Μελέτη αναλύει τον κίνδυνο των ακτίνων-Χ αλλά όχι και την ωφέλεια

Από την ιστοσελίδα ABC News, 30 Ιανουαρίου 2004

Οι ακτίνες-X μπορούν να είναι υπεύθυνες για περισσότερες από 400 περιπτώσεις καρκίνου στην Αυστραλία το χρόνο, υπολόγισαν ερευνητές.

Οι καθηγητές Amy Berrington de Gonzalez και Sarah Darby από το Βρετανικό Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, υπολόγισαν τον κίνδυνο για καρκίνο, που ενέχουν οι διαγνωστικές ιατρικές ακτίνες-X σε όλη τη διάρκεια ζωής ενός ατόμου.

Αυτές οι εκτιμήσεις, που παρουσιάστηκαν στο περιοδικό The Lancet, αποτέλεσαν μέρος της πιο λεπτομερούς μελέτης που έχει γίνει ποτέ στον τομέα της.

Οι ερευνητές σύγκριναν τα στοιχεία από 15 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Αυστραλίας, και έκαναν υπολογισμούς για τις διαφορές που οφείλονται στον τύπο του καρκίνου καθώς επίσης και την ηλικία και το φύλο των ανθρώπων.

Έτσι, υπολόγισαν ότι οι ακτίνες-X ήταν υπεύθυνες για ένα ποσοστό 0.6-3.2% των περιπτώσεων καρκίνου κατά τη διάρκεια όλης της ζωής ενός προσώπου. Ο κίνδυνος μάλιστα εξαρτιέται από το μέρος που ζει κάποιος.

Για τους Αυστραλούς, υπολόγισαν ότι ο κίνδυνος ήταν 1,3%, που βάζει την Αυστραλία μέσα στις τέσσερις πιο επικίνδυνες χώρες, μαζί με την Ιαπωνία, τη Γερμανία και την Κροατία.

Αυτό το ποσοστό του κινδύνου 1,3%, είναι ισοδύναμος με 431 πρόσθετες περιπτώσεις καρκίνου ετησίως στην Αυστραλία, λένε οι ερευνητές.

Μεγάλος κίνδυνος από τις αξονικές με ακτίνες-Χ

Για να υπολογίσουν τον κίνδυνο, οι Βρετανοί ερευνητές υπολόγισαν το ποσό της ακτινοβολίας, που κάθε όργανο του σώματος εκτίθεται κατά τη διάρκεια μιας αξονικής τομογραφίας με ακτίνες-X ή CT όπως λέγεται. Οι ανιχνεύσεις CT χρησιμοποιούν τη λήψη μιας σειράς ακτινογραφιών με ακτίνες-X, για να δημιουργήσουν μια τρισδιάστατη εικόνα του εσωτερικού του σώματος.

Οι αξονικές τομογραφίες CT ήταν υπεύθυνες για τις περισσότερες περιπτώσεις καρκίνου, όπως υπολόγισαν οι ερευνητές. Ως γνωστόν,  χρησιμοποιούνται συνήθως βαριούχα κλύσματα για να δουν οι γιατροί το εσωτερικό του παχέως εντέρου, κάτι που αυξάνει τους κινδύνους για καρκίνο.

Οι Άγγλοι ερευνητές υπολόγισαν, επίσης, τον κίνδυνο για την ανάπτυξη διαφορετικών τύπων καρκίνου από την ακτινοβολία, μετρήσεις που βασίστηκαν στα συμβάντα του καρκίνου από τους επιζώντες της ατομικής βόμβας στην Ιαπωνία.

Οι ερευνητές συνδύασαν την ακτινοβολία και τα στοιχεία του καρκίνου για να υπολογίσουν τον κίνδυνο κατά τη διάρκειας ζωής και τον αριθμό των καρκίνων σε ένα χρόνο λόγω των ακτινογραφιών.

Η Μεγάλη Βρετανία και η Πολωνία είχαν το χαμηλότερο κίνδυνο για την ανάπτυξη καρκίνου, κατά τη διάρκειας της ζωής (0.6%),  που να οφείλεται σε ακτίνες-Χ.

Οι άνθρωποι στην Ιαπωνία είχαν τον υψηλότερο κίνδυνο (3,2%), γιατί όπως τόνισαν οι ερευνητές, οι Ιάπωνες κάνουν συχνότερη χρήση ακτίνων-Χ από ό,τι οι άλλες χώρες.

Αντίθεση Γερμανών ειδικών

Όμως, άλλοι επιστήμονες, όπως οι Γερμανοί Peter Herzog και Χριστίνα Rieger από το Πανεπιστήμιο Ludwig-maximillians στο Μόναχο, επέκριναν τον τρόπο που η μελέτη σχεδιάστηκε σε σχόλια που υπάρχουν στο ίδιο τεύχος του περιοδικού. Όπως λένε οι Άγγλοι ερευνητές δεν έχουν υπολογίσει τις ωφέλειες από την έγκαιρη ανακάλυψη του καρκίνου με τις ακτινοβολίες.

Οι Γερμανοί ερευνητές δε, ανέφεραν ότι η χρησιμοποίηση στοιχείων από τους επιζώντες της ατομικής βόμβας μπορεί να μην είναι κατάλληλη, δεδομένου ότι οι επιζώντες θα είχαν εκτεθεί και σε άλλους τύπους ακτινοβολίας (πυρηνικής), που δεν χρησιμοποιούνται στις ακτίνες-X.

Τέλος, οι Βρετανοί ερευνητές λένε ότι ήταν ενήμεροι για τους περιορισμούς της μελέτης τους. Υπέθεσαν ότι ακόμη και οι μικρές δόσεις της ακτινοβολίας θα μπορούσαν να προκαλέσουν καρκίνο και ότι αυτές οι χαμηλές δόσεις ήταν τόσο επιβλαβείς όσο και οι υψηλές δόσεις της ακτινοβολίας.

Η ακτινοβολία έστω και σε χαμηλές δόσεις στην παιδική ηλικία μπορεί να έχει επιπτώσεις στη νοημοσύνη