρή είναι η ανακάλυψη μιας πηγής ακτίνων-γ υψηλής ενέργειας στο κέντρο του Γαλαξία μας, που πιθανόν είναι ένα υπόλειμμα  μιας έκρηξης σουπερνόβα, που συνέβη πριν  10.000 χρόνια.

Προχωράει η κατασκευή του ισχυρότερου γήινου τηλεσκοπίου LBT