Οι ανεμοστρόβιλοι στον Άρη μπορεί να καταστρέψουν μια επανδρωμένη αποστολή

Από την ιστοσελίδα ABC News, 21 Απριλίου 2004

Ένας φορτισμένος Αρειανός ανεμοστρόβιλος, μια παγίδα σκόνης, μπορεί να μοιάζει όπως αυτός στην εικόνα. Η υπόλευκη πυράκτωση κοντά στο κατώτατο σημείο είναι το αποτέλεσμα μιας ηλεκτρικής εκφόρτισης.

Εάν οι άνθρωποι πάνε ποτέ στον Άρη, μπορεί να βρουν μπροστά τους ηλεκτρικούς μίνι-ανεμοστρόβιλους, που η τοξική αυτή σκόνη τους θα μπορούσε να κολλήσει στα διαστημικά οχήματα, λένε οι ερευνητές.

Οι επιστήμονες της NASA περιέγραψαν τον ηλεκτρικό ανεμοστρόβιλο σαν "διαβολική σκόνη" στο τεύχος του Μαρτίου του Περιοδικού της γεωφυσικής έρευνας: Πλανήτες.

Οι επιστήμονες της NASA έχουν ήδη ανιχνεύσει ανεμοστρόβιλους και θύελλες σκόνης στον Άρη, και προβλέπουν ότι μπορούν να παράγουν ηλεκτρικά φορτία όπως οι μικροί ανεμοστρόβιλοι στη Γη.

"Υπάρχει πιθανώς ένα ηλεκτρικό περιβάλλον στον Άρη που μέχρι τώρα δεν έχει μετρηθεί", λέει ο επικεφαλής συντάκτης William Farrell του Διαστημικού Κέντρου Πτήσεων Goddard της NASA .

"Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να ισχύουν τα ίδια φαινόμενα στον Άρη και στη Γη", συνεχίζει.

Στη Γη, η ηλεκτρική δραστηριότητα κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας είναι πολύ συνηθισμένο φαινόμενο, λέει ο Farrell.

"Αυτό μπορεί να συμβαίνει και στον Άρη, αλλά από καταιγίδες σκόνης και από την επονομαζόμενη 'διαβολική σκόνη'".

Μια παρόμοια 'διαβολική σκόνη' στη Γη είναι ένας ανεμοστρόβιλος μήκους από 10 έως 100 μέτρα με τους ανέμους να ταξιδεύουν από 32 έως 96 χιλιόμετρα την ώρα και που στροβιλίζεται γύρω από μια θερμή στήλη από αέρα που ανυψώνεται. Όταν τα μόρια της σκόνης τρίβονται μαζί στον ανεμοστρόβιλο φορτίζονται.

Στον Άρη, οι τεράστιοι ανεμοστρόβιλοι μπορούν να έχουν μήκος μέχρι και 500 μέτρα σε ύψος αρκετών χιλιάδων μέτρων, αναφέρουν οι ερευνητές.

Πέρα από αυτό, υπάρχουν τεράστιες θύελλες σκόνης που μπορούν να καλύψουν ολόκληρες περιοχές του Άρη ή ακόμα και ολόκληρου του πλανήτη, ενώ μπορούν να διαρκέσουν για μήνες.

Πρόβλημα για τους αστροναύτες

Σημειώνεται ότι μία αμμοθύελλα πάνω στη Γη διάρκειας μιας εβδομάδας, σε μια θέση όπως το Ιράκ, μπορεί να προκαλέσει καταστροφή για τον εξοπλισμό και το προσωπικό. Έτσι, αναφέρει ο Farrell, και η κατάσταση αυτής του ηλεκτρισμένου ανεμοστρόβιλου - της διαβολικής σκόνης - σε μια Αρειανή κλίμακα, θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα για τους ανθρώπους που θα πάνε στον Άρη.

"Εάν είστε αστροναύτης εκεί πάνω για τρεις μήνες, δεν πρόκειται να είναι η ζωή σας καθόλου εύκολη", είπε.

Όπως και στη Γη, οι Αρειανοί μίνι-ανεμοστρόβιλοι μπορούν να παραγάγουν ένα ηλεκτρικό πεδίο 4000 βόλτ ανά μέτρο, αρκετό για να δημιουργήσει ένα επικίνδυνο στατικό ηλεκτρισμό στα σκάφη και τον εξοπλισμό τους, συνεχίζει ο Farrell.

Ένα μελλοντικό ρομποτικό σκάφος θα βρεθεί το 2007 στον Άρη και αναμένεται να αναλύσει την τοξικότητα της Αρειανής σκόνης.

Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ  George Bush ανήγγειλε ότι υπάρχουν σχέδια για να στείλουν ανθρώπους πίσω στο φεγγάρι το 2015 αλλά και στον Άρη.

Η κρυμμένη ζωή των καταιγίδων