Το SIRTF αρχίζει να παίρνει δοκιμαστικές εικόνες του Σύμπαντος

Από σελίδα της NASA, 3 Σεπτεμβρίου 2003

Sirtf's imageΑυτή η εικόνα πάρθηκε μετά από 100 δευτερόλεπτα παρατήρησης με ένα από τα τρία επιστημονικά όργανα στο SIRTF.

Στο νέο διαστημικό τηλεσκόπιο SIRTF της NASA, που χρησιμοποιεί την υπέρυθρη ζώνη του φάσματος, έχουν ξεκινήσει να δουλεύουν δύο από τα εν πλω όργανά της και έχουν συλλάβει μερικές προκαταρκτικές εικόνες του διαστήματος. Το διαστημικό παρατηρητήριο προωθήθηκε από το ακρωτήριο Canaveral στις 25 Αυγούστου 2003.

Οι εικόνες λήφθηκαν ως τμήμα μιας λειτουργικής δοκιμής της υπέρυθρης φωτογραφικής μηχανής. Θα χρειαστεί έναν μήνα για να εστιαστεί πλήρως το τηλεσκόπιο και να συντονιστεί με ακρίβεια,  ενώ παράλληλα θα ψυχθεί για τη βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας. Έτσι αυτές οι πρόωρες εικόνες δεν θα είναι τόσο καλώς εστιασμένες όσο οι μελλοντικές εικόνες.

"Είμαστε εξαιρετικά χαρούμενοι, επειδή αυτές οι πρώτες εικόνες έχουν υπερβεί τις προσδοκίες μας," είπε ο Δρ Michael Werner, ο ειδικός επιστήμονας του προγράμματος του SIRTF στο Εργαστήριο Προώθησης της NASA (JPL) στην Πασαντένα. "Δεν μπορούμε φυσικά να περιμένουμε να δούμε τις εικόνες και τα φάσματα που θα πάρουμε μόλις ψυχθεί σωστά το τηλεσκόπιο και τα όργανα να εργάζονται στο πλήρες δυναμικό τους."

Η σκόνη που κάλυψε το τηλεσκοπίου έφυγε στις 29 Αυγούστου, και το άνοιγμα των διαφραγμάτων του άνοιξε στις 30 Αυγούστου. Το διαστημικό σκάφος λειτουργεί με κανονικό τρόπο, και όλα τα συστήματα λειτουργούν σωστά. Η ομάδα του SIRTF είναι πολύ ευτυχισμένη με τη γρήγορη πρόοδο του παρατηρητήριου και όλων των εν πλω συστημάτων τόνισε ο διευθυντής του προγράμματος του JPL, Δαβίδ Gallagher .

Εκτός από την υπέρυθρη φωτογραφική μηχανή, λειτούργησε επίσης με μια επιτυχημένη δοκιμή και το φωτομετρικό όργανο απεικόνισης ευρείας ζώνης. Ο αισθητήρας και το όργανο προσανατολισμού του διαστημικού σκάφους ανίχνευσε φως από ένα σμήνος αστεριών. Το τρίτο όργανο, ο υπέρυθρος φασματογράφος, θα ανοιχτεί αργότερα αυτόν το μήνα.

Αυτές οι διαδικασίες είναι μέρος του δίμηνου ελέγχου της αποστολής, την οποία θα ακολουθήσει μία μηνιαία φάση επιστημονικής επαλήθευσης. Μετά από αυτό, η επιστημονική αποστολή θα αρχίσει την αναζήτηση για να μελετήσει τους γαλαξίες, τα αστέρια και άλλα ουράνια αντικείμενα, και για να ψάχνει τις πιθανές πλανητικές θερμικές ζώνες στους σκονισμένους δίσκους γύρω από άλλα αστέρια.

Η NASA είναι έτοιμη να πετάξει το SIRTF, το τελευταίο μεγάλο παρατηρητήριο της