Οι αστρονόμοι βρίσκουν τον πρώτο 'σκοτεινό γαλαξία'

Από σελίδα του NewScientist, 15 Οκτωβρίου 2003

Οι αστρονόμοι έχουν βρει τον πρώτο 'σκοτεινό γαλαξία' - ένα μαύρο νέφος με αέριο υδρογόνου και εξωτικών σωματιδίων, απαλλαγμένο αστεριών. Ο θλιβερός γαλαξίας κρύβεται σε απόσταση δύο εκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη.

Το μυστηριώδες αυτό υλικό δεν εκπέμπει καθόλου ακτινοβολία και παραμένει αόρατο. Οι επιστήμονες δεν μπορούν να παρατηρήσουν άμεσα τη σκοτεινή ύλη, έχουν συγκεντρώσει όμως ενδείξεις για την ύπαρξή της από μετρήσεις της πυκνότητας του Σύμπαντος.

Οι Joshua Simon, Timothy Robishaw και Leo Blitz του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, Μπέρκλεϋ, παρατήρησαν ένα νέφος αερίου που ονομάζεται HVC 127-41-330 χρησιμοποιώντας το ραδιοτηλεσκόπιο Arecibo στο Πουέρτο Ρίκο.

Εμφανίζεται να περιστρέφεται τόσο γρήγορα που αυτό θα διαλυόταν εκτός κι αν περιέχει μια ισχυρή, κρυμμένη πηγή βαρύτητας. Οι ερευνητές επομένως υποστηρίζουν ότι το νέφος πρέπει να περιέχει τουλάχιστον 80% σκοτεινή ύλη, την υποθετική αόρατη ουσία της οποίας η βαρύτητα υποτίθεται ότι εξηγεί γιατί πολλά αντικείμενα στο Σύμπαν κινούνται τόσο γρήγορα όσο φαίνονται.

Εάν έχουν οι επιστήμονες δίκιο, αυτό θα μπορούσε να επιλύσει ένα πρόβλημα στη θεωρία της σκοτεινής ύλης. Στην τοπική μας ομάδα των γαλαξιών, ξέρουμε μόνο, περίπου, 35 νάνους γαλαξίες, αλλά οι προσομοιώσεις του σχηματισμού των γαλαξιών με τη χρησιμοποίηση της σκοτεινής ύλης προτείνουν ότι θα πρέπει να υπάρχουν περίπου 500.

Εάν οι περισσότεροι από αυτούς τους νάνους είναι σκοτεινοί γαλαξίες χωρίς αστέρια, αυτό θα εξηγούσε γιατί τους έχουμε χάσει μέχρι τώρα. Ο λόγος που ο HVC 127-41-330 και τα παρόμοια αντικείμενα είναι σκοτεινά είναι επειδή αυτά είναι πολύ μικρά. Χωρίς αρκετή μάζα, οι βαρυτικές δυνάμεις τους θα ήταν πολύ ασθενείς για να συγκεντρωθεί το αέριο, ώστε να γίνει αρκετά πυκνό και να σχηματιστούν οποιαδήποτε άστρα.

Βρέθηκε επιτέλους η σκοτεινή ύλη;
Η φύση της σκοτεινής ύλης - Νέα δεδομένα από το Chandra ανατρέπουν την εικόνα της