Βρέθηκε αστρική σκόνη που αποκαλύπτει το αρχαίο παρελθόν μας

Από τη σελίδα του ABC News, 28 Φεβρουαρίου 2003

σκόνη αστεριών Ένα μικροσκοπικός κόκκος αστρικής σκόνης: η κλίμακα είναι σε μικρόμετρα (μm).

Τα ίχνη μιας σπάνιας και παλιάς μορφής αστρικής σκόνης που προηγείται χρονικώς του ηλιακού μας συστήματος έχουν συλλάβει για πρώτη φορά πολύ ψηλά πάνω από τη Γη, επιβεβαιώνοντας το βασικό ρόλο των πυριτικών αλάτων στο σχηματισμό των βραχωδών πλανητών.

Μια αμερικανική ομάδα που καθοδηγείται από τον Scott Messenger του Washington University στο Σαιντ Λούις της πολιτείας Μισσούρι, εκθέτει την ανακάλυψη κόκκων διαστρικής σκόνης πυριτικών αλάτων στο πρόσφατο τεύχος του περιοδικού Science.

Χρησιμοποιώντας μια ευαίσθητη νέα γαλλική συσκευή, που είναι γνωστή ως NanoSIMS, οι ερευνητές ανέλυσαν τα διαπλανητικά σωμάτια σκόνης - τεμάχια των κομητών και αστεροειδών - που συλλέχθηκαν 20 km πάνω από τη Γη στη στρατόσφαιρα με τα ερευνητικά αεροσκάφη της NASA.

Κάθε σωμάτιο φτιάχνεται από χιλιάδες κόκκους που προέρχονται από διαφορετικά μέρη του διαστήματος. Ενώ οι περισσότεροι κόκκοι είχαν θερμανθεί και επεξεργαστεί στο σχηματισμό του ηλιακού μας συστήματος και είχαν χάσει την αρχική αστρική ταυτότητά τους, μερικά όμως δεν είχαν.

Τα πυριτικά άλατα, που γίνονται από πυρίτιο και οξυγόνο, συναντώνται σε μεγάλη αναλογία πάνω στη Γη. Από τη μέτρηση των αναλογιών των διαφορετικών ισοτόπων του οξυγόνου, οι ερευνητές προσδιόρισαν έξι κόκκους αστρικής σκόνης από πυριτικό άλας, που προέρχονταν έξω από το ηλιακό σύστημα. Έτσι προσδιόρισαν επίσης από ποιο είδος μητρικού άστρου είχαν προέλθει. Αυτές οι πληροφορίες βοηθούν τους επιστήμονες για να καταλάβουν ποιες συνθήκες επικρατούσαν τότε που διαμορφώθηκε ο ήλιός μας.

Ο Charlie Lineweaver, ένας αστροφυσικός στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Νέας Ουαλίας στο Σύδνεϋ, εξήρε τη νέα μελέτη.

"Συμφωνούμε με το παιχνίδι της προσπάθειας να υπολογιστεί από που προήλθε η ουσία από την οποία φτιαχτήκαμε", αναφέρει ο ίδιος.  "Αυτό το είδος της έρευνας μπορεί να μας βοηθήσει να υπολογίσουμε πως ήταν το περιβάλλον όταν ο ήλιος κατέρρευσε και σχηματίσθηκαν οι πλανήτες μας".

Είπε ότι μπορεί επίσης να βοηθήσει τις ερωτήσεις απάντησης όπως πώς παρόμοιες οι διαδικασίες του σχηματισμού πλανητών αλλού στον κόσμο είναι σε εκείνοι που οδήγησαν στη δημιουργία της γης. Ένας από τους γρίφους μέχρι σήμερα είναι ότι τα στοιχεία για τη σημασία του πυριτίου στο σχηματισμό πλανητών είναι προφανώς συγκρουόμενα.

"Έχουμε δει αυτούς τους κόκκους από πυριτικά άλατα στα φάσματα των αστεριών που σχηματίζουν τους πλανήτες τους τώρα, αλλά το πρόβλημα είναι ότι δεν έχουμε βρει σκόνη πυριτίου στους μετεωρίτες που μας έρχονται", λέει ο Lineweaver. Χάρις στη νέα μελέτη, τα στοιχεία από τα τηλεσκόπια είναι τώρα συνεπή προς τα φυσικά στοιχεία κάτω από το μικροσκόπιο.

"Είστε ένα μίγμα ολόκληρης δέσμης των άστρων, και δεν θα ήταν ωραίο να λέγατε ότι το μεγαλύτερο μέρος από σας προήλθε από εκείνο το άστρο εκεί πάνω, και να δείχνετε στον ουρανό", συλλογίστηκε.

"Δεν μπορούμε ακόμα να το κάνουμε, αλλά με όλα αυτά τα νέα στοιχεία, αρχίζουμε να είμαστε σε θέση να το λέμε αυτό. Αυτό είναι σημαντικό επειδή ξέρουμε ποιοι είναι οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας, εκτός κι αν μιλάτε για τα αστέρια παρά τα ανθρώπινα όντα."