Επιβεβαιώθηκε άλλη μια φορά, το σύμπαν είναι μεταξύ 13 και 14 δισ. ετών

Από σελίδα του BBC και του NewScientist, 25 Απριλίου 2002

Το Hubble έχει συμβάλει στην
        εξερεύνηση του σύμπαντος με πολλές και
        θεαματικές φωτογραφίεςΤο Hubble έχει λάβει πολλές εκπληκτικές και θεαματικές εικόνες του σύμπαντος.

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble έχει διακρίνει τα παλαιότερα αστέρια του γαλαξία μας, που δίνουν ένα νέο μέτρο για την ηλικία του σύμπαντος συνολικά.

Βγάζει το Γαλαξία μας μεταξύ 13 και 14 δισεκατομμυρίων ετών - σύμφωνα με τις πρόσφατες εκτιμήσεις από τους κοσμολόγους.

Μια διεθνής ομάδα αστρονόμων χρησιμοποίησαν τον Hubble για να κυνηγήσουν για πολύ μικρά εξαντλημένα από τα καύσιμα τους αστέρια, που είναι γνωστά ως λευκοί νάνοι, μεταξύ ενός σμήνους πολύ παλαιών αστεριών περίπου 7.000 έτη φωτός μακριά.

Τα αστέρια όμως αυτά εκπέμπουν ακόμα θερμότητα, η οποία μπορεί να μετρηθεί από το διαστημικό τηλεσκόπιο που βρίσκεται σε τροχιά.

Τα ψυχρά απομεινάρια δίνουν μια ένδειξη για το πότε οι άσπροι νάνοι αστέρες γεννήθηκαν - ακριβώς κάτω από 13 δισεκατομμύρια έτη πριν.

Τα πρώτα αστέρια θεωρούνται ότι έχουν σχηματισθεί ένα δισεκατομμύριο έτη μετά από τη Μεγάλη Έκρηξη, το γνωστό Big Bang, δηλώνοντας έτσι ότι η ηλικία του κόσμου είναι 13-14 δισεκατομμυρίων ετών.

Αυτή η ηλικία είναι σύμφωνη με τους υπολογισμούς που έγιναν από τους κοσμολόγους βασισμένη στις μετρήσεις για το πόσο γρήγορα διαστέλεται το σύμπαν.

Πραγματικός θρίαμβος

Τα αποτελέσματα αναγγέλθηκαν σε μια συνέντευξη τύπου της Αμερικανικής Διαστημικής Αντιπροσωπείας (NASA) στην πολιτεία της Ουάσιγκτον, DC.

Οι επιστήμονες είπαν η ηλικία που βγήκε - ακριβώς κάτω από 14 δισεκατομμύρια έτη, με 500 εκατομμύρια έτη συν ή πλην - υπολογίστηκαν χρησιμοποιώντας μια διαφορετική μέθοδο από τις προηγούμενες εκτιμήσεις.

Προσφέρει έτσι μια ανεξάρτητη επαλήθευση ότι οι αστρονόμοι ήταν στη σωστή διαδρομή, είπαν στους δημοσιογράφους.

Έτσι έχουμε την απόδειξη που γυρεύαμε, είπε ο Bruce Margon του Ιδρύματος Διαστημικών Τηλεσκοπίων. "Είναι σαν πάντα να ήξερες περίπου ποιά είναι η ηλικία σου, αλλά δεν είχες αποδείξεις. Μέχρι που μια μέρα ανοίγεις ένα συρτάρι και βρίσκεις μέσα ένα πιστοποιητικό γεννήσεως."

Την έρευνα αυτή την έκανε μια μια 12-μελής διεθνής ομάδα. Η μελέτη έχει υποβληθεί για τη δημοσίευση στο περιοδικό  Astrophysical Journal Letters.

Για να μελετήσουν τα παλαιότερα αστέρια στον Γαλαξία μας, η ομάδα αυτή έστρεψε τον Hubble για συνολικά οκτώ ημέρες προς ένα σμήνος αστεριών που καλείται Messier 4, περίπου 7000 έτη φωτός μακριά. Είναι ένα σφαιρικό σμήνος στον οποίο τα αστέρια σχηματίσθηκαν πριν από το σχηματισμό αστεριών να αρχίσει στο γαλαξιακό δίσκο.

Έψαξαν για λευκούς νάνους προκειμένου να χρονολογηθεί το σμήνος. Λευκοί νάνοι ονομάζονται τα ουράνια σώματα που απομένουν όταν οι αστέρες εξαντλούν τα καύσιμά τους και φτάνουν στο τέλος της ενεργού «ζωής» τους. Είναι πολύ πυκνά και λέγονται λευκοί γιατί συνεχίζουν να εκπέμπουν θερμότητα και ακτινοβολία -ελάχιστη, βεβαίως, σε σύγκριση με εκείνη που εξέπεμπαν όταν ήταν στη νεαρή ηλικίας τους.

Επομένως, με τη μέτρηση της φωτεινότητάς τους, οι αστρονόμοι μπορούν να βρουν την ηλικία ενός λευκού νάνου, με τους παλαιότερους να είναι βέβαια και οι πιό εξασθενημένοι.

Οι πιό εξασθενημένοι λευκοί νάνοι που ο Hubble είδε στο σμήνος αυτό, ήταν 12.7 δισεκατομμύριο ετών, λέει ο Harvey Richer του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολούμπια. Ο Hubble έχει την ευαισθησία να αποκαλύψει πιό εξασθενημένα αντικείμενα, αλλά η ομάδα του Richer δεν βρήκε κανένα τέτοιο, δείχνοντας έτσι ότι είχαν βρεί τα παλαιότερα αστέρια.

Εξασθένιση του φωτός από τα μακρυνά σούπερνόβα λόγω των axions