Προωθήθηκε από την Ιαπωνία σκάφος με ηλιακά ιστία

Από το Universe Today, 10 Αυγούστου 2004

Το Ιαπωνικό Διαστημικό και Αστροναυτικό Ινστιτούτο (ISAS) πέτυχε να προωθήσει το πρώτο διαστημικό σκάφος με ηλιακά ιστία. Το ηλιακό ιστίο αποτελείται από μια λεπτή μεταλλική ταινία που ωθείται με τη βοήθεια της ακτινοβολίας του ήλιου - όπως ένα συνηθισμένο πανί στη Γη ωθείται από τον άνεμο - έτσι το σκάφος δεν έχει ανάγκη καμιάς μηχανής. Το πάχος του ιστίου είναι μόλις 7,5 μικρόμετρα, ενώ το σκάφος μεταφέρθηκε στο διάστημα με έναν πύραυλο S-310-34 από το διαστημικό κέντρο Uchinoura της Ιαπωνίας στις 9 Αυγούστου και σε ύψος 122 χιλιομέτρων πάνω από τη Γη.

Η εκτόξευση ήταν το αποκορύφωμα μιας νέας ιστορικής τεχνολογίας, το πρώτο επιτυχημένο άνοιγμα στον κόσμο μεγάλων ηλιακών ιστίων.

To διαστημικό σκάφος με ηλιακά ιστία δεν έχει πυραύλους για την κίνηση του. Ωθείται με τη βοήθεια σωματιδίων της ακτινοβολίας του ήλιου, που ανακλώνται από τα γιγαντιαία ιστία του. Επειδή δε μεταφέρει καύσιμα και μπορεί να συνεχίσει να κινείται συνεχώς σε μεγάλες αποστάσεις, είναι η μόνη τεχνολογία που μπορεί μια ημέρα να μας στείλει στα αστέρια.

Αν και οι επιστήμονες όπως και οι συγγραφείς επιστημονικής φαντασίας το έχουν προβλέψει από καιρό, μέχρι τώρα κανένα ηλιακό ιστίο δεν έχει προωθηθεί ποτέ. Κι αυτό επειδή δεν υπήρχε κανένα πανάλαφρο υλικό για να κατασκευαστεί η λεπτή ταινία (φιλμ), που θα μπορούσε να αντέξει το εξαιρετικά σκληρό περιβάλλον του διαστήματος. Τώρα όμως λόγω της ανάπτυξης νέων υλικών και κατάλληλης τεχνολογίας, μπορούμε να φτιάξουμε ηλιακό ιστίο, ενώ σε πολλές χώρες έχουν αρχίσει και πειραματικές δοκιμές.

Ο πύραυλος S-310 που προωθήθηκε την 9η Αυγούστου του 2004, έφερε δύο αναπτύγματα με φιλμ πάχους 7,5 μικρόμετρα. Ένα ανάπτυγμα σε σχήμα τριφυλλιού, που ξεκίνησε 100 δευτερόλεπτα μετά από την εκτόξευση του σε ύψος 122 χιλιομέτρων, και ένα ανάπτυγμα σχήματος ανεμιστήρα, που ξεκίνησε σε ύψος 169 χιλιομέτρων 230 δευτερόλεπτα μετά από την εκτόξευση. Και τα δύο πειράματα πέτυχαν ενώ ο πύραυλος έπεσε στη θάλασσα, περίπου 400 δευτερόλεπτα μετά από την εκτόξευση.