Η τηλεμεταφορά δεν είναι πια επιστημονική φαντασία

Από σελίδα του Πανεπιστημίου της Αυστραλίας, 17 Ιουνίου 2002

Οι φυσικοί στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Αυστραλίας έχουν επιτύχει την τηλεμεταφορά μιας ακτίνας λέιζερ. Αυτη η σημαντική επιστημονική ανακάλυψη έχει εφαρμογές στην τεχνολογία της επικοινωνίας και των πληροφοριών.

Η επιστημονική αυτή εργασία επιβεβαίωσε ότι είναι δυνατή η τηλεμεταφορά του φωτός ενώ το επόμενο βήμα είναι στην τηλεμεταφορά των ιδιοτήτων των ατόμων. Προγραμματίζεται δε μια στενή συνεργασία με σημαντικές ομάδες της Ατομικής Οπτικής στην Αυστραλία για τα επόμενα έτη. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε καλύτερους τρόπους τις αποθήκευσης της πληροφορίας και νέες κβαντικές πληροφορίες βασισμένες στις τεχνολογίες επικοινωνιών.

Στην κινηματογραφική ταινία Star Treck η τηλεμεταφορά ορίζεται ως η "εξαϋλωμένη" μεταφορά ενός αντικειμένου, από ένα σημείο σε ένα άλλο (η εξαϋλωσή του και η επαναδημιουργία του σε ένα άλλο σημείο με τις ίδιες ιδιότητες σε ελάχιστο χρόνο). Για τους φυσικούς αυτό σημαίνει κάτι παρόμοιο εκτός από το ότι τα αντικείμενα που μεταφέρονται είναι εξαιρετικά μικρά σωμάτια, όπως τα ηλεκτρόνια και τα φωτόνια. Αυτό που καθιστά την τηλεμεταφορά εξαιρετικά δύσκολη, ακόμη και για τέτοια μικρά σωμάτια, είναι ότι τα κβαντικά συστήματα είναι τόσο εύθραυστα που ακόμη και η ίδια η πράξη της μέτρησης τους αλλάζει τη συμπεριφορά τους.

Η τηλεμεταφορά έχει πολυάριθμες πιθανές εφαρμογές. Ίσως η πιό υποσχόμενη εφαρμογή είναι στις βιομηχανίες επικοινωνίας και υπολογιστών. Η κβαντική τηλεμεταφορά θα μπορούσε ενδεχομένως να επιτρέψει στην οπτική ίνα την επικοινωνία με γρηγορότερο ρυθμό μεταφοράς δυαδικών ψηφίων (bits), ασφαλή κρυπτογράφηση 100% των μηνυμάτων και κβαντικούς υπολογιστές με τη δυνατότητα να κάνουν σύνθετα μαθηματικά προβλήματα εκατομμύρια φορές γρηγορότερα από τους σημερινούς υπολογιστές.

Το ερευνητικό πρόγραμμα καθοδηγείται από τον Δρ Ping Koy Lam, τον καθ. Hans Bachor και τον Δρ Timothy Ralph. Το ίδιο το πείραμα της τηλεμεταφοράς είναι το project PHD του Warwick Bowen και περιλαμβάνει μια ομάδα διεθνών εμπειρογνωμόνων: Τον Δρ Roman Schnabel (Γερμανία), τον Δρ Nicolas Treps (Γαλλία) και τον Δρ Ben Buchler (Αυστραλία). Ξεπερνά τις παρόμοιες προσπάθειες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στην Ευρώπη, την Ιαπωνία και τις ΗΠΑ και καταδεικνύει ότι αληθινά η παγκόσμια κύρια έρευνα είναι δυνατή στην Αυστραλία - εάν η φαντασία, η οικονομική ενίσχυση και η εμμονή μπορούν να συνδυαστούν και να παγιοποιηθούν.

Κβαντική τηλεμεταφορά