Πέθανε ο πατέρας της βόμβας υδρογόνου Edward Teller

Από το δίκτυο, 10 Σεπτεμβρίου 2003

Πέθανε χθες Τρίτη σε ηλικία 95 χρόνων ο Edward Teller, λίγες ημέρες αφότου υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο, ανακοίνωσε το Ινστιτούτο Hoover του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ.

Ο Teller, ένας πρωτοπόρος επιστήμονας της πυρηνικής φυσικής, θεωρείται πατέρας της βόμβας υδρογόνου.

Γεννημένος στην Ουγγαρία, ο Teller ήταν μέλος μιας μεγάλης επιστημονικής ομάδας κορυφαίων επιστημόνων, που διέφυγαν από τη χιτλερική Γερμανία και ολοκλήρωσαν το "Σχέδιο Μανχάταν", το μυστικό πρόγραμμα για τη δημιουργία της ατομικής βόμβας, που έπεσε στην Ιαπωνία στο τέλος του B! Παγκοσμίου Πολέμου. Μετά τη λήξη του πολέμου ο Teller άσκησε πιέσεις για να συνεχισθεί το πρόγραμμα ενίσχυσης της εθνικής άμυνας των ΗΠΑ και έπεισε τον τότε Πρόεδρο Χάρι Τρούμαν για την ανάγκη μιας ακόμη ισχυρότερης βόμβας, αυτής του υδρογόνου.

Το νέο όπλο, που βασίζεται στην σύντηξη ατόμων υδρογόνου αντί για τη σχάση πυρήνων, δοκιμάστηκε για πρώτη φορά στην ατόλη του Ειρηνικού Ενιβέτοκ το Νοέμβριο του 1952. Ήταν 2.500 φορές πιο ισχυρό από τις βόμβες της Χοροσίμα και του Ναγκασάκι.

"Δεν είχαμε επιλογή. Η πυρηνική ενέργεια υπάρχει. Θα την ανακαλύπταμε ούτως ή άλλως ανεξάρτητα με το τι θα κάναμε. Είναι καθαρή αλαζονεία να λέμε ότι δημιουργήσαμε τη βόμβα", είχε δηλώσει την ημέρα των 80ων γενεθλίων του ο Teller.

Μάλιστα ο Teller επειδή ήταν οπαδός του Πολέμου των Άστρων κατά τη δεκαετία του 1980, δέχθηκε σκληρή κριτική για τις πιέσεις που άσκησε στον Ρήγκαν υπέρ του Πολέμου των Άστρων. Παρέμεινε μέχρι το τέλος της ζωής του οπαδός της άποψης ότι η αμυντική υπεροχή αποτρέπει τους πολέμους.

Ο Έντουαρντ Teller γεννήθηκε στη Βουδαπέστη το 1908. Ολοκλήρωσε τη διδακτορική διατριβή του υπό τον θεωρητικό φυσικό Werner Heisenberg το 1930 στο Πανεπιστήμιο της Λειψίας και στη συνέχεια εργάστηκε με τον πρωτοπόρο πυρηνικό φυσικό Niels Bohr στην Κοπενχάγη.

Το 1935 μετανάστευσε στις ΗΠΑ και εργάστηκε στο Πρόγραμμα Μανχάταν από το 1943 έως το 1946.

Χάρις στις προσπάθειές του κατά τη διάρκεια του πολέμου φτιάχτηκε ο πρώτος πυρηνικός αντιδραστήρας. Έκανε θεωρητικούς υπολογισμούς για τα εκτεταμένα αποτελέσματα μιας πυρηνικής έκρηξης καθώς και έρευνα για μια πιθανή αντίδραση σύντηξης.

Το 1946, έγινε καθηγητής της φυσικής στο πανεπιστήμιο του Σικάγου αλλά επέστρεψε στο επιστημονικό εργαστήριο Los Alamos το 1949.

Ο Teller δήλωσε μετά το τέλος του πολέμου ότι δεν συμφωνούσε με τη ρίψη των πυρηνικών βομβών στην Ιαπωνία. Πίστευε ότι οι ΗΠΑ θα έπρεπε πρώτα να επιδείξουν την ισχύ του νέου όπλου σε μια προσπάθεια να εκφοβίσουν τους Ιάπωνες.

Το διάστημα 1958 έως 1969 ήταν διευθυντής του Εθνικού Εργαστηρίου Laurence Livermore στο Στάνφορντ. Έως το 1975 ήταν καθηγητής Φυσικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια.

Στην ηλικία των 95 χρόνων, ο Teller ήταν μέλος του ερευνητικού ινστιτούτου Hoover, της Ένωσης Αμερικανών Φυσικών, της Ένωσης Αμερικανών Πυρηνικών και της Αμερικανικής Ακαδημίας Επιστημών.