'Μετά Την Επόμενη Μέρα'
Ένα κινηματογραφικό εφιαλτικό σενάριο αναγκάζει τη NASA να βγάλει ανακοίνωση

Από τους NewYorkTimes, 25 Απριλίου 2004

Στις 28 Μαΐου του 2004 η εταιρεία 20th Century Fox θα βγάλει στις αίθουσες όλου του κόσμου την ταινία καταστροφής “Μετά Την Επόμενη Μέρα” του Roland Emmerich. Μια ταινία που εμπνέεται από φαινόμενα κλιματολογικών αλλαγών και τον ερχομό μιας νέας παγετωνικής εποχής με τον Dennis Quaid στο ρόλο του παλαιοντολόγου επιστήμονα που προσπαθεί να σώσει τον κόσμο από τους παγετώνες που προκάλεσε η υπερθέρμανση του πλανήτη. Όμως, ορισμένοι ειδικοί λένε ότι δεν πρόκειται για άλλη μια ταινία επιστημονικής φαντασίας αλλά για ένα εφιαλτικό σενάριο, που απλά αντιγράφει την πραγματικότητα.

Την 1η Απριλίου η NASA έστειλε με e-mail ένα μήνυμα σε δωδεκάδες επιστήμονες και ανώτερους υπαλλήλους στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Goddard της NASA.

Δεν ήταν όμως μήνυμα επιφυλακής για έναν εισερχόμενο αστεροειδή ή για ένα πρόβλημα με το Διεθνή Διαστημικό Σταθμό ή για μια ηλιακή μαγνητική θύελλα. Ήταν μια προειδοποίηση για ένα κινηματογραφικό φιλμ.

Μια ταινία καταστροφής, κόστους 125 εκατομμυρίων δολαρίων που θα προβάλλεται από τις 28 Μαΐου, η οποία ασχολείται με την παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου από την εκπομπή του διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την αναστάτωση των θερμών ωκεάνιων ρευμάτων του Ατλαντικού που πυροδοτεί μια νέα Εποχή του Πάγου.

Λίγοι όμως εμπειρογνώμονες του κλίματος σκέφτονται ότι είναι πιθανή μια τέτοια προοπτική, ιδιαίτερα στο εγγύς μέλλον. Αλλά η προοπτική ότι οι κινηματογραφόφιλοι θα ανησυχήσουν τόσο ώστε να κατηγορήσουν την κυβέρνηση του Μπους για την απουσία πολιτικής στην αλλαγή του κλίματος, έχει ανακατώσει τη NASA, αναφέρουν οι εκεί επιστήμονες.

"Κανένας από τη NASA δεν πρόκειται να δώσει συνεντεύξεις ή να κάνει σχόλια σε οτιδήποτε έχει σχέση με την ταινία", αναφέρει το ηλεκτρονικό  μήνυμα της 1ης Απριλίου, το οποίο εστάλη από τη NASA. Και συνεχίζει: Οποιοσδήποτε θέλει να σχολιάσει θέματα επιστημονικής φαντασίας που έχουν σχέση με την αλλαγή του κλίματος θα πρέπει να επιδιώξει σχολιασμό από άτομα ή οργανώσεις που δεν συνδέονται με τη NASA."

Αλλά μετά τις αντιδράσεις η NASA έδειξε να αλλάζει τη στάση της αυτή και την περασμένη Πέμπτη μια εκπρόσωπος της είπε ότι η NASA θα δώσει άδεια στους επιστήμονες της για να συζητήσουν τα ζητήματα που προκύπτουν από την ταινία.

Αρκετές ημέρες πριν, οι επιστήμονες της NASA έφτιαξαν έναν κατάλογο ερωταποκρίσεων για την απότομη αλλαγή του κλίματος, αλλά οι πληροφορίες αυτές δεν έχουν εγκριθεί ακόμα για να τις δει το κοινό.

Ο δημιουργός της ταινίας Roland Emmerich, ο οποίος μας έχει δώσει και την ταινία "Η ημέρα της Ανεξαρτησίας" το 1996, όπου έδειχνε μια εισβολή εξωγήινων στη Γη. Στη νέα ταινία δείχνει πολλές ανησυχητικές καταστάσεις: την αυτοκινητοπομπή του Προέδρου των ΗΠΑ να έχει παγώσει.  Ο αντιπρόεδρος στην ταινία, που θυμίζει το νυν αντιπρόεδρο Dick Cheney, χλευάζει τις προειδοποιήσεις. Ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες ταπεινώνονται παρακαλώντας το Μεξικό να ανοίξει τα σύνορα για να επιτρέψει μια μαζική έξοδο των Αμερικανών από την παγωμένη χώρα τους.

"Είναι απλώς μια άλλη προσπάθεια για να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι κάτι πρέπει να γίνει για την παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου", λέει ένας ομοσπονδιακός επιστήμονας του κλίματος.

Ορισμένοι επικεφαλείς μη κερδοσκοπικών περιβαλλοντικών ομάδων είναι, επίσης, θυμωμένοι για το έργο αλλά για διαφορετικούς λόγους. Γιατί ένα ζήτημα που ίσως χρειάζεται δεκαετίες ή αιώνες για να γίνει εμφανίζεται να συμβαίνει σε πέντε μέρες. Αυτό θα κάνει τους ανθρώπους να γελάσουν κι όχι να σκεφτούν τα πραγματικά ζητήματα.

Οι δημιουργοί της ταινίας είπαν ότι έχουν ανησυχήσει από τις ανησυχίες των οικολόγων. "Μπορεί στο φιλμ τα γεγονότα να είναι πλασματικά, αλλά το γεγονός είναι ότι η παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου είναι πραγματική", λέει ο Mark Gordon, παραγωγός του φιλμ.

Κι ενώ φαινομενικά πρόκειται για μια ακόμα ταινία επιστημονικής φαντασίας, το σενάριο είναι αρκετά ρεαλιστικό και πειστικό. Πρόκειται για μια ταινία με περιβαλλοντολογική συνείδηση και οικολογικό μήνυμα,  που έρχεται να δώσει σάρκα και οστά στις χειρότερες φοβίες μας για μια επικείμενη εκδίκηση της φύσης, με σκοπό να δραστηριοποιηθούμε όλοι πριν να είναι αργά.

Το λιώσιμο των πάγων στην Αρκτική θα φέρει νέα Παγετωνική Εποχή;