Συνετρίβη το διαστημόπλοιο Columbia λίγα λεπτά πριν από την προσγείωσή του
Και οι επτά αστροναύτες του νεκροί

Από το δίκτυο, 1 Φεβρουαρίου 2003

Αδιευκρίνιστα είναι μέχρι στιγμής τα αίτια συντριβής του διαστημικού λεωφορείου Columbia πάνω από το Τέξας, κατά τη διαδικασία προσγείωσής του στο διαστημικό κέντρο Kennedy στη Φλόριντα

Ο επικεφαλής της NASA Sean O'Keefe ανακοίνωσε πως και οι επτά αστροναύτες του διαστημικού λεωφορείου Columbia είναι νεκροί και επισήμανε πως πραγματικά σήμερα είναι μια τραγική ημέρα για το έθνος, τις οικογένειες των αστροναυτών και τη NASA.

Ο ίδιος δήλωσε επίσης πως ήδη έχει αρχίσει η διαδικασία συλλογής των κομματιών του σκάφους και πρόσθεσε πως η υπηρεσία ανέθεσε σε ανεξάρτητη ομάδα να ερευνήσει τα αίτια του δυστυχήματος. Παράλληλα, προειδοποίησε τους κατοίκους του Τέξας να μην αγγίξουν συντρίμμια του διαστημικού λεωφορείου.

Το χρονικό της καταστροφής

Η επικοινωνία του Columbia με τη NASA διακόπηκε περίπου 15 λεπτά πριν από την προσγείωσή του στο διαστημικό κέντρο Kennedy. Τη στιγμή που το διαστημικό λεωφορείο βρισκόταν σε ύψος 200.000 πόδια πάνω από το Τέξας, αυτόπτες μάρτυρες άκουσαν εκρήξεις. Πιθανολογείται ότι το Columbia κόπηκε σε τρία κομμάτια, μια θεωρία που επιβεβαιώνουν και οι πρώτες φωτογραφίες που μεταδίδουν τα διεθνή πρακτορεία.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, καθώς η διαδικασία της εισόδου στην ατμόσφαιρα και της προσγείωσης είναι η πιο δύσκολη και επικίνδυνη για τη διαστημική πτήση, το πλήρωμα του Columbia δεν θα είχε καμία δυνατότητα διαφυγής.

Το διαστημικό λεωφορείο είχε απογειωθεί στις 16 Ιανουαρίου. Όπως υπενθυμίζουν τα διεθνή πρακτορεία, την ημέρα της απογείωσης ένα κομμάτι μονωτικού αφρού από το εξωτερικό ντεπόζιτο καυσίμων αποκολλήθηκε και ειδικοί θεωρούν ότι μπορεί να σκαλώθηκε στο αριστερό φτερό του διαστημικού λεωφορείου. Εντούτοις εκπρόσωποι του Πύργου Ελέγχου της NASA διαβεβαίωσαν την Παρασκευή ότι δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα και ότι το φτερό δεν είχε πάθει καμία ζημιά.

Συναγερμός στο Λευκό Οίκο

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ συγκάλεσε «διάσκεψη για εσωτερικό γεγονός», η οποία συνήθως προηγείται της αναγγελίας ενός πολύ σοβαρού γεγονότος. Ο πρόεδρος Bush ενημερώθηκε για την απώλεια επαφής με το Columbia και παρακολουθεί την κατάσταση, ανακοίνωσε ο Λευκός Οίκος.

Πάντως, ειδικοί αναλυτές θεωρούν σχεδόν απίθανο το ενδεχόμενο να πρόκειται περί τρομοκρατικής ενέργειας, καθώς ακόμα και η εμβέλεια του πιο εξελιγμένου πυραύλου εδάφους αέρος δεν ξεπερνά τα 60.000 πόδια ύψος. Την πιθανότητα τρομοκρατικής ενέργειας απέκλεισε και αξιωματούχος της αμερικανικής κυβέρνησης.

Τι είναι τα διαστημικά λεωφορεία;

Ονομάζονται Columbia, Discovery, Atlantis και Εντίβορ, παίρνοντας τα ονόματά τους από τα φημισμένα πλοία του παρελθόντος που όργωναν σε ανατολή και δύση τις επίγειες θάλασσες

Πριν από το 1980 τα διαστημόπλοια που χρησιμοποιούσαμε ήταν διαστημόπλοια μιας χρήσης, οπότε και το κόστος κάθε αποστολής ήταν τεράστιο. Φανταστείτε άλλωστε ποιο θα ήταν το κόστος ενός αεροπορικού ταξιδιού, αν στο τέλος κάθε πτήσης καταστρέφαμε το αεροπλάνο που μας μετέφερε. Αυτό ακριβώς συνέβαινε με τα διαστημικά ταξίδια που εκτελούσαμε μέχρι το 1980.

Τον Απρίλιο του 1981 όμως άρχισε μια νέα εποχή στην εξερεύνηση του Διαστήματος, με τη δραστηριοποίηση ενός νέου τύπου διαστημοπλοίων, των διαστημικών λεωφορείων.

Το πρώτο διαστημικό λεωφορείο (το Columbia) ξεκίνησε για το παρθενικό του ταξίδι 20 ακριβώς χρόνια μετά την ιστορική πτήση του Γιούρι Γκαγκάριν, με την υπόσχεση ότι θα έκανε φθηνότερη την εξερεύνηση του Διαστήματος. Ο θάνατος όμως των επτά αστροναυτών του Challenger, τον Ιανουάριο του 1986, ανάγκασε τη ΝΑΣΑ να επανεξετάσει καλύτερα τους στόχους του προγράμματος πτήσεων των διαστημικών λεωφορείων. Σήμερα το πρόγραμμα αυτό έχει πάρει νέες κατευθυντήριες γραμμές για μεγαλύτερη ασφάλεια, αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Στην εξέδρα εκτόξευσης το διαστημικό λεωφορείο μοιάζει πολύ με αεροπλάνο, στημένο κατακόρυφα. Το μήκος του εκτείνεται στα 37 μέτρα, ενώ στην κοιλιά του είναι προσδεμένη μια τεράστια δεξαμενή υγρών καυσίμων, που έχει ύψος 47 μέτρα. Τέλος, δεξιά και αριστερά του βρίσκονται οι πύραυλοι εκτόξευσης που έχουν ύψος 45 μέτρα ο καθένας. Οι δύο κύριες πυραυλικές μηχανές που διαθέτει το διαστημικό λεωφορείο βρίσκονται στο ουραίο τμήμα του, μαζί με 44 ακόμη μικρότερους προωθητικούς μηχανισμούς για τις μικροδιορθώσεις της πορείας του στο διαστημικό κενό. Σήμερα φυσικά η πτήση των διαστημικών αυτών οχημάτων σε τροχιά γύρω από τη Γη έχει γίνει πια θέμα ρουτίνας. Παρ' όλα αυτά, κάθε φορά μια νέα εκτόξευση είναι και μια πραγματικά νέα εμπειρία.

Επειδή τα διαστημικά λεωφορεία έχουν τη δυνατότητα να επαναχρησιμοποιούνται μέχρι και 100 φορές το καθένα, οι πτήσεις τους στο Διάστημα γίνονται πολύ συχνά, με σκοπό όχι μόνο την άμεση μελέτη του διαστημικού χώρου αλλά και την τοποθέτηση δορυφόρων σε τροχιά γύρω από τη Γη για την εκτέλεση μακρόχρονων ερευνών. Τα διαστημικά λεωφορεία πετάνε σε ύψος που κυμαίνεται από 200 έως 600 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης, ανάλογα με τις εργασίες και τους στόχους κάθε αποστολής. Από την τροχιά τους αυτή μπορούν να κάνουν εκτεταμένες παρατηρήσεις της Γης, καθώς και επιστημονικές ή τεχνολογικές έρευνες και μελέτες.

Όσα πρέπει να ξέρουμε

@ Έχουν αρχίσει επίσης να γίνονται εκτεταμένες δοκιμές έξω από το διαστημικό λεωφορείο, για να αποκτηθούν έτσι οι απαραίτητες εμπειρίες που θα βοηθήσουν αργότερα στη συναρμολόγηση μόνιμων μεγάλων τροχιακών σταθμών στο Διάστημα. Η τοποθέτηση όμως διάφορων δορυφόρων σε τροχιά ή η επιδιόρθωση δορυφόρων που έχουν υποστεί βλάβες και δεν λειτουργούν είναι η κύρια απασχόληση των αστροναυτών κάθε αποστολής. Επειδή καθένας από τους δορυφόρους αυτούς κοστίζει δισεκατομμύρια, η επιδιόρθωσή τους από τους αστροναύτες εξοικονομεί τεράστια ποσά. Η διαδικασία μιας τέτοιας επιδιόρθωσης στο Διάστημα πολλές φορές παίρνει τη μορφή ενός πραγματικά παράξενου μπαλέτου, με σκηνικό το σύμπαν και χορευτές τον άνθρωπο και τις μηχανές.

@ λλη μια χρήση των διαστημικών λεωφορείων είναι και η μετατροπή τους σε διαστημικές βάσεις εκτόξευσης αυτόματων διαστημοπλοίων που θα ερευνούν τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος. Η εκτόξευση από το Διάστημα των οχημάτων αυτών δεν απαιτεί μεγάλους πυραύλους, οπότε το όλο κόστος της αποστολής μειώνεται σημαντικά.

@ Στην επιστροφή του στη Γη, το διαστημικό λεωφορείο δεν συμπεριφέρεται ούτε ως διαστημόπλοιο ούτε ως αεροπλάνο. Η λειτουργία του μοιάζει περισσότερο με αυτήν ενός ανεμόπτερου. Με μια σημαντική διαφορά όμως: η είσοδός του στην ατμόσφαιρα και η προσεδάφισή του είναι 100% ελεγχόμενη από δύο ισχυρότατους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Οι υπολογιστές αυτοί ελέγχουν ο ένας τον άλλο 50 φορές κάθε δευτερόλεπτο, και αν ο ένας από τους δύο κάνει κάποιο λάθος, τότε ο άλλος διαγράφει τις αποφάσεις του πρώτου. Φυσικά, αν χρειαστεί, οποιοσδήποτε από τους αστροναύτες-πιλότους μπορεί να αναλάβει τη διακυβέρνηση του σκάφους οποιαδήποτε στιγμή. Σε ύψος 500 μέτρων από την επιφάνεια η ταχύτητα του διαστημικού λεωφορείου έχει ελαττωθεί σημαντικά, πλησιάζοντας το διάδρομο προσγείωσης με ταχύτητα 350 περίπου χιλιομέτρων την ώρα.

@ Στους χώρους διαβίωσης και εργασίας του διαστημικού λεωφορείου η θερμοκρασία μπορεί να ρυθμιστεί από 16 έως 32 βαθμούς Κελσίου, ενώ η ατμόσφαιρα που αναπνέουν έχει σχεδόν την ίδια περιεκτικότητα και πίεση που υπάρχει στην επιφάνεια της θάλασσας (80% άζωτο, 20% οξυγόνο, με πίεση 1 χγρ. ανά τετρ. εκατ.). Ειδικά φίλτρα καθαρίζουν συνεχώς τον αέρα από το διοξείδιο του άνθρακα, την υπερβολική υγρασία και τις διάφορες δυσοσμίες.

@ Οι κανόνες υγιεινής διαβίωσης είναι πολύ πιο σημαντικό να τηρούνται στο Διάστημα απ' ότι στη Γη, γιατί οι μελέτες που έχουν γίνει έχουν δείξει ότι ορισμένα μικρόβια αναπτύσσονται εκπληκτικά στις συνθήκες μικροβαρύτητας και περιορισμένου χώρου ενός διαστημοπλοίου. Γι' αυτό τα σκεύη και οι χώροι του φαγητού, η τουαλέτα και οι χώροι του ύπνου καθαρίζονται με μεγάλη προσοχή. Επειδή δεν υπάρχει πλυντήριο, οι φόρμες και τα παντελόνια αλλάζονται κάθε εβδομάδα, ενώ οι κάλτσες, τα πουκάμισα και τα εσώρουχα κάθε δύο ημέρες. Τα μεταχειρισμένα ρούχα, όπως και όλα τα σκουπίδια φυλάσσονται σε αεροστεγείς πλαστικούς σάκους και επιστρέφονται στη Γη.

@ Η τουαλέτα του διαστημοπλοίου λειτουργεί σχεδόν όπως και στη Γη, με τη διαφορά ότι μια συνεχής ροή αέρα μεταφέρει τα απόβλητα σε μια ειδική δεξαμενή. Το νερό του νιπτήρα και της σωματικής τους καθαριότητας, που γίνεται με σπόγγους και νεροπίστολα, ελέγχεται με τη ροή ρεύματος αέρα και κατευθύνεται σε μια άλλη δεξαμενή. Επίσης οι άνδρες αστροναύτες ξυρίζονται με αφρό για να εμποδίσουν τα μικροσκοπικά γένια τους να ρυπάνουν τον περιορισμένο χώρο του διαστημοπλοίου.

Το πλήρωμα του Columbia

1. Όνομα: Rick D. Husband

Θέση: διοικητής

Ιστορικό: Ο Husband ήταν ετών 45, πραγματοποιούσε το δεύτερο ταξίδι του στο διάστημα. Ο Αμερικανός συνταγματάρχης της πολεμικής αεροπορίας και μηχανολόγος μηχανικός, πιλοτάρισε διαστημικό λεωφορείο το 1999, με το οποίο έκανε την πρώτη αποβίβαση στον διεθνή διαστημικό σταθμό.

2. Όνομα: William C. McCool

Θέση: πιλότος

Ιστορικό : Ο 40χρονος πρώην πιλότος πραγματοποιούσε το πρώτο του ταξίδι στο διάστημα. Ο διοικητής του ναυτικού και αριστούχος της ακαδημίας, ήταν υπεύθυνος για το μηχανικό μέρος της διαδρομής, συμμετέχοντας σε πολλά πειράματα.

3. Όνομα: Michael P. Anderson

Θέση: διοικητής φορτίου

Ιστορικό:Ο 42χρονος Anderson, είχε ταξιδέψει άλλη μία φορά, το 1998 είχε προσσεληνωθεί με τον Ρωσικό διαστημικό σταθμό Mir. OΑμερικανός συνταγματάρχης και φυσικός επιστήμονας ήταν υπεύθυνος για το επιστημονικό μέρος της αποστολής

4. Όνομα: David M. Brown

Θέση: ειδικός αποστολής

Ιστορικό: Ο αρχηγός του πολεμικού ναυτικού πραγματοποιούσε την πρώτη του αποστολή στο διάστημα. Ο 46χρονος Brown, αεροπόρος και χειρούργος στο επάγγελμα, εργαζόταν σε διάφορα πειράματα, περιλαμβάνοντας αρκετά βιολογικά.

5. Όνομα: Kalpana Chawla

Θέση: ειδικός αποστολής

Ιστορικό: Γεννημένη στην Ινδία το 1961, η Chawla πήρε ντοκτορά στην μηχανική αεροσκαφών από το πανεπιστήμιο του Colarado στο Boulder. Η Chawla η οποία έχει μείνει στο διάστημα περισσότερες από 375 ώρες, ήταν η κορυφαία χειρίστρια ρομπότ σε αποστολή το 1997.

6. Όνομα: Laurel Clark

Θέση: ειδικός αποστολής

Ιστορικό: Η 41χρονη Clark, ήταν διοικητής στο πολεμικό ναυτικό και χειρούργος, πραγματοποιούσε την πρώτη της αποστολή στο διάστημα. Η απόφοιτος ιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin είχε πάρει μέρος σε πολλά βιολογικά πειράματα.

7. Όνομα: Ilan Ramon

Θέση: διοικητής φορτίου

Ιστορικό : Ο 47χρονος Ramon, είναι ο πρώτος Ισραηλινός αστροναύτης. Ο συνταγματάρχης και πρώην πιλότος στης ισραηλινές αεροπορικές δυνάμεις, έζησε την πρώτη του εμπειρία σε μάχη αέρος στον πόλεμο του 1973 στο Yom Kippur και μετά στον πόλεμο του Lebanonτο 1982.

Πηγές:

BBC, Reuters
www.eone.gr

http://www.nauts.com/histpace/vehicles/histcolumbia.html
http://www.nauts.com/histpace/vehicles/histchallenger.html

http://www.ksc.nasa.gov/shuttle/missions/missions.html

 

Home