Επιστήμονες πιστεύουν πως ανακάλυψαν ένα δεύτερο φεγγάρι γύρω από τη Γη

Από σελίδα του BBC, 11 Σεπτεμβρίου 2002

There could be another one
Μπορεί να υπάρχει κι άλλο;

Ένας ερασιτέχνης αστρονόμος μπορεί να έχει βρει ένα άλλο φεγγάρι της Γης. Ειδικοί λένε πως ενδέχεται να έχει φτάσει μόλις τώρα στον πλανήτη μας. Πολλή αβεβαιότητα περιβάλει το μυστηριώδες αντικείμενο, που φέρει το όνομα J002E2. Ίσως μπορεί να είναι ένα περαστικό χοντρό κομμάτι βράχου που συνελήφθη από το βαρυτικό πεδίο της Γης, ή πάλι θα μπορούσε να είναι κι ένα παλιό πεταμένο κομμάτι ρουκέτας , που τώρα επιστρέφει στην δική του γειτονιά του διαστήματος.

Ανακαλύφθηκε από τον Bill Yeung από το παρατηρητήριο του στην Αριζόνα και το ανέφερε σαν ένα αντικείμενο πλησίον της Γης (NEO). Αμέσως όμως αναγνώρισαν πως περιστρέφεται γύρω από τη Γη με περίοδο 50 ημερών.

Ο Paul Chodas του Εργαστηρίου Jet Propulsion της Nasa στην Καλιφόρνια λέει πως πρέπει μόλις να έχει φθάσει γιατί αλλιώς θα είχε ανιχνευτεί εύκολα πριν από καιρό. Μάλιστα υπολογισμοί δείχνουν να έχει φθάσει πριν λίγους μήνες (Απρίλιο ή Μάιο του 2002).

Φεγγάρι ή σκουπίδι;

Όταν ο Bill Yeung ανίχνευσε το αντικείμενο ήλθε σε επαφή με το Κέντρο Μικρών Πλανητών στη Μασαχουσέτη, που είναι το καλύτερα ενημερωμένο κέντρο για τέτοιες ανακαλύψεις, που του έδωσε τον κωδικό J002E2 και το έστειλε στην ιστοσελίδα επιβεβαίωσης του NEO (Near-Earth Object).

Όμως αμέσως, η κίνηση του υποδείκνυε ένα αντικείμενο που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τη Γη. Οι κινήσεις του είχαν όλα τα σημάδια ενός τελειωμένου πυραύλου ή άλλο κομμάτι διαστημικού σκουπιδιού.

Αλλά οι ειδικοί δεν έχουν τελειωτικά βεβαιωθεί για τη φύση του αντικειμένου.

Παρατηρήσεις που έγιναν από τον Tony Beresford στην Αυστραλία δείχνουν πως η θέση του αντικειμένου δεν ταιριάζει με κανένα γνωστό κομμάτι διαστημικού σκουπιδιού. Παρατηρήσεις από την Ευρώπη έχουν αποτύχει να δουν καμιά μεταβολή στην λαμπρότητα του, κάτι που μπορεί  να αναμενόταν από ένα αργά περιστρεφόμενο μεταλλικό αντικείμενο.

Ένα άλλο τέτοιο αντικείμενο (το πρώτο που βρέθηκε) ονομάζεται Cruithne και ανακαλύφθηκε το 1986 και ακολουθεί μια μπλεγμένη πεταλοειδή τροχιά γύρω από τον πλανήτη μας, κλυδωνίζεται από το βαρυτικό πεδίο της Γης και της Σελήνης. Το ονόμασαν Cruithne (αστεροειδής 3753 ή 1986 TO) από το όνομα μιας κέλτικης φυλής που έφτασε στις βρετανικές ακτές μεταξύ 8ου και 5ου αιώνα π.Χ.

Αστρονόμοι, επαγγελματίες και ερασιτέχνες, κάνουν περαιτέρω παρατηρήσεις για να βρουν τη φύση του αντικειμένου, αν δηλαδή είναι αληθινό φεγγάρι της Γης ή πρόκειται απλώς για ένα σκουπίδι του διαστήματος.

Πώς σχηματίσθηκε το φεγγάρι