Τα χαμηλά επίπεδα της ακτινοβολίας δεν είναι επικίνδυνα

Από το BBC, 11 Αυγούστου 2004

Η άποψη που υποστηρίζεται από πολλούς ότι ακόμη και τα χαμηλά επίπεδα της ακτινοβολίας μπορούν να προκαλέσουν βλάβη στην υγεία δεν έχουν καμία επιστημονική βάση, λέει ένας κορυφαίος εμπειρογνώμονας στα ζητήματα αυτά.

Ο καθηγητής Zbigniew Jaworowski, πρώην πρόεδρος μιας Επιστημονικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για τα αποτελέσματα της ατομικής ακτινοβολίας , θεωρεί ότι τα χαμηλά επίπεδα μπορούν ακόμη και να είναι ευεργετικά.

"Τα χαμηλά επίπεδα της ακτινοβολίας είναι πιθανώς χρήσιμα για την ίδια τη ζωή", αναφέρει.

Εντούτοις, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιολογικής Προστασίας απέρριψε αυτή την άποψη.

Η καθιερωμένη μέτρηση της ακτινοβολίας γίνεται χρησιμοποιώντας τη μονάδα milliSieverts (mSv) ανά έτος. Στη δεκαετία του '20, η μέγιστη δόση που θεωρήθηκε ως ασφαλής ήταν 700mSv.

Μέχρι το 1941, μειώθηκε σε 70. Στη δεκαετία του '90, έγινε 20 για τους ανθρώπους που εκτέθηκαν στην ακτινοβολία όταν εργάζονταν, και 1 mSv για το γενικό πληθυσμό.

Μάλιστα, μερικοί επιστήμονες θεωρούν ότι η μέγιστη δόση πρέπει να είναι ακόμα χαμηλότερη.

Προστασία από καρκίνο

Ο καθηγητής Jaworoski, που η άποψη του βασίστηκε σε έρευνες στο Κεντρικό Εργαστήριο για τη Ραδιολογική Προστασία στη Βαρσοβία, είπε ότι το επίπεδο του υποβάθρου της ακτινοβολίας ήταν γύρω από 2.5mSv.

Εντούτοις, σε μερικά μέρη τα επίπεδα του παγκόσμιου υποβάθρου της ακτινοβολίας ήταν πολύ υψηλά, φτάνοντας τα 700-800mSV.

Ανέφερε δε ότι μια μελέτη στην ιρανική πόλη Ramsar είχε παρουσιάσει ότι οι άνθρωποι εκεί, που εκτίθενται συνήθως σε 250mSv, δεν εμφάνιζαν παρόλα αυτά καμία βλάβη στο DNA.

"Ενώ πολλές γενεές ανθρώπων ζούσαν σε αυτά τα σπίτια, δεν υπήρξε κανένα αποδεικτικό στοιχείο οποιασδήποτε βλάβης. Ένας δε από τους ανθρώπους που ζουν εκεί έφτασε πάνω από 100 χρονών".

Ο καθηγητής Jaworoski εξήγησε πως η άποψη ότι τα χαμηλά επίπεδα της ακτινοβολίας ήταν επιβλαβή ήταν κάτι περισσότερο από μια "υπόθεση εργασίας".

Με την άποψη αυτή συντάχτηκε ο Λόρδος Dick Taverne, πρόεδρος της ομάδας Sense About Science.

Γράφοντας στο περιοδικό Προοπτική, ανέφερε: "Παρόλη την προφύλαξη της υγείας μας, τα τρέχοντα επίπεδα ασφαλείας σχεδόν σίγουρα θα αυξήσουν την συχνότητα του καρκίνου".

"Μια χαμηλή δόση της ακτινοβολίας φαίνεται να υποκινεί την επισκευή του DNA και το ανοσοποιητικό σύστημα, δίνοντας έτσι ένα μέτρο της προστασίας κατά του καρκίνου."

Ο Δρ Michael Clarke, του NRPB, είπε ότι η επιστημονική πλειοψηφούσα άποψη ήταν ότι τα χαμηλά επίπεδα της ακτινοβολίας πιθανώς έθεταν σε μικρό κίνδυνο την υγεία.

"Η πλειοψηφούσα άποψη δέχεται ότι μια μικρή δόση κάνει μικρή καταστροφή, και ότι όπως οι μεγάλες δόσεις κάνουν μεγάλη καταστροφή έτσι και οι μικρές δόσεις κάνουν μικρή ζημιά.

"Μια μικρή έκθεση στην ακτινοβολία σας δίνει έναν πολύ μικρό κίνδυνο. Ίσως κατά τα προσεχή χρόνια η επιστήμη να δείξει ότι οι μηχανισμοί επισκευής του DNA υποκινούνται από χαμηλά επίπεδα της ακτινοβολία, αλλά αυτό δεν είναι σαφές προς το παρόν".

Εντούτοις, ο Δρ Clarke παραδέχτηκε ότι υπήρχαν λίγα αυστηρά αποδεικτικά στοιχεία, ότι τα χαμηλά επίπεδα της ακτινοβολίας βλάπτουν την υγεία, αλλά ανέφερε ότι ήταν δύσκολο να απομονωθεί το φαινόμενο αυτό από όλους τους δυνητικά καταστρεπτικούς άλλους παράγοντες.

Έκθεση σε ασθενή μαγνητικά πεδία προκαλεί βλάβες στο DNA εγκεφαλικών κυττάρων σε αρουραίους
Η μη ιονίζουσα ακτινοβολία από τις κεραίες της κινητής τηλεφωνίας πόσο βλαβερή είναι;
International Commission on Radiological Protection