Οι ΗΠΑ θα δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία στη ψυχρή σύντηξη, μετά από 15 χρόνια

Από την ιστοσελίδα των New York Times, 25 Μαρτίου 2004

Η ψυχρή σύντηξη, που θεωρείται ότι μπορεί να λύσει τα προβλήματα της παγκόσμιας ενέργειας, έχει μέχρι τώρα απορριφθεί από το σώμα των επιστημόνων, επειδή θεωρείται κάτι σαν παραφυσικό φαινόμενο ή σαν ένα νέο αεικίνητο. Σύντομα, όμως, θα δοθεί η ευκαιρία στους επιστήμονες που ασχολούνται μαζί της να αποδείξουν την ορθότητα των απόψεων τους στο Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ (D.O.E.).

Παρά την αμφισβήτηση της από το σώμα των φυσικών, μια μικρή ομάδα επιστημόνων συνεχίζει να εργάζεται πάνω στη ψυχρή σύντηξη. Και όπως ισχυρίζονται τα δεδομένα τους επαληθεύουν καθαρά την αρχική τους έκθεση, ότι η ενέργεια μπορεί να παραχθεί απλώς βάζοντας ένα ηλεκτρικό ρεύμα να ρέει μέσα σε ένα δοχείο με νερό.

Πέρυσι το φθινόπωρο, οι επιστήμονες της ψυχρής σύντηξης ζήτησαν από το Υπουργείο Ενέργειας να εξετάσουν πάλι τη διαδικασία, και την προηγούμενη εβδομάδα, το Υπουργείο των ΗΠΑ συμφώνησε.

Όμως, δεν έγινε καμία δημόσια ανακοίνωση. Το βρετανικό περιοδικό, New Scientist, δημοσίευσε για πρώτη φορά την είδηση και ο James Decker, αναπληρωτής διευθυντής του γραφείου επιστήμης στο Υπουργείο Ενέργειας, την επιβεβαίωσε σε μια συνέντευξη του.

"Ήταν προσωπική μου κρίση ότι το αίτημά τους για μια επανεξέταση ήταν λογικό", λέει ο Δρ Decker.

Για τους συνηγόρους της ψυχρής σύντηξης, η νέα επανεξέταση της εργασίας τους τους δικαιώνει μετά από χρόνια περιφρόνησης και εμπαιγμού.

Η έρευνα θα είναι πάρα πολύ προεισαγωγική ώστε να καθορίσει εάν η ψυχρή σύντηξη, ακόμα κι αν είναι πραγματική, θα επιζήσει μέχρι να τιμολογηθεί ως μια φτηνή, γενναιόδωρη πηγή ενέργειας, είπε ο Peter Hagelstein, καθηγητής της Ηλεκτρικής Εφαρμοσμένης Μηχανικής και της Πληροφορικής στο ΜΙΤ, που έχει εργαστεί πάνω σε μια θεωρία για να εξηγήσει πώς λειτουργεί αυτή η διαδικασία. Τα πειράματα του έχουν παραγάγει μικρά ποσά ενέργειας, από ένα κλάσμα του ενός Watt έως μερικά Watt.

Ακόμα, ο Hagelstein πρόσθεσε, "Νομίζω σίγουρα ότι έχει τη δυνατότητα για εμπορική ενεργειακή παραγωγή".

Ο Decker είπε ότι οι επιστήμονες, που θα την εξετάσουν, θα χρειαστούν λίγες μέρες εξέτασης και μετά θα εκφράσουν την άποψη τους χωριστά. Η επιτροπή δεν θα πραγματοποιήσει πειράματα, είπε.

"Θα εξετάσουν αν το φαινόμενο βασίζεται στους νόμους της φυσικής", λέει ο Hagelstein.

Το πείραμα

Η σύντηξη, η διαδικασία χάρις της οποίας εκπέμπει ενέργεια ο ήλιος, συνδυάζει πυρήνες υδρογόνου, απελευθερώνοντας ενέργεια. Τον Μάρτιο του 1989, οι Β. Stanley Pons και Martin Fleischmann, δύο χημικοί στο Πανεπιστήμιο της Utah, ισχυρίστηκαν ότι είχαν παραγάγει σύντηξη σε ένα επιτραπέζιο πείραμα χρησιμοποιώντας ένα δοχείο βαρέως ύδατος και δύο ηλεκτρόδια παλλάδιου. Τα μόρια του νερού αυτού περιέχουν το ισότοπο δευτέριο αντί του κανονικού υδρογόνου.

Ένα ρεύμα, ανάμεσα στα ηλεκτρόδια, ανάγκασε τα άτομα του δευτέριου να οδηγηθούν προς τα ηλεκτρόδια, παράγοντας κάποια μικρή ποσότητα θερμότητας, λένε οι επιστήμονες. Ο Fleischmann σκέφτηκε ότι η θερμότητα προερχόταν από την σύντηξη των ατόμων του δευτέριου.

Άλλοι επιστήμονες, που προσπάθησαν να αναπαραγάγουν το φαινομενικά απλό πείραμα βρήκαν αποτελέσματα ευμετάβολα και ασυμβίβαστα. Επειδή η ψυχρή σύντηξη, εάν είναι πραγματική, δεν μπορεί να εξηγηθεί από τις τρέχουσες θεωρίες, τα ασυμβίβαστα αποτελέσματα έπεισαν τους περισσότερους επιστήμονες ότι δεν είχε καν εμφανιστεί. Τα σημάδια της πρόσθετης θερμότητας, λένε οι επικριτές, ήταν πειραματικά λάθη ή δημιουργήθηκε από το ρεύμα ή, ίσως, από χημικές αντιδράσεις στο νερό, αλλά όχι από τη σύντηξη.

Οι επικριτές, επίσης, επισήμαναν ότι για να παραχθεί το ποσό της θερμότητας που αναφέρθηκε, οι συμβατικές αντιδράσεις ψυχρής σύντηξης θα ελευθέρωναν θανατηφόρα ποσά ακτινοβολίας, και υποστήριξαν ότι η υγεία που συνεχίζουν να έχουν οι Pons και Fleischmann, καθώς επίσης και άλλοι πειραματιστές, είναι απόδειξη ότι  δεν εμφανίστηκε καμία ψυχρή σύντηξη.

Μερικοί, όμως, επιστήμονες της ψυχρής σύντηξης λένε τώρα ότι μπορούν να παραγάγουν τουλάχιστον δύο έως τρεις φορές περισσότερη ενέργεια απ' ό,τι στο ηλεκτρικό ρεύμα. Τα αποτελέσματα είναι επίσης πιο αναπαραγώγιμα, λένε. Προσθέτουν δε ότι έχουν δει σίγουρα τα υποπροϊόντα της ψυχρής σύντηξης, ιδιαίτερα το ήλιο σε ποσότητες ανάλογες προς τη θερμότητα που παράγεται.

Μετά από μια διάσκεψη τον Αύγουστο του 2003, ο Hagelstein έγραψε στον Spencer Abraham υπεύθυνο για την ενέργεια της DOE, ζητώντας μια κοινή συνεδρίαση. Ο Hagelstein, ο Michael McKubre και ο David Nagel του Πανεπιστημίου George Ουάσιγκτον συνάντησαν τον Decker στις 6 Νοεμβρίου.

"Αυτοί παρουσίασαν μερικά στοιχεία και ζήτησαν μια ανασκόπηση της επιστημονικής έρευνας που έχει πραγματοποιηθεί", λέει ο  Decker. "Οι επιστήμονες που ήρθαν να με δουν είναι από άριστα επιστημονικά ιδρύματα και έχουν άριστα πιστοποιητικά."

Οι επιστήμονες που εργάζονται με τη συμβατική ψυχρή σύντηξη είπαν ότι η έρευνα της ψυχρής σύντηξης έχει μειωθεί στα μάτια τους.

"Έμεινα έκπληκτος για την νέα απόφαση", αναφέρει ο Δρ Stewart C. Prager, ένας καθηγητής της φυσικής στο πανεπιστήμιο του Wisconsin. "Νόμιζα ότι το μεγαλύτερο μέρος της προσπάθειας της ψυχρής σύντηξης είχε αποσυρθεί. Δεν γνωρίζω κάποια αποτελέσματα φυσικής, που να την παρακίνησαν".

Σύντηξη με φυσαλίδες
Παρατηρήθηκε πράγματι μια πυρηνική σύντηξη σ' ένα θάλαμο φυσαλίδων;
Το πείραμα της σύντηξης απογοήτευσε