Το ηλιακό παρατηρητήριο Soho δοκιμάζεται με προβλήματα επικοινωνίας με τη Γη

Από σελίδα του BBC, 20 Ιουνίου 2003

Το ηλιακό παρατηρητήριο Soho θεωρείται βασικό κομμάτι μεταξύ ενός δικτύου δορυφόρων και επίγειων παρατηρητήριων που ελέγχουν την ατμοσφαιρική δραστηριότητα της επιφάνειας του ήλιου.

Μια κεραία του Soho, που χρησιμοποιείται  για επικοινωνία υψηλού ρυθμού μετάδοσης στοιχείων με τη Γη, δυσλειτουργεί. Εκτός αν το πρόβλημα λυθεί, η συνεχής μεταφορά επιστημονικών στοιχείων στη Γη θα υποφέρει από διακοπές.

Χωρίς το Soho (Solar and Heliospheric Observatory), ένα δορυφόρο της ESA και της NASA, η γνώση μας ενδεχομένως για τις επικίνδυνες μαγνητικές θύελλες προς τη Γη θα μειωθεί σοβαρά.

Ιδανική θέση

Το Soho προωθήθηκε το 1995 και τοποθετείται στο σημείο L1 lagrange μεταξύ της Γης και του ήλιου, περίπου 1,6 εκατομμύρια χιλιόμετρα από τη Γη. Το L1 είναι μια θέση όπου το διαστημικό σκάφος μπορεί να ισορροπήσει τις βαρυτικές έλξεις και να παραμείνει σε μια σταθερή ιδανική θέση για την ηλιακή παρατήρηση.

Με τα 11 όργανά του, το Soho έχει γίνει κρίσιμο τμήμα στο επιστημονικό πρόγραμμα της μελέτης του άστρου μας. Ο δικτυακός ιστοχώρος του περιέχει εικόνες που ενημερώνονται καθημερινά.

Η θέση του, μεταξύ του ήλιου και της γης, το καθιστά ιδιαίτερα κατάλληλο για την ανίχνευση των μαγνητικών θυελλών που είναι καθ' οδόν προς τη Γη.

Τέτοιες θύελλες μπορούν περιστασιακά να αναστατώσουν τους δορυφόρους και τις ραδιοεπικοινωνίες. Στις ακραίες περιπτώσεις, οι αστροναύτες στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό μπορούν να χρησιμοποιήσουν μια περιοχή-καταφύγιο  από τις θύελλες, για την προστασία τους από την ακτινοβολία.

Ο Bernhard Fleck, επιστήμονας του προγράμματος Soho, είπε ότι η κεραία High-Gain (Hga) δεν μπορεί πλέον να κινηθεί προς μια ιδιαίτερη κατεύθυνση.

Το Hga διαβιβάζει τα στοιχεία από το Soho στη Γη με ένα υψηλό ρυθμό. Είναι ζωτικής σημασίας να αποκτηθούν μεγάλα ποσά δεδομένων  από τους πολλούς ανιχνευτές του Soho.

Μέσα στις ημέρες

Το Hga έχει μια δέσμη, περίπου εύρους 14 μοιρών, και κινείται συχνά έτσι ώστε να μένει κεντροθετημένο προς τη Γη. Καθώς το Soho και η Γη στρέφονται γύρω από τον ήλιο, η θέση της δέσμης του Hga χρειάζεται τέτοια περιοδική ρύθμιση.

Ο Fleck λέει ότι το πρόβλημα, που άρχισε στις 4 Μαίου, όταν ο υπολογιστής ελέγχου του Soho ανίχνευσε ότι το Hga δεν θα μπορούσε να κινηθεί κατάλληλα.

Λόγω της ευρείας δέσμης του Hga, το Soho λειτουργεί αυτήν την περίοδο κανονικά ενώ ο βαθμός του προβλήματος αξιολογείται.

Το Soho έχει μια κεραία Low-Gain (Lga) που δεν χρειάζεται να δείξει προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Αυτή θα χρησιμοποιηθεί για να ελέγξει την υγεία του διαστημικού σκάφους.

Καθώς το Soho προχωρεί στην τροχιά του, ο περιορισμός της μετακίνησης του Hga θα σημαίνει μια μερική απώλεια στοιχείων από το Soho, λέει ο Fleck. Αυτό γίνεται επειδή η Γη θα μετακινηθεί έξω από τη στάσιμη δέσμη του Hga.

Η ομάδα του Soho υπολογίζει ότι θα είναι ανίκανοι να λάβουν επιστημονικά στοιχεία για περίπου 18 ημέρες κάθε τρεις μήνες. Η πρώτη αυτών των περιόδων "συσκότισης" θα είναι σε μερικές μέρες.

Παρατηρώντας τους ηλιακούς θυμούς