Είναι απίστευτα μεγάλος αλλά και άγνωστος ο αριθμός των άστρων

Από σελίδα του space.com, 23 Ιουλίου 2003

Τα άστρα που περιέχονται στο ορατό Σύμπαν είναι δέκα φορές περισσότερα από όλους τους κόκκους της άμμου στις παραλίες και στις έρημους της Γης, υποστηρίζουν Αυστραλοί αστρονόμοι. Κι αυτός ο αριθμός είναι μάλλον μικρός γιατί η μέτρηση βασίζεται μόνο σε ένα μικρό μέρος του ουρανού.

Ο νέος αριθμός 7. 1022 άστρα, είναι 10 φορές ακριβέστερο από τις προηγούμενες προσπάθειες των αστρονόμων, σύμφωνα με αυτούς που τον έκαναν. Ακόμα, οι ερευνητές αναγνωρίζουν ότι είναι ακριβώς μια εκτίμηση, που βασίζεται στην έρευνα μόνο ενός μικρού μπαλώματος του ουρανού.

"Αυτός δεν είναι ο συνολικός αριθμός των αστεριών στον Κόσμο, αλλά είναι ο αριθμός που μπορεί να βρεθεί με τα τηλεσκόπια μας, λέει ο Simon Driver του Αυστραλιανού Εθνικού Πανεπιστημίου. "Ο πραγματικός αριθμός θα μπορούσε να είναι ακόμη και άπειρος", επιβεβαιώνοντας "την μεγαλοσύνη της λογικής, που είναι ενσαρκωμένη στην ζωή και που τα αβυσσαλέα βάθη της είναι απροσπέλαστα για τον άνθρωπο".

Μια προηγούμενη εκτίμηση, που είχε αναφερθεί από τη NASA, έδινε έναν αριθμό με 21 μηδενικά.

Από τα πλέον σκοτεινά σημεία του πλανήτη μας με γυμνό μάτι μπορούμε να δούμε περίπου 5.000 άστρα, ενώ από έναν φωτισμένο δρόμο της πόλης μόλις 100.

Ωστόσο τα σύγχρονα τηλεσκόπια, διευρύνουν τις περιορισμένες ικανότητες της οπτικής μας αντίληψης.

Αυστραλοί επιστήμονες μελέτησαν τη φωτεινότητα όλων των γαλαξιών, αρχικά σε μια μικρή περιοχή του σύμπαντος, και υπολόγισαν πόσα άστρα πρέπει να περιέχουν.

Στη συνέχεια πολλαπλασίασαν την πυκνότητα των άστρων με τον όγκο του ορατού σύμπαντος, για να καταλήξουν στον κυριολεκτικά αστρονομικό αριθμό των 7. 1022 (7 εξάκις εκατομμυρίων).

Και αυτά είναι μόνο τα άστρα του ορατού σύμπαντος, εντός της εμβέλειας των τηλεσκοπίων που διαθέτουμε σήμερα, και λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες κοσμολογικές μετρήσεις για τη γεωμετρία του κόσμου.

Πολλοί παράγοντες ματαιώνουν την προσπάθεια να μετρηθούν όλα τα αστέρια.

Τα τηλεσκόπια δεν μπορούν να δουν μεμονωμένα αστέρια στους πιο απόμακρους γαλαξίες -- καταγράφουν ακριβώς 'σταγόνες' φωτός. Στην πραγματικότητα, οι δομές των πιο απόμακρων γαλαξιών που έχουν ανιχνευθεί παραμένουν κατά κανόνα άγνωστες. Οι αστρονόμοι δεν ξέρουν ακριβώς πότε και πόσο γρήγορα σχηματίζονται τα άστρα στους γαλαξίες. ούτε πόσα αστέρια υπήρξαν στους πιο αρχικούς γαλαξίες του σύμπαντος.

Ακόμη, τα αστέρια σχηματίζονται πάντοτε, έτσι ο αριθμός τους δεν μπορεί να καθοριστεί ποτέ. Επίσης, όταν σημαδεύουν τα τηλεσκόπια σε έναν γαλαξία, για παράδειγμα 10 δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά, το φως που ανιχνεύουν έχει αφήσει εκείνο τον γαλαξία πριν 10 δισεκατομμύρια χρόνια. Ο γαλαξίας αυτός έχει ήδη αλλάξει πολύ από τότε, και οι αστρονόμοι μπορούν να υποθέσουν μόνο το πώς εξελίχθηκε -- και πόσα αστέρια τώρα μπορεί να περιέχει -- με τη μελέτη πιο ώριμων γαλαξιών και πιο κοντινών.

Τελικά, οι αστρονόμοι δεν ξέρουν εάν ο Κόσμος που βλέπουμε είναι ο Κόσμος. Μπορεί να υπάρχουν πολλά σύμπαντα εκεί πάνω, που δεν είναι αισθητά και δεν θα γίνουν μάλλον και ποτέ γνωστά.

Οι επιστήμονες έχουν ακόμα και δυσκολία να μετρήσουν τα αστέρια στον ίδιο το Γαλαξία μας. Ο αριθμός των άστρων του είναι μεταξύ των 100 και 300 δισεκατομμυρίων.

Ένα πράγμα είναι σίγουρο: Δεν μπορούμε να δούμε τα περισσότερα από τα αστέρια που είναι εκεί πάνω.

Κάτω από πολύ σκοτεινούς ουρανούς σε απόμακρες θέσεις στη Γη, κατά προσέγγιση είναι ορατά με το γυμνό μάτι 8.400 άστρα, συνολικά. Από οποιαδήποτε δεδομένη τοποθεσία σε μια απλή νύχτα, περίπου 2.500 άστρα μπορεί να δει κάποιος. Κάτω από τα φώτα των πόλεων, η ποσότητα των ορατών αστεριών μόνο με το μάτι μας μπορεί να πέσει σε λίγες δωδεκάδες.

Παρατηρώντας τον Ουρανό: Πόσα αστέρια υπάρχουν εκεί;