Τα νανοκελύφη χρυσού καταστρέφουν τους όγκους

Από το το Popular Science, Σεπτέμβριος 2004

Νέες έρευνες σε ποντίκια δημιουργούν ελπίδες για την καταστροφή καρκινικών κυττάρων με τη χρήση της νανοτεχνολογίας. H Naomi Halas, μια μηχανολόγος στο Πανεπιστήμιο Rice του Χιούστον, στράφηκε στη νανοτεχνολογία για την αντιμετώπιση του καρκίνου. Συγκεκριμμένα είναι η εφευρέτης του νανοκελύφους, ενός σφαιριδίου με επένδυση από χρυσό και μέγεθος το 1/20 του ερυθρού αιμοσφαιρίου, το οποίο προσκολλάται στους κακοήθεις όγκους.

Η Halas τον περασμένο χρόνο έδειξε, σε δίσκους Petri, ότι η ακτινοβολία στο εγγύς υπέρυθρο θερμαίνει τα κελύφη και καυτηριάζει τον καρκινικό ιστό χωρίς να καταστρέφει τα υγιή κύτταρα.

Σήμερα, ένα μόλις χρόνο αργότερα, η Halas λέει ότι τα νανοκελύφη δοκιμάστηκαν με επιτυχία σε ποντικούς. Αφού πρώτα χορηγήθηκαν με ένεση νανοκελύφη σε καρκινοπαθή ποντίκια, στη συνέχεια αυτά εκτέθηκαν σε υπέρυθρη ακτινοβολία: το αποτέλεσμα ήταν να εξαλειφθούν οι όγκοι μέσα σε 10 μέρες και οι ποντικοί να παραμείνουν υγιείς μετά τη θεραπεία.

Δεν ξέρουμε όμως αν ισχύει το ίδιο και για τον άνθρωπο. Θα το μάθουμε τον επόμενο χρόνο, όταν η Halas ξεκινήσει τις κλινικές δοκιμές της.

• (1) Κάθε νανοκέλυφος, επενδεδυμένο με χρυσό, είναι περίπου 10.000 φορές μικρότερο από ένα λευκό αιμοσφαίριο. Για να εντοπίσει και να θεραπεύσει τον καρκίνο, ένας γιατρός εγχέει (σε ενέσιμη μορφή) χιλιάδες νανοκελύφη στο αίμα του ασθενή. Διασκορπισμένα μέσα στο σώμα, τα νανοκελύφη αναζητούν και δεσμεύονται από τα καρκινικά κύτταρα μέσω των αντισωμάτων που προσκολλώνται στην επιφάνειά τους.

• (2) Μόλις καλύψουν, κατά προσέγγιση, 20 νανοκελύφη κάθε όγκο, αρχίζει μια σύντομη έκθεση σε ακτινοβολία στο εγγύς υπέρυθρο, που όμως περνά ακίνδυνα μέσω του μαλακού ιστού, φωτίζοντας τα κελύφη και προδίνοντας έτσι τη θέση τους. Έπειτα, οι γιατροί χορηγούν μια εντονότερη δόση της ίδιας ακτινοβολίας, θερμαίνοντας μόνο τα νανοκελύφη τα συνδεδεμένα με όγκους.

• (3) Τα ηλεκτρόνια που κινούνται ελεύθερα στο εξωτερικό στρώμα του χρυσού (στα νανοκελύφη) συγκεντρώνουν την πυκνή ενέργεια της ακτινοβολίας, θερμαίνοντας κάθε μεμονωμένο νανοκέλυφος και καυτηριάζοντας τον όγκο -- κι' όλα αυτά κατά τη διάρκεια μιας απλής επίσκεψης στο γραφείο του γιατρού.

Νανοσφαιρίδια και υπέρυθρα λέιζερ εναντίον καρκινικών όγκων