Γεράνια: η λύση για φτηνά νανοσωματίδια

Από σελίδα του NewScientist, 16 Ιουνίου 2003

Τα γεράνια είναι η λύση προς μια νέα φτηνή και καθαρή διαδικασία για νανοσωματίδια χρυσού. Οι ερευνητές, που ανακάλυψαν την εκπληκτική ιδιότητα αυτών των φυτών, θεωρούν ότι αποτελούν την ελπίδα για την ανάπτυξη δομικών μονάδων για τις μικροσκοπικές μηχανές, που αναπτύσσονται από τους νανοτεχνολόγους.

"Αυτή η τεχνική είναι απλή, φτηνή και περιβαλλοντικά βιώσιμη", λέει ο Murali Sastry, από το Εθνικό Χημικό Εργαστήριο στο Pune της Ινδίας. "Δεν χρησιμοποιεί καμία τοξική χημική ουσία - μόνο φύλλα γερανιών και ένα διάλυμα χρυσού."

"Θεωρούμε επίσης ότι τα νανοσωματίδια που παράγονται βιολογικά είναι πιθανότερα να είναι βιοσυμβατά, από εκείνα που παράγονται χημικά", προσθέτει.

Η εργασία είναι "συναρπαστική" και μπορούμε να βρούμε τεράστια έμπνευση στη βιολογία και αυτή η εργασία μας  το δείχνει", λέει ο Paul O'Brien, επικεφαλής της χημείας στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ.

Σφαίρες, ράβδοι και πυραμίδες

Τα νανοσωματίδια προετοιμάστηκαν με τη βύθιση των φύλλων από γεράνια σε ένα διάλυμα που περιέχει ιόντα χλωριούχου χρυσού. Μέσα σε τρεις έως τέσσερις ώρες, σχηματίστηκαν σωματίδια χρυσού μεγέθους 10 nm, συμπεριλαμβανομένων σφαιρικών σχημάτων, ράβδων και πυραμίδων. O Sastry θεωρεί ότι τερπένια κι άλλες αρωματικές ενώσεις στα φύλλα μείωσαν χημικά τα μεταλλικά ιόντα, προκαλώντας τα να συσσωρευτούν και να κατακρημνιστούν.

Η ομάδα του Sastry δοκίμασε επίσης τα ίδια πειράματα χρησιμοποιώντας ενδοφυτικούς μήκυτες colletotrichum , οι οποίοι αναπτύσσονται στα φύλλα των γερανιών, όπως και το μικρόβιο Rhodococcus . Και τα δύο έφτιαξαν σφαιρικά νανοσωματίδια χρυσού με διαμέτρους μεταξύ 9 και 12 nm.

Το ομοιόμορφο μέγεθος και το σχήμα είναι κρίσιμα για τα σωματίδια, ώστε να είναι εμπορικά ή ιατρικά χρήσιμα και οι ερευνητές ελπίζουν τώρα να βελτιώσουν την τεχνική τους για να παραγάγουν ακόμη και πιο ομοιόμορφα νανοσωματίδια.

Ο Sastry ελπίζει επίσης να επιταχύνει την τεχνική έτσι τα σωματίδια να παράγονται μέσα σε μερικά λεπτά, όπως συμβαίνει και με τις υπάρχουσες χημικές μεθόδους.

Εντούτοις, ο έλεγχος της μορφής των σωματιδίων μπορεί να είναι πολύ δύσκολο. "Σκεφτόμαστε ότι το σχήμα κυβερνάται από τους τύπους αρωματικών ενώσεων που περιλαμβάνονται στα φυτά. Θα ερευνήσουμε αυτήν την περιοχή και θα μας βοηθήσει ενδεχομένως να ελέγξουμε το σχήμα των μορίων".

Η διαδικασία που αναπτύσσεται από την ομάδα του Sastry έχει μεγάλες ομοιότητες βγάλει να είναι εντυπωσιακά παρόμοια με αυτήν που χρησιμοποιείται από τους Ινδούς ayurvedic γιατρούς για να κάνουν "χρυσά bhasmas" - ή τις ιατρικές που βασίζονται στο χρυσό.

Η πρόσφατη εργασία έχει δείξει ότι τα bhasmas, που χρησιμοποιούνται για να θεραπεύσουν την υπερδραστηριότητα, περιέχουν νανοσωματίδια χρυσού. Οι πρακτικοί γιατροί εδώ και 3500 χρόνια παράγουν τα σωματίδια με επεξεργασία του χρυσού με αρωματικά λάδια και αποστάγματα φρούτων και βοτάνων.

Δημιουργούνται πολύ ισχυρά νήματα από νανοσωλήνες άνθρακα