Μπερδεύει τους αστρονόμους αστρική σκόνη χωρίς διαμάντια

Από σελίδα του PhysicsWeb, 10 Ιουλίου 2002

Οι αστρονόμοι έχουν από καιρό σκεφθεί ότι τα νανο-κλίμακας διαμάντια, που βρέθηκαν σε πολλούς μετεωρίτες ήταν άφθονα στο ηλιακό μας σύστημα προτού αυτό διαμορφωθεί πλήρως. Αλλά τώρα ο John Bradley του Τεχνολογικού Ιδρύματος της Γεωργίας στις ΗΠΑ και οι συνάδελφοι του έχουν ανακαλύψει μια ομάδα πρωτόγονων μετεωριτών, που δεν περιέχουν κανένα τέτοιο "νανοδιαμάντι". Σύμφωνα με τους ερευνητές, η παρατήρησή τους δοκιμάζει τις ως τώρα αποδεκτές θεωρίες του σχηματισμού του ηλιακού μας συστήματος.

Οι υπάρχουσες θεωρίες της ανάπτυξης του ηλιακού συστήματος λένε ότι ο ήλιος και οι πλανήτες σχηματίσθηκαν από έναν "δίσκο προσαύξησης" αερίου και σκόνης. Πολλοί μετεωρίτες - τεμάχια των αρχαίων κομητών - έχουν βρεθεί που περιέχουν νανοδιαμάντια, που προτείνει ότι τα μικροσκοπικά μόρια άνθρακα ήταν άφθονα σε αυτόν τον δίσκο.

Αλλά όταν η ομάδα του Bradley ανέλυσε ένα τμήμα διαπλανητικών σωματίων σκόνης, πλούσιων σε άνθρακα, χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά μικροσκόπια, έμεινε έκπληκτη γιατί βρήκαν πολύ λίγα στοιχεία νανοδιαμαντιών. Σύμφωνα με την ομάδα, η απλούστερη εξήγηση για αυτήν την παρατήρηση είναι ότι τα νανοδιαμάντια δεν ήταν παρόντα πριν από τον σχηματισμό του ηλιακού συστήματος. Αλλά αυτό θέτει ένα ζήτημα: για το πώς σχηματίσθηκαν τα νανοδιαμάντια στο χημικά "οξειδωτικό" περιβάλλον του αρχικού ηλιακού συστήματος, όταν τα νανοδιαμάντια που βρέθηκαν προηγουμένως στους μετεωρίτες φαίνεται να έχουν σχηματισθεί σε ένα "αναγωγικό" περιβάλλον.

Εναλλακτικά, οι ερευνητές προτείνουν ότι τα νανοδιαμάντια θα μπορούσαν να προηγηθούν χρονικώς του Ήλιου, αλλά ότι μπορεί να ήταν αφθονότερα στο εσωτερικό ηλιακό σύστημα από ό,τι ήταν στο εξωτερικό τμήμα του. Αυτό θα σήμαινε, εντούτοις, ότι η κατανόησή μας για τις διαδικασίες μεταφοράς στο αρχικό ηλιακό σύστημα ήταν ελλιπής.

"Οποιαδήποτε από αυτές τις εξηγήσεις ισχύει έχει βαθιές επιπτώσεις σχετικά με την κατανόησή μας για το αρχικό ηλιακό μας σύστημα", γράφει ο Bradley και οι συναδέλφοι του.

Η προέλευση του ηλιακού συστήματος Χρονολόγιο εξερεύνησης
Πως έγινε ο σχηματισμός του ηλιακού συστήματος;
Παλαιό αίνιγμα φωτίζει τη γέννηση του Ηλιακού συστήματος.
Materials Science and Engineering at Georgia Tech