Υπαινιγμοί Ιαπώνων φυσικών για την ύπαρξη του "pentaquark" σαν απάντηση στη δημιουργία της ύλης

Από σελίδα USA Today, 30 Ιουνίου 2003

Οι φυσικοί έχουν ανακαλύψει μια νέα κατηγορία σωματιδίων με πέντε κουάρκ, προσφέροντας έτσι αναπάντεχες ιδέες για τη δημιουργία των δομικών μονάδων της ύλης.

Μέχρι τώρα, οι φυσικοί είχαν δει μόνο κουάρκ συνδυασμένα ανά δύο ή ανά τρία μέσα σε μεγαλύτερα υποατομικά σωματίδια, τα μεσόνια και τα βαρυόνια αντίστοιχα.

Αυτοί οι συνδυασμοί είχαν πάντα ένα μυστήριο. Στις προσπάθειές τους να διευκρινίσουν τα μυστικά της ύλης, οι επιστήμονες προσπαθούσαν επί τρεις δεκαετίες να βρουν διαφορετικούς συνδυασμούς.

Και τώρα μια Ιαπωνική ομάδα που καθοδηγείται από τον Takashi Nakano του Πανεπιστημίου της Οζάκα λέει ότι έχει δημιουργήσει ένα σωματίδιο με πέντε κουάρκ, το "pentaquark", σε ένα πείραμα στο εργαστήριο της φυσικής SPring-8. Εξετάζοντας μια θεωρία Ρώσων επιστημόνων, η ομάδα ακτινοβόλησε με ακτίνες-Χ άτομα του άνθρακα για να φτιάξει τα pentaquarks.

Αν βρεθεί γιατί εμφανίστηκε το pentaquark στο πείραμα, τότε αυτό θα βοηθήσει πάρα πολύ στην ανακάλυψη των μυστικών της φύσης αλλά και της σταθερότητας των βασικών δομικών μονάδων όλης της ύλης, λέει ο φυσικός Ken Hicks του Πανεπιστημίου του Οχάιο στην Αθήνα, ο οποίος συμμετείχε και στο πείραμα και σε μια προσπάθεια επικύρωσης του στο National Accelerator Facility.

"Μας πήρε δύο μήνες για να πειστούμε ότι αυτό ήταν πραγματικό", λέει ο Hicks.

Τα κουάρκ ως γνωστόν συναντώνται σε έξι τύπους, ή "χρώματα." Ο τύπος των κουάρκ μέσα στα πρωτόνια και τα νετρόνια καθορίζει τη μάζα, την ενέργεια και το μαγνητισμό αυτών των σωματιδίων. Η σταθερότητα του pentaquark πιθανά προέρχεται από έναν μοναδικό συνδυασμό των κουάρκ, λέει ο φυσικός Peter Barnes του Εθνικού Εργαστηρίου Los Alamos.

Τα συμπεράσματα αυτά εμφανίζονται στο περιοδικό Physical Review Letters.

Κβαντική Χρωμοδυναμική