Μικροσκοπικές κβαντικές σκουληκότρυπες θα μπορούν να μεταφέρουν κόσμο

Από σελίδα του NewScientist, 23 Μαΐου 2002

Γύρω μας βρίσκονται μικροσκοπικές πύλες μέσω των οποίων είναι δυνατόν να οδηγηθούμε στο υπόλοιπο Σύμπαν. Οι μικροσκοπικές αυτές κβαντικές σκουληκότρυπες, που προβλέπονται από τις εξισώσεις του Einstein, προσφέρουν ένα σύντομο δρόμο, ταχύτερο του φωτός, στο υπόλοιπο τμήμα του Κόσμου, τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο μέχρι τώρα. Επιστήμονες όμως τώρα πιστεύουν πως μπορεί να ανοίξουν αυτές οι μικροσκοπικές πύλες αρκετά, ώστε να μπορεί κάποιος από μας να ταξιδέψει μέσω αυτών.

Οι κβαντικές σκουληκότρυπες θεωρούνται πως είναι πάρα πολύ μικρότερες ακόμη και από τα πρωτόνια ή τα ηλεκτρόνια, και δεν είχε ερευνηθεί ποτέ σε θεωρητικό επίπεδο η δυνατότητα να περάσει κάτι ανάμεσά τους. Όμως δύο θεωρητικοί επιστήμονες ο Sean Hayward στο Πανεπιστήμιο Ewha Womans της Κορέας και ο Hisa-aki Shinkai στο Ινστιτούτο Riken Φυσικής και Χημικής Έρευνας  της Ιαπωνίας αποφάσισαν να ασχοληθούν με το θέμα αυτό. Δηλαδή να δουν τι θα συνέβαινε αν κάποιος προσπαθούσε να περάσει μέσα από μια κβαντική σκουληκότρυπα.

Ανακάλυψαν λοιπόν πως οποιαδήποτε ύλη ταξίδευε μέσα από τις μικροσκοπικές κβαντικές σκουληκότρυπες προσθέτει θετική ενέργεια σε αυτές. Αυτό όμως προκαλεί την ξαφνική κατάρρευση της και τη μετατροπή της σε μια μαύρη οπή, μια περιοχή του χώρου με πολύ μεγάλη μάζα, που η βαρυτική της έλξη είναι τόσο ισχυρή ώστε ούτε το φως μπορεί να ξεφύγει από αυτήν.

Αλλά, ισχυρίζονται οι δύο ερευνητές, σύμφωνα με τα μοντέλα που έφτιαξαν υπάρχει ένας τρόπος να εμποδιστεί η δυνατότητα να σταματήσει οποιαδήποτε μετατροπή της σκουληκότρυπας σε μαύρη τρύπα και την σύνθλιψη του ταξιδιώτη μέσα σε αυτήν. Αυτή η δυνατότητα, λένε οι ερευνητές πάντα, οφείλεται σε ένα περίεργο ενεργειακό πεδίο με το περίεργο όνομα "ακτινοβολία φάντασμα".  Η ακτινοβολία φάντασμα, που προβλέπεται από την κβαντική θεωρία, είναι ένα ενεργειακό αρνητικό πεδίο που αντισταθμίζει την κανονική θετική ενέργεια της ύλης. Πειράματα επιβεβαίωσαν ότι υπάρχουν παρόμοια φαινόμενα.

Η ακτινοβολία φάντασμα θα μπορεί λοιπόν να χρησιμοποιηθεί ώστε να αντισταθμίσει την θετική ενέργεια της ύλης που διέρχεται μέσα από την σκουληκότρυπα. Όπως είδαμε μόνη της η ύλη μετατρέπει την κβαντική σκουληκότρυπα σε μαύρη οπή λόγω της θετικής της ενέργειας.  Αν όμως προστεθεί η κατάλληλη ποσότητα αρνητικής ενέργειας, θα είναι έτσι  δυνατόν να αποφευχθεί η κατάρρευση της σκουληκότρυπας, σύμφωνα με τους ερευνητές. Από την άλλη μεριά η πρόσθεση παραπάνω αρνητικής ενέργειας θα μπορούσε να οδηγήσει στην πλάτυνση της σκουληκότρυπας τόσο ώστε κάποιος να διέλθει μέσα από αυτήν.

Βεβαίως μια τέτοια επιχείρηση ισορροπίας αρνητικής και θετικής ενέργειας θα είναι μια δύσκολη επιχείρηση. Αν προσθέσουμε αρκετή αρνητική ενέργεια πάνω από ένα όριο, ανακάλυψαν οι επιστήμονες, η σκουληκότρυπα θα εκραγεί αμέσως σε ένα νέο σύμπαν, που θα διαστέλλεται με την ταχύτητα του φωτός, κάτι που όπως μας λένε οι αστροφυσικοί συνέβη αμέσως μετά το big bang στο δικό μας Σύμπαν.

Επί του παρόντος, τέτοια διαστημικά ταξίδια παραμένουν στο βασίλειο των νοητικών πειραμάτων. Στον μελλοντικό επιταχυντή (Μεγάλο Συγκρουστή Αδρονίων) του CERN στην Ελβετία αναμένεται να δημιουργήσει μια μίνι μαύρη τρύπα κάθε δευτερόλεπτο, μια δυνητική πηγή σκουληκότρυπων μέσω των οποίων οι φυσικοί θα μπορούν να στείλουν σωματίδια κβαντικού μεγέθους.

Αλλά η διέλευση ενός ανθρώπου είναι μια άλλη ιστορία. Για να διατηρηθεί η σκουληκότρυπα ανοικτή, με αρκετά μεγάλο πλάτος ώστε να περάσει ένας άνθρωπος, θα πρέπει να λάβει μια τέτοια αρνητική ενέργεια πεδίου, ισοδύναμη με την ενέργεια που θα ελευθερωνόταν με τη μετατροπή της μάζας του Δία.

Τι είναι ακριβώς οι 'σκουληκότρυπες'; 'Εχουν αποδειχθεί ότι μπορούν να υπάρχουν ή είναι ακόμα θεωρητικές;
Οι σκουληκότρυπες υπάρχουν υποστηρίζει Ρώσος επιστήμονας