Θα κατασκευαστεί τηλεσκόπιο στο Νότιο Πόλο για την έρευνα της σκοτεινής ύλης

Από σελίδα του BBC, 5 Σεπτεμβρίου 2002

ΑνταρκτικήΟ κρύος και ξηρός ουρανός της Ανταρκτικής είναι ιδεώδης για την εγκατάσταση του Τηλεσκοπίου του Νότιου Πόλου.

Με αυτό το νέο τηλεσκόπιο θα είμαστε ικανοί να χαρτογραφήσουμε μεγάλες περιοχές του ουρανού περισσότερο από 1.000 φορές γρηγορότερα από όσο το κάνουμε σήμερα
Καθηγητής Γεώργιος Ευσταθίου

Αστρονόμοι πιστεύουν πως το project των 16.6 εκατομμυρίων δολαρίων θα μπορούσε να βοηθήσει στην εξήγηση ενός από τα μυστήρια του Σύμπαντος.

Το τηλεσκόπιο θα ψάξει στον ουρανό για αποδεικτικά στοιχεία της σκοτεινής ενέργειας που φαίνεται να καθοδηγεί την επιταχυνομένη διαστολή του Σύμπαντος.

"Πρόκειται να ψάξουμε για ένα αγώνα για την επικράτηση μεταξύ της βαρύτητας από τη μια και της σκοτεινής ενέργειας από την άλλη", είπε ο John Carlstrom του Πανεπιστημίου του Σικάγο, που είναι υπεύθυνος του προγράμματος.

Ρυθμός διαστολής

Κανένας δεν γνωρίζει τί είναι η σκοτεινή ενέργεια αλλά θεωρείται πως είναι υπεύθυνη για το γεγονός πως το Σύμπαν επιταχύνεται ολοένα και πιο γρήγορα.

Το αρχικό Σύμπαν ήταν πολύ πυκνό. Η ύλη ήταν σφικτή και η βαρυτική έλξη ήταν πολύ ισχυρή.

Αλλά καθώς το Σύμπαν διαστελλόταν, τα τμήματα της ύλης χωρίστηκαν και η πυκνότητα της έπεφτε.

Προσομοίωση με υπολογιστές της κατανομής της σκοτεινής ύλης σε σμήνη γαλαξιών.

Σε εκείνο λοιπόν το χρονικό σημείο, έρχεται να δράσει η μυστηριώδης δύναμη της σκοτεινής ενέργειας.

Αυτή η δράση της σκοτεινής ενέργειας ανατρέπει τη δράση της συνηθισμένης βαρύτητας, και ξεκινάει να επιταχύνει τη διαστολή του Σύμπαντος.

Η σκοτεινή ενέργεια είναι αόρατη όμως το Τηλεσκόπιο του Νότιου Πόλου ελπίζεται πως θα είναι ικανό να δει τις επιδράσεις του πάνω στα σμήνη των γαλαξιών, που  σχηματίσθηκαν και εξελίχθηκαν μέσα στα τελευταία δισεκατομμύρια έτη.

Αυτή την έρευνα θα την κάνει με το μεγαλύτερο δίκτυο των ανιχνευτών θερμότητας, που είναι γνωστά σαν βολόμετρα (θερμόμετρα), και που μπορεί να μετρήσει διαφορετικές θερμοκρασίες στον ουρανό έως και 10 εκατομμυριοστά του βαθμού.

Κοσμολογική σταθερά

Η σκοτεινή ενέργεια μπορεί να είναι αυτό που ο Αλβέρτος Αϊνστάιν ονόμασε κοσμολογική σταθερά.

Η Αμερικανική ομάδα λέει ότι θα είναι ικανή να την επιβεβαιώσει ή να την αναιρέσει έως το τέλος του πρώτου έτους λειτουργίας του Τηλεσκοπίου του Νότιου πόλου.

"Αυτός δεν είναι υπερβολικός στόχος", λέει ο Καθηγητής Γεώργιος Ευσταθίου στο Ινστιτούτο της Αστρονομίας του Πανεπιστημίου Cambridge.

"Είναι ένας πολύ καλός τρόπος δοκιμής του μακρυνού Σύμπαντος.

Τα σύγχρονα κοσμολογικά μοντέλα, η κοσμολογική σταθερά του Αϊνστάιν, η σκοτεινή ύλη και η ενέργεια του κενού