Οι επιστήμονες βρίσκουν ένα νέο μετάλλευμα από τη Σελήνη

Από το BBC, 27 Απριλίου 2004

Οι επιστήμονες λένε ότι βρέθηκε ένα νέο σεληνιακό μετάλλευμα σε έναν μετεωρίτη από το φεγγάρι και το οποίο συνετρίβει στη Γη το 2000 στο Ομάν.

Δεξιά: Η επιφάνεια της Σελήνης είναι ένα μωσαϊκό από ορυκτά

Το μετάλλευμα αυτό ονομάστηκε hapkeite από τον επιστήμονα Bruce Hapke, που πρόβλεψε την ύπαρξη της ένωσης του σιδήρου και του πυριτίου στο φεγγάρι πριν 30 χρόνια.

Το Hapkeite (από το όνομα του επιστήμονα) φτιάνεται πιθανώς όταν μικροσκοπικά σωματίδια κτυπούν το φεγγάρι με πολύ ψηλές ταχύτητες, λέει ο Mahesh Anand και οι συνάδελφοι του.

Η έρευνα τους πάνω στο μετεωρίτη Dhofar 280 αναφέρεται στα πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας των Επιστημών.

Κοινό συστατικό

Τα πέτρινα συντρίμμια καθώς και του χώματος στις επιφάνειες των σωμάτων στο διάστημα (φεγγαριών κλπ) που δεν έχουν ατμόσφαιρα, σχηματίζονται με διαδικασίες που είναι ουσιαστικά ανύπαρκτες στη Γη.

Αυτή η "διαστημική διάβρωση", όπως την ονομάζουν οι επιστήμονες, περιλαμβάνει τις πτώσεις μικρο-μετεωριτών που συντρίβουν και κονιοποιούν τους επιφανειακούς βράχους σε μια πολύ λεπτή κλίμακα.

Οι μικρο-μετεωρίτες έχουν διάμετρο περίπου 0.1mm ή και λιγότερο, αλλά λόγω των ταχυτήτων τους,  κάπου 100,000 km/h, μεταφέρουν πολλή ενέργεια η οποία και μεταφέρεται σε πολύ μικρές περιοχές.

Η επιφάνεια που έρχεται σε επαφή λιώνει στιγμιαία, ατμοποιώντας μέταλλα και προξενώντας έτσι χημικές και δομικές αλλαγές.

Το μετάλλευμα Hapkeite δημιουργείται από την απόθεση του σιδήρου και του πυριτίου σε αναλογία 2:1.

Η διαστημική διάβρωση είναι μια διαδικασία που εμφανίζεται στο φεγγάρι για, σχεδόν, τέσσερα δισεκατομμύρια χρόνια και έχει αλλάξει την ανώτερη επιφάνεια σε βάθος λίγων εκατοστών. Αυτά τα πυριτίδια, που είχε προτείνει ο Hapke, δημιουργούνται στη Σελήνη και ευθύνονται για το σκούρο χρώμα της.

Αν και το μετάλλευμα hapkeite προβλέφθηκε Για πρώτη φορά πριν 30 χρόνια, περίπου, είναι η πρώτη φορά που το έχουμε δει. Οι επιστήμονες σκέφτονται ότι θα μπορούσε να είναι ένα κοινό συστατικό της σεληνιακής επιφάνειας.

Για τη Σελήνη