Ενέργεια και ισχύς για τα διαστημικά προγράμματα

Από σελίδα της NASA, 3 Σεπτεμβρίου 2002

Οι επιστήμονες θέτουν συχνά την εξής ερώτηση. "Ποιες πρόοδοι στην τεχνολογία παραγωγής ενέργειας απαιτούνται για να στείλουμε ανθρώπους και ρομπότ ώστε να εξερευνήσουν το ηλιακό σύστημα;"

Πιο μακριά από όλους τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος, σε μια ψυχρή, σκοτεινή, άδεια περιοχή του Σύμπαντος, ο Voyager 1 συνεχίζει το 25άχρονο εξερευνητικό ταξίδι του. Κατευθύνεται προς την ηλιόπαυση, το όριο όπου σταματάει η επίδραση του Ήλιου, και αρχίζουν οι σκοτεινές περιοχές του διαστρικού χώρου.  Από εκεί που βρίσκεται ο Voyager, ο Ήλιος είναι είναι απλώς το λαμπρότερο άστρο του ουρανού, -επτά χιλιάδες φορές πιο ασθενικός απ' ότι φαίνεται από τη Γη.

Δεξιά: Το 1980, ο Voyager 1 επισκέφτηκε τον Δία, τον τελευταίο σταθμό του πριν βγει από το ηλιακό σύστημα. Φωτογραφία του DOE.

Ο Voyager δεν έχει καθόλου ηλιακούς συλλέκτες διότι δεν θα ήταν καθόλου χρήσιμοι σε τέτοια απόσταση από τον ήλιο. Η ανιχνευτική συσκευή μένει σε επαφή με τη Γη μεταφέροντας δικές της ενεργειακές πηγές, μια παλαιά θερμοηλεκτρική γεννήτρια ισοτόπων (RTG), η οποία μετατρέπει την θερμότητα που παράγεται από την φυσική διάσπαση κάποιου ραδιοϊσοτόπου σε ηλεκτρική ενέργεια. Η γεννήτριά του RTG θα τροφοδοτεί τον Voyager με ηλεκτρική ενέργεια τουλάχιστον μέχρι το 2020.

Οι διαστημικές συσκευές που ταξιδεύουν πολύ πέρα από τον Άρη, χρειάζονται αρκετή περισσότερη ισχύ από αυτήν που μπορούν να παράσχουν τα ηλιακά κύτταρα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι το διαστημικό όχημα "Οδυσσέας". Εκτοξεύτηκε τον Οκτώβριο του 1990 από διαστημικό όχημα φορέα με αποστολή την μελέτη των πόλων του Ήλιου. Για να βρεθεί πάνω από τον Ήλιο, ο Οδυσσέας είχε να πετάξει γύρω από τον Δία και να εκσφενδονιστεί έξω από το επίπεδο των πλανητών. Κοντά στον Δία, οι ηλιακές ακτίνες είναι 25 φορές πιο ασθενείς απ' ότι κοντά στην Γη. ΟΙ συστοιχίες φωτοκυττάρων που θα ήταν ικανές να συλλάβουν αυτή την ασθενική ενέργεια θα έπρεπε να ζυγίζουν 1200 λίμπρες. διπλασιάζοντας έτσι το βάρος του διαστημικού οχήματος και κάνοντάς το πολύ βαρύ για να προωθηθεί από τους πυραύλους του φορέα εκτόξευσης. Αντί για ηλιακές συστοιχίες το Οδυσσέας ήταν εφοδιασμένο με μια συσκευή RTG που ζύγιζε μόνο 124 λίβρες. Η συσκευή αυτή με ευκολία τροφοδοτεί όλα τα συστήματα της ανιχνευτικής διαστημοσυσκευής, τα οποία περιλαμβάνουν την πλοήγηση, τις επικοινωνίες, και τα επιστημονικά όργανα.

Μια διαστημική συσκευή σαν τον Οδυσσέα χρειάζεται 200Watt ισχύος για την λειτουργία όλων των συστημάτων του. Ως μέτρο σύγκρισης τα συστήματα του οχήματος φορέα χρησιμοποιούν 5 έως 10 KW ισχύος, δηλαδή 50 φορές περισσότερο. Ο διεθνής διαστημικός σταθμός (ISS) χρησιμοποιεί 10 φορές περισσότερο , περίπου 100KW ισχύος για τα συστήματά του.

Επάνω: 375 km aπάνω από την επιφάνεια της  Γης, ηλιακές συστοιχίες τροφοδοτούν με ισχύ τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.

Ο σταθμός ISS δεν εγκαταλείπει ποτέ την τροχιά του γύρω από τη Γη, κι έτσι έχει ελαττωμένες ενεργειακές ανάγκες. Οι ανθρώπινες όμως αποστολές πέρα από τη γειτονιά της Γης, θα απαιτήσουν ισχύ όχι μόνον για τα συστήματα που περιέχουν, αλλά και για προώθηση καθώς και για τα συστήματα που θα υποστηρίξουν τους ανθρώπους όταν θα αφιχθούν εκεί, οποιοσδήποτε και αν είναι ο προορισμός τους. Για την υποστήριξη φιλόδοξων ανθρώπινων αποστολών, όπως πχ η επιστροφή στη Σελήνη ή το ταξίδι στον Άρη, θα χρειαστούν εκατοντάδες ή χιλιάδες KW στην επιφάνεια και χιλιάδες KW για τα συστήματα μετακίνησης. λέει ο John Mankins τεχνολόγος προϊστάμενος στη NASA. Πρέπει κανείς να μεταφέρει τις δικές του ενεργειακές πηγές. Το ιδανικό θα ήταν να βρεθεί κάτι που θα μπορούσε να εξασφαλίσει ισχύ και για την προώθηση και για τις άλλες λειτουργίες.

Κάτω:  Χημικοί πύραυλοι προωθούν το όχημα φορέα μακριά από την Γη.

Από τον καιρό της πρώτης δοκιμαστικής εκτόξευσης πυραύλου το 1916 από τον Robert Goddard, οι διαστημικές αποστολές έχουν χρησιμοποιήσει χημικά καύσιμα για να αποκτήσουν τις απαραίτητες επιταχύνσεις ώστε να ξεφύγουν από την βαρυτική έλξη της Γης. Μια καύση στο πύραυλο, διάρκειας 5 έως 10 λεπτών στέλνει το διαστημικό όχημα προς τον προορισμό του. Από κει και πέρα συνεχίζει με σταθερή ταχύτητα το ταξίδι του, εκτός εάν χρησιμοποιήσει την βαρύτητα άλλων πλανητών για να πάρει μια παραπέρα ώθηση. Για τον Voyager χρειάστηκαν χρόνια για να φτάσει στον Δία, και τότε πάλι το διαστημικό όχημα μπόρεσε να περάσει μόνον κάποιες ώρες κοντά στον ίδιο τον πλανήτη, ενώ πέρασε αρκετές μέρες στο σύστημα του Δία. Οι σχεδιαστές των αποστολών θα ήθελαν να τα καταφέρουν καλύτερα στο μέλλον.

Από τη σκοπιά του Γραφείου Εξερευνήσεων του διαστημικού κέντρου Jhonson, ο Jeff George βλέπει "μια εξελισσόμενη οικογένεια τεχνολογιών σχετιζόμενων με ισχύ και προώθηση" για το επόμενο κύμα των ανθρώπινων εξερευνήσεων. Ο πρώτος υποψήφιος για το σκοπό αυτό είναι η ηλεκτρική προώθηση (EP). ΔΕν χρειαζόμαστε τόσο μεγάλη προωστική δύναμη στο ελεύθερο διάστημα, όσο χρειαζόμαστε για να ξεφύγουμε από την γήινη έλξη, εξηγεί ο George, αλλά από την άλλη πρέπει να παράγουμε την μικρή προωστική ισχύ με λίγα καύσιμα εξαιτίας των περιορισμών στο βάρος που μπορούμε να μεταφέρουμε. Η ηλεκτρική προώθηση θα μπορούσε να εξασφαλίσει την απαραίτητη προωστική δύναμη μετά από μια αρχική ώθηση με χημικά καύσιμα.

Η ειδική ώθηση, δηλαδή οι λίβρες της προωστικής δύναμης που παράγονται ανά λίβρα καυσίμου και ανά δευτερόλεπτο, είναι ένα μέτρο της αποτελεσματικότητας με την οποία ένα σύστημα χρησιμοποιεί τα καύσιμά του για να παράγει ώθηση. Όσο μεγαλύτερη τιμή έχει τόσο το καλύτερο. Το διαστημικό όχημα φορέας, το οποίο παραμένει κοντά στη Γη, χρησιμοποιεί τη χημική προώθηση, με ειδική ώθηση περίπου 450 δευτερολέπτων, δηλαδή 450 λίβρες δύναμης ανά λίβρα καυσίμου και ανά δευτερόλεπτο. Το EP έχει δεκαπλάσια ειδική ισχύ σε σχέση με τα χημικά καύσιμα και κατ αρχήν μπορεί να φτάσει τα 10.000 δευτερόλεπτα.

Τα ΕP δοκιμάστηκαν για πρώτη φορά το 1998 στο Deep Space 1--ένα διαστημόπλοιο στο οποίο δοκιμάστηκαν αρκετές νέες τεχνολογίες πριν πετάξει προς τον κομήτη Borrelly το 2001. Το Deep Space 1 χρειάστηκε 2.5 kW για να κινήσει τόσο το ηλεκτρικό σύστημα ιοντικής προώθησης (εικόνα αριστερά) όσο και τα υπόλοιπα συστήματα που περιείχε. Η ενέργεια προερχόταν από ένα νέο ηλιακό συλλέκτη αποτελούμενο από προηγμένα ηλιακά κύτταρα και ένα φακό για να συγκεντρώνει το ηλιακό φως επί της συστοιχίας. Και τα δύο μαζί εξασφάλιζαν μια απόδοση 23%, κατά τη μετατροπή του ηλιακού φωτός σε ηλεκτρική ενέργεια, συγκρινόμενη με την απόδοση των ηλιακών συστοιχιών του ISS που είναι 14%

Άνω: Τα γαλάζια καυσαέρια του κινητήρα ιόντων του Deep Space 1. Η ισχύς που παρέχουν στο διαστημικό όχημα οι ηλεκτρικές του συστοιχίες χρησιμοποιούνται για να ιονίζουν άτομα του στοιχείου Ξένον. Καθώς τα ιόντα αυτά εκτοξεύονται προς τα πίσω με τη βοήθεια ηλεκτρικού πεδίου, το διαστημικό όχημα κερδίζει αργά ταχύτητα.

Μια νέα αποστολή, που ονομάστηκε Αυγή (Dawn) και στηρίχτηκε στην επιτυχία του Deep Space 1, θα εγκαταλείψει τη Γη το 2006. Η προώθηση θα εξασφαλίζεται με κινητήρα ιόντων, με ειδική ώθηση 3100 δευτερολέπτων. Το Dawn θα ταξιδέψει προς τους αστεροειδείς Ceres και Vesta, οι οποίοι είναι δύο από τους μεγαλύτερους του ηλιακού συστήματος. Αν και οι δύο αστεροειδείς βρίσκονται μακρύτερα από τον ήλιο σε σχέση με τον Άρη, το διαστημόπλοιο θα μπορέσει να αντλήσει όλα τα 7,5KW ισχύος  που χρειάζεται από τις ηλιακές του συστοιχίες.

Οι επανδρωμένες αποστολές χρειάζονται περισσότερη ισχύ. "Το επόμενο βήμα -μια επανδρωμένη αποστολή στον Άρη- θα χρειαστεί 5-10MWatt πυρηνικής ισχύος και τότε θα τεθούν σε λειτουργία οι ηλεκτρικοί κινητήρες προώθησης με αρκετά Megawatt ανά μηχανή." λέει ο Jeff George. Η μετάβαση από τα kilowatts στα megawatts δεν είναι απλό πρόβλημα. Η  NASA τώρα εργάζεται σε ένα σύστημα προώθησης  5-10 kW νέας γενιάς. Τα οράματα του George περιλαμβάνουν μικρά πυρηνικά-ηλεκτρικά οχήματα των 100-200 kW που θα εξερευνήσουν τους εξωτερικούς πλανήτες ως προπομποί των οχημάτων κλίμακας megawatt που θα μεταφέρουν τις ανθρώπινες αποστολές.

Άνω: Η σχάση, η ίδια διαδικασία διάσπασης των πυρήνων που χρησιμοποιείται στα σύγχρονα εργοστάσια παραγωγής ισχύος, είναι ένας τρόπος παραγωγής μεγάλων ποσών ισχύος για την πρόωση των διαστημοπλοίων.

Για να λειτουργήσει ένα σύστημα EP της τάξης των Megawatt, χρειαζόμαστε μια πηγή και μεγάλης ενέργειας και μεγάλης ισχύος. Όπως εξηγεί ο  John Cole, διευθυντής του Ερευνητικού Προγράμματος Καινοτόμων Προωστικών Συστημάτων, " Η ενέργεια είναι ο πιο σπουδαίος παράγοντας, αλλά η ισχύς, δηλαδή η ενέργεια ανά μονάδα χρόνου, είναι αυτή που καθορίζει την επιτάχυνση. Τα πυρηνικά καύσιμα παρέχουν άφθονη ενέργεια, και κατ' αρχήν και άφθονη ισχύ επίσης. Οι ηλιακές συστοιχίες παρέχουν ανεπαρκή ισχύ για να επιταχύνουν τα διαστημικά οχήματα σε επίπεδα τέτοια ώστε να μας επιτρέπουν μικρούς χρόνους ταξιδιού."

Οι πηγές ισχύος με ραδιοϊσότοπα, όπως πχ το σύστημα RTG του Voyager,δίνουν αρκετή ενέργεια σε μεγάλα χρονικά διαστήματα, αλλά όχι και αρκετή ισχύ. Μπορούν να δώσουν μερικές μόνο δεκάδες ή εκατοντάδες watts. Για να πάρουμε kilowatts έως megawatts ισχύος, πρέπει να καταφύγουμε στην πυρηνική σχάση, λέει ο Les Johnson, του Προγράμματος Προχωρημένων Διαστημικών Μεταφορών της NASA.

Δεξιά: Η ραδιενεργός διάσπαση που φαίνεται στην εικόνα, είναι η πηγή ενέργειας για τα RTG. Δεν είναι τόσο ισχυρή όσο η πυρηνική σχάση.

Η σχάση κατά την οποία ένα νετρόνιο συλλαμβανόμενο από ένα πυρήνα προκαλεί τον διαχωρισμό του πυρήνα σε 2 ραδιενεργά ισότοπα, αποτελεί την διαδικασία με την οποία παράγεται ηλεκτρική ενέργεια σε μεγάλα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας στη Γη. Ένας αντιδραστήρας σχάσης είναι ικανός να παράγει αρκετή ηλεκτρική προώθηση, ώστε να μεταφέρει ένα διαστημικό όχημα πέρα από το εσωτερικό ηλιακό σύστημα. Έχει μεγάλη διάρκεια και αρκετή ισχύ για την εκτέλεση περίπλοκων επιστημονικών ερευνών, υψηλούς ρυθμούς μετάδοσης δεδομένων και περίπλοκες μανούβρες του οχήματος.

Οι δυνατότητες της σχάσης είναι εντυπωσιακές, αλλά δεν ικανοποιούν τις απαιτήσεις του John Cole, ο οποίος θέτει την απαίτηση της μεταφοράς ανθρώπων στους εξωτερικούς πλανήτες και την επιστροφή τους στη διάρκεια ενός έτους. Η πυρηνική σχάση παράγει αρκετή ενέργεια, αλλά όχι αρκετή ισχύ για τις απαιτούμενες επιταχύνσεις. Η NASA σχεδιάζει ένα σύστημα πτήσης 300KW, που θα χρησιμοποιεί πυρηνική σχάση. Αλλά για να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις του Cole χρειάζεται πολύ υψηλή ειδική ισχύς, δηλαδή ισχύς ανά μονάδα μάζας. Τρεις φορές υψηλότερη από αυτή που μπορεί να δώσει σήμερα ένας αντιδραστήρας σχάσης. Για το σκοπό αυτό πρέπει να περάσουμε στους αντιδραστήρες σύντηξης. Την διαδικασία δηλαδή με την οποία παράγουν την ισχύ τους ο Ήλιος και τ' αστέρια.

Επάνω: Κάθε άστρο που βλέπουμε στο νυχτερινό ουρανό είναι ένας αντιδραστήρας σύντηξης. Οι επιστήμονες θα ήθελαν να δαμάσουν μια τέτοια πηγή ισχύος, για την προώθηση διαστημοπλοίων και την αποίκηση του διαστήματος.

Η σύντηξη, η οποία ελευθερώνει ενέργεια συνενώνοντας παρά διασπώντας πυρήνες, θα μπορούσε κατ' αρχήν να δώσει gigawatts καθαρής ενέργειας. Όμως τα προωστικά συστήματα σύντηξης, όπως τα αντιλαμβανόμαστε σήμερα, θα ήταν πολύ μεγάλα και θα απαιτούσαν ένα όχημα τόσο μεγάλο όσο ο διαστημικός σταθμός, που θα ζύγιζε εκατοντάδες τόνους αν και το βάρος είναι κάτι που μπορεί να περιοριστεί με την έρευνα.

Οι μηχανές σύντηξης θα ήταν πολύ αποτελεσματικές, με ειδική ώθηση 100.000 δευτερολέπτων. Αν υποτεθεί ότι θα μπορούσαμε να εκτοξεύσουμε ένα σύστημα προώθησης με σύντηξη, σε 10 χρόνια από σήμερα, αυτό θα μπορούσε να προλάβει το Voyager και να μας το φέρει πίσω, λέει ο Cole. Με τέτοια ισχύ και ταχύτητα θα μπορούσαμε να συντομεύσουμε σημαντικά τα διαστημικά ταξίδια ώστε να περιοριστούν τα καταστροφικά αποτελέσματα της κοσμικής ακτινοβολίας επί των αστροναυτών και να περιοριστεί η απώλεια ωστικής μάζας που γεννά η παρατεταμένη έκθεση σε καθεστώς έλλειψης βαρύτητας.

Ίσως υπάρχει κάτι ακόμα καλύτερο από την σύντηξη. Ένας προωθητικός μηχανισμός που παίρνει ισχύ από την εξαΰλωση ύλης-αντιύλης, θα είχε ειδική ώθηση 2.000.000 δευτερολέπτων σύμφωνα με τον Cole

Ακούγεται σαν επιστημονική φαντασία, αλλά οι ερευνητές μαθαίνουν να δημιουργούν και να αποθηκεύουν μικρά ποσά αντιύλης στα εργαστήρια. Μια φορητή ηλεκτρομαγνητική παγίδα αντιύλης στο πανεπιστήμιο Penn State, για παράδειγμα, μπορεί να συγκρατήσει 10 δισεκατομμύρια αντιπρωτόνια. Αν μπορέσουμε να μάθουμε πως να χρησιμοποιούμε με ασφάλεια αυτή την αντιύλη, θα μπορούσαμε να διοχετεύσουμε λίγη σε ένα ρεύμα αερίου υδρογόνου και να δημιουργήσουμε προώθηση. Εναλλακτικά λίγη αντιύλη θα μπορούσε να διοχετευθεί σε ένα αντιδραστήρα σύντηξης ώστε να χαμηλώσει τις θερμοκρασίες που είναι απαραίτητες για να ξεκινήσει μια αντίδραση σύντηξης.

Δεξιά: Αυτή η παγίδα Penning δημιουργήθηκε στο πανεπιστήμιο Penn State για να αποθηκεύει αντιπρωτόνια.

"Η προώθηση δεν είναι ο μοναδικός λόγος για να επιμείνουμε πυρηνικά " παρατηρεί η Colleen Hartman, διευθυντής των τμημάτων ηλιακής εξερεύνησης της  NASA. "Τα συστήματα επί του σκάφους ωφελούνται επίσης. Η ισχύς που περισσεύει είναι σα να ανάβεις τα φώτα του Las Vegas αντί για μια απλή λάμπα. Μας δίνει μεγαλύτερη ευελιξία σε ολόκληρη την αποστολή και στις επικοινωνίες."

Το πρόγραμμα για την προσεδάφιση στον Άρη και το κινητό εργαστήριο που θα μεταφερθεί εκεί και σχεδιάζεται για εκτόξευση γύρω στο 2009, θα αναβαθμιστεί από τη χρήση ηλιακής σε χρήση πυρηνικής ισχύος. Χρησιμοποιώντας πυρηνική ισχύ στο όχημα, θα επεκτείνουμε τη διάρκεια της αποστολής από 3-6 μήνες [με χρήση ηλιακής ισχύος], σε 5 χρόνια [με χρήση ισχύος από ραδιοϊσότοπα], λέει ο Ed Weiler, προϊστάμενος του τμήματος Επιστήμης του Διαστήματος της NASA. Το εύρος του φάσματος που θα χρησιμοποιηθεί για τις τηλεπικοινωνίες θα επεκταθεί επίσης και το όχημα θα μπορεί να μετακινείται επί της επιφάνειας του Άρη και να εργάζεται ολόκληρο το 24ωρο. Καθετί αυξάνεται κατά ένα παράγοντα 10 όταν επιβιβάσουμε ένα σύστημα RTG σε μια αποστολή.

Καθώς ανεβαίνουμε την κλίμακα από τον Mars Lander σε μια ανθρώπινη αποστολή στον Άρη, απαιτείται περισσότερη ισχύς. Περίπου 30 KW για την θέρμανση και ψύξη της ανθρώπινης κατοικίας, για την λειτουργία υπολογιστών και φώτων, για την παραγωγή οξυγόνου, την ανακύκλωση του νερού, και την επαναφόρτιση των μπαταριών, λέει ο Jeff George. Για μια αποστολή μακράς διαρκείας, δεν θα έχουμε το είδος της ενέργειας που θα μπορέσει να μας γυρίσει πίσω σε περίπτωση κινδύνου, προσθέτει ο Gary Martin, βοηθός διευθυντή για τα προχωρημένα προγράμματα του γραφείου πτήσεων της NASA. " Πρέπει να κατασκευαστούν πράγματα με υψηλότατο βαθμό αξιοπιστίας αυτοεπισκευαζόμενα, και με αυτόνομες αποφάσεις αν τους συμβεί κάτι. Τυχόν σπασμένα μέρη θα πρέπει να κατασκευαστούν ή να επιδιορθωθούν επί τόπου. Δεν μπορούμε να μεταφέρουμε ανταλλακτικά. Διαδικασίες που απαιτούν αυξημένη ισχύ, όπως η κατασκευή διαφόρων εξαρτημάτων ή η παραγωγή καυσίμων θα απαιτήσει ακόμα άλλα 60KW", σύμφωνα με τον George.

Αριστερά
: Η πρώτη αποικία επί του Άρη θα χρειαστεί οπωσδήποτε αρκετή ισχύ.

Τέλος πρέπει να σημειωθεί ότι μια πηγή ενέργειας δεν καλύπτει όλες τις ανάγκες μας. Εξετάζοντας συνολικά μια μεγάλη αποστολή βλέπουμε ότι χρειαζόμαστε υψηλή ηλεκτρική ισχύ για την προώθηση στο διάστημα μεταξύ των πλανητών, χρειαζόμαστε αξιοπιστία και υψηλή ενέργεια χημικής μορφής για την προώθηση σε προσεδαφίσεις και αποκολλήσεις από την επιφάνεια των πλανητών, και χρειαζόμαστε τέλος δυνατότητα αποθήκευσης χημικής ή ηλιακής ενέργειας ώστε να ζήσουμε και να εργαστούμε στην επιφάνεια ενός πλανήτη. Τα ρομπότ θα μπορούν να χρησιμοποιούν ενέργεια από ραδιοϊσότοπα. Επίσης θα χρειαστούμε ισχύ από πυρηνικό αντιδραστήρα και τέλος μεταφορά ισχύος χωρίς καλώδια.

Οι επιλογές είναι πολλές, αλλά ένα πράγμα είναι καθαρό: Οπουδήποτε και αν πάμε στο διάστημα, και ότι και αν κάνουμε εκεί έξω, θα χρειαστούμε περισσότερη ενέργεια και ισχύ.

Πολλές ιδέες στην NASA για την προώθηση πυραύλων
Διαστημικά σκάφη μπορούν να πετάξουν χωρίς καύσιμα, χρησιμοποιώντας για την προώθησή τους την ιδέα των "προσδετήρων"
Ηλιακή ενέργεια για τα διαστημόπλοια
Σχάση, Σύντηξη, Αντιύλη και Ιπτάμενοι Δίσκοι -- (RPI) Αυτή η ιστοσελίδα συγκρίνει πυρηνική σχάση, σύντηξη, και αντιύλη σαν δυνητική τεχνολογία προώθησης για τη NASA με εικόνες των θεμελιωδών οχημάτων σε κάθε περίπτωση.

Η άκρη των ηλιακών ακτίνων -- Η ηλιακή ενέργεια είναι επαρκής πηγή για τα διαστημόπλοια στο εσωτερικό Ηλιακό Σύστημα. Αλλά μακρυά από τον ήλιο μας μπορούν να δουλέψουν τα φωτοβολταϊκά στοιχεία;

Πυρηνική ισχύς στο διάστημα -- μια γενική συζήτηση από το Πανεπιστήμιο του Missouri. Εικόνες με τον Αϊζενχάουερ και το πρωτότυπο RTG.

Προώθηση στο διάστημα με αντιύλη -- μια εισαγωγή για την εισαγωγή ύλης-αντιύλης

Τα βασικά της σύντηξης -- μια περιεκτική εισαγωγή από το Εργαστήριο Φυσικής Πλάσματος του Princeton

The Mars Smart Lander θα χρησιμοποιήσει RTG για ηλεκτρική ισχύ στον κόκκινο πλανήτη.

Μια παρουσίαση των πλεονεκτημάτων της πυρηνικής ενέργειας για το διάστημα.