Μειώνονται τα ενεργά και τα πιο νέα άστρα στο Σύμπαν

Από τη σελίδα space.com, 7 Αυγούστου 2003

Δεν δημιουργούνται αρκετά νέα αστέρια για να αντικαταστήσουν εκείνα που πεθαίνουν σε όλο το Σύμπαν, σύμφωνα με μια νέα μελέτη που υποστηρίζει τους προηγούμενους ισχυρισμούς ότι το Σύμπαν κατευθύνεται προς σκοτεινότερες εποχές.

Εν τούτοις, οι περισσότεροι από μας δεν χρειάζονται να ανησυχήσουν. Το φως των άστρων θα σταματήσει πολύ πριν να εμφανιστεί σε παγκόσμιο επίπεδο μια αληθινά αξιοπρόσεχτη αλλαγή.

Η νέα μελέτη εξέτασε 40.000 γαλαξίες σχετικά κοντά στο Γαλαξία μας. Για δισεκατομμύρια χρόνια, δεν έχουν δημιουργηθεί αρκετά νέα αστέρια που να ακτινοβολήσουν για να αντικαταστήσουν τα παλαιά που πεθαίνουν και τελειώνουν την αρχική φωτεινή φάση τους.

Το υδρογόνο και το ήλιο, τα αέρια από τα οποία αντλούν την ενέργειά τους τα άστρα, τείνουν να εξαντληθούν, καθώς μετατρέπονται σε βαρύτερα στοιχεία κατά τις αντιδράσεις πυρηνικής σύντηξης στο εσωτερικό των ενεργών άστρων.

Η έρευνα που έγινε από τον Ben Panter και τον Alan Heavens στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, μαζί με το το Raul Jimenez στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας. Και θα δημοσιευτεί λεπτομερώς στο περιοδικό της Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας.

"Η ανάλυσή μας επιβεβαιώνει ότι η εποχή του σχηματισμού των αστεριών έρχεται στο τέλος της", λέει ο Heavens. "Ο αριθμός των νέων άστρων που σχηματίζονται, μέσα στο τεράστιο δείγμα των γαλαξιών που μελετήσαμε, συμφωνεί με την πτώση του αριθμού τους τα τελευταία 6 δισεκατομμύρια χρόνια".

Παρόμοια αποτελέσματα έχουν προέλθει από μελέτες που περιλαμβάνουν τους πιο απόμακρους γαλαξίες και φυσικά τους παλαιότερους. Σε αυτούς ο σχηματισμός των αστεριών βρέθηκε να είναι πολύ πιο παραγωγικός απ' ό,τι στους πιο κοντινούς και πιο σύγχρονους γαλαξίες.

Η νέα μελέτη χρησιμοποίησε στοιχεία από την Ψηφιακή Έρευνα του Ουρανού Sloan. Είναι η πρώτη έρευνα που εξετάζει την άποψη αυτή, με την ανάλυση του συνολικού φωτός που βγαίνει από ένα τέτοιο μεγάλο αριθμό γαλαξιών, λένε οι ερευνητές.

Τα νέα αστέρια τείνουν να είναι καυτά και μπλε, ενώ τα παλαιότερα αστέρια είναι πιο ψυχρά και πιο ερυθρά. Έτσι χρησιμοποιήθηκε το γενικό χρώμα κάθε γαλαξία για να καθορίσουν τη κατάσταση του σχηματισμού των αστεριών του.