Η μυστική ζωή των βράχων

Από την ιστοσελίδα ABC News, 16 Οκτώβριος 2003

Σκωτσέζοι επιστήμονες έχουν αναγγείλει μια νέα έρευνα για τις παλαιότερες μαρτυρίες της ζωής πάνω στη Γη - και ενδεχομένως στον Άρη - με την έρευνα για μικροσκοπικά ίχνη οργανικής ουσίας στα μόρια του νερού που παγιδεύονται στους πολύ αρχαίους βράχους.

Η αναζήτηση θα περιλάβει την ανάπτυξη της ιδιαίτερα ευαίσθητης νέας τεχνολογίας, που μπορεί να προσδιορίσει βιομόρια ηλικίας δισεκατομμυρίων ετών, σύμφωνα με μια ομάδα γεωλόγων και των βιομηχανικών στο Πανεπιστήμιο του Αμπερντήν και το πανεπιστήμιο της Γλασκώβης.

"Εάν η τεχνολογία αποδειχθεί επιτυχής, θα μας επιτρέψει να εκμεταλλευθούμε μια νέα πηγή πληροφοριών για την ιστορία της ζωής στη Γη, και ενδεχομένως για την ύπαρξη ζωής πάνω σε άλλους πλανήτες επίσης," είπε ο John Parnell, του τμήματος γεωλογίας του Πανεπιστημίου του Αμπερντήν, ο οποίος θα καθοδηγήσει τη μελέτη μαζί με τον καθηγητή Jonathan Cooper του Πανεπιστημίου της Γλασκώβης στο τμήμα ηλεκτρονικής και ηλεκτρικής εφαρμοσμένης μηχανικής.

Τα παλαιότερα βιομόρια που έχουν ανιχνευθεί μέχρι τώρα είναι ηλικίας περίπου 2.7 δισεκατομμυρίων ετών - σε ελαιούχο υλικό από σχιστολιθικούς βράχους στην περιοχή Pilbara της Δυτικής Αυστραλίας, σύμφωνα με μια έκθεση του 1999 στο περιοδικό Science από μια αυστραλιανή ερευνητική ομάδα που καθοδηγήθηκε από τον Jochen Brocks, του Πανεπιστημίου του Σύδνεϋ.

Όπως και στην ανάλυση των δειγμάτων από τη Γη, η προτεινόμενη νέα τεχνική θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να πάρουμε σημαντικές πληροφορίες από στεγανοποιημένο νερό μέσα στα δείγματα βράχου που φέραμε από τον Άρη, λένε οι οι σκωτσέζοι ερευνητές. Θα δοκιμάσουν επίσης πώς θα μπορούσε αυτή η τεχνική να γίνει μικρή σε όγκο ώστε να μπορεί να ενσωματωθεί σε διαστημικό σκάφος που θα ταξιδεύει σε άλλους πλανήτες.

Η ομάδα προγραμματίζει να αναπτύξει νέους τρόπους ώστε να εξαγάγει και να συγκεντρώσει εξαιρετικά μικρά ποσά ρευστού από τους πολύ αρχαίους βράχους, χρησιμοποιώντας νέες τεχνολογίες, ικανές να ανιχνεύσουν ακόμη και απομονωμένα μόρια βιολογικής προέλευσης.

Στους, πραγματικά, αρχαίους βράχους τα ποσά της οργανικής ουσίας είναι τόσο μικρά που δεν ήταν σε θέση μέχρι τώρα να αναλυθούν χρησιμοποιώντας τις τρέχουσες μεθόδους. Αυτό θα μας βοηθούσε ώστε να κατανοήσουμε τις πρώτες μορφές της ζωής πάνω στη Γη και ενδεχομένως και σε άλλους πλανήτες.

Οι επιστήμονες όμως φοβούνται μήπως τα δείγματα τους έχουν 'βιολογικά' μολυνθεί από άλλες πηγές. Επίσης, στους εξαιρετικά παλαιούς βράχους τα οργανικά μόρια έχουν καταστραφεί συνήθως με την μεγάλη θερμοκρασία από τις γεωλογικές διαδικασίες.

Οι επιστήμονες στην πραγματικότητα είναι σε θέση να ανιχνεύσουν τα υπόλοιπα των πλούσιων σε υδρογόνο και σύνθετων ενώσεων του άνθρακα. Τα υπόλοιπα των στερολών, που αποτελούν τα κυτταρικά τοιχώματα, έχουν μια αποδεδειγμένη δυνατότητα να επιζήσουν για πολλά εκατομμύρια έτη. Η μελέτη επίσης μπορεί να αποκαλύψει χημικές μαρτυρίες των φωτοσυνθετικών χρωστικών ουσιών.

Οι ερευνητές με τη βοήθεια της βιο-νανοτεχνολογίας και με μια τεχνική γνωστή ως σκέδαση Raman (SERRS) - θα προσδιορίσουν τα βιολογικά μόρια σύμφωνα με τον τρόπο που αλληλεπιδρούν με τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία - για να βρουν την παρουσία μικροσκοπικών επιπέδων βιομορίων στο νερό, που κρύβεται σε  δείγματα παλαιού βράχου.

Η ομάδα θα ξεκινήσει δοκιμάζοντας αυτή τη τεχνική χρησιμοποιώντας υλικό όπως
το DNA, αλλά θα χρησιμοποιήσει και μόρια από τα υπολείμματα των βακτηριακών κυττάρων.

Αν και η ζωή θεωρείται ότι ξεκίνησε την εξέλιξη της περισσότερο από 3.5 δισεκατομμύρια χρόνια πριν, οι παλαιότεροι γνωστοί σύνθετοι πολυκύτταροι οργανισμοί, οι ευκαριωτικοί, δεν γνωρίζουμε τέτοιους οργανισμούς σε απολιθώματα ηλικίας πάνω από 550 εκατομμύρια χρόνια.