Τα διαστημικά σκάφη αισθάνονται να ελκύονται από παράξενες κοσμικές δυνάμεις

Από τον Observer, 12 Σεπτεμβρίου 2004

Κατά το παρελθόν είχε βρεθεί ότι κάτι περίεργες δυνάμεις είχαν εμφανιστεί να ασκούνται σε διαστημικά σκάφη της Αμερικής. Για παράδειγμα οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει ότι τα σκάφη Pioneer 10 και 11 - που προωθήθηκαν πριν σχεδόν 30 χρόνια - εμφανίζονται να βρίσκονται κάτω από την επίδραση μιας μυστήριας δύναμης καθώς βρίσκονται έξω από το ηλιακό σύστημα.

Μερικοί ερευνητές λένε ότι η απαρατήρητη "σκοτεινή ύλη" μπορεί να διαπεράσει το σύμπαν και ότι αυτό έχει επιπτώσεις στην πορεία των  Pioneer. Άλλοι λένε ότι αν ξέραμε καλύτερα τους νόμους της βαρύτητας θα εξηγούσαμε τη δύστροπη συμπεριφορά των σκαφών.

Επιστήμονες πρόκειται να δώσουν συνέντευξη, σε μια συνεδρίαση της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας (ESA) που λέγεται Κοσμικά Οράματα στο Παρίσι αυτή η εβδομάδα, για να υποστηρίξουν την πραγματοποίηση μιας αποστολής που θα παρακολουθούσε τα Pioneer και θα επισήμαινε την αιτία των ασταθών διακυμάνσεών τους.

Η παράξενη συμπεριφορά των Pioneer - που έφτασαν μέχρι το Δία και τον Κρόνο στη δεκαετία του '80 - ανακαλύφθηκε από τους John Anderson και Slava Turyshev του Εργαστηρίου Αεριοπροώθησης στην Πασαντένα και το Michael Martin Neito του Εθνικού Εργαστηρίου στο Los Alamos.

Αυτοί παρακολουθούσαν τα δύο σκάφη χρησιμοποιώντας τα γιγαντιαία ραδιοτηλεσκόπια του δικτύου της NASA. Όταν αυτά είχαν φτάσει πέρα από τον Πλούτωνα, σημείωσαν ότι υπήρξαν επίμονες ανωμαλίες στις τροχιές τους. Κάθε φορά που παρατηρούσαν τα Pioneer ήταν σε λάθος θέση. Το φαινόμενο δεν ήταν μεγάλο, αλλά ήταν σημαντικό. Κάτι περισσότερο από τη βαρύτητα του ήλιου εμφανίστηκε να έχει επηρεάσει τα σκάφη.

Οι αιτίες για την ανωμαλία έχουν προκαλέσει χάσμα μεταξύ των φυσικών, εντούτοις. Μερικοί θεωρούν ότι η επίδραση αυτή μπορεί απλά να οφείλεται σε ελαττώματα των σκαφών. Το αέριο από τις δεξαμενές καυσίμων μπορεί να φεύγει από αυτά επιβραδύνοντας τις πορείες τους, λένε μερικοί αστρονόμοι. "Εκτός κι αν υπάρχουν πραγματικά καλά αποδεικτικά στοιχεία για το αντίθετο, πρέπει να ασχοληθούμε με τις απλές ιδέες όπως αυτή και να μην πάμε σε ιδέες όπως παράξενα σωματίδια νέου τύπου ή ρωγμές στη Γενική Σχετικότητα", αναφέρει ο καθηγητής Martin Barstow, του Πανεπιστημίου Λέιτσεστερ.

Αλλά αυτή η άποψη έχει απορριφθεί από τον Anderson. "Είναι δύσκολο να φανταστεί κάποιος μια τέτοια διαρροή να συμβαίνει και στα δύο σκάφη με τέτοιο τρόπο ώστε να παραχθεί συγχρόνως η ίδια επιτάχυνση", είπε.

Και οι περισσότεροι επιστήμονες συμφωνούν. "Η επίδραση είναι πραγματική", λέει ο Bernard Haisch του Ιδρύματος της Καλιφόρνιας για τη Φυσική και την Αστροφυσική.

Μια πρόταση που έγινε είναι ότι η άποψη του Νεύτωνα ότι η δύναμη της βαρύτητας εξασθενεί καθώς αυξάνονται οι αποστάσεις, μπορεί να είναι ανακριβής στις πολύ μεγάλες αποστάσεις και τότε μπορεί να μειώνεται.

"Είναι η εποχή να διευθετηθεί το ζήτημα των Pioneer με μια νέα διαστημική αποστολή στο αχανές διάστημα που θα εξετάσει και θα αποφασίσει για το τι κρύβεται με την ανωμαλία", δήλωσαν οι Anderson, Turyshev και Nieto.

Αν εγκατασταθούν νέα όργανα μέτρησης, νέα συσκευή πλοήγησης και νέα εργαλεία επικοινωνιών σε ένα σκάφος που θα παρακολουθεί  τα Pioneer, θα πρέπει να είναι δυνατό να ανακαλύψει κάποιος εάν πάνω στα σκάφη επιδράει μια νέα δύναμη της φύσης.

Οι Πρωτοπόροι εξερευνητές του διαστήματος