Οι πόλεμοι των άστρων θα μπορούσαν να κάνουν το διάστημα ακατάλληλο προς χρήση

Από σελίδα του NewScientist, 19 Απριλίου 2002

Οι πόλεμοι των άστρων, αυτοί δηλαδή που θα χρησιμοποιούν το διάστημα σαν βάση των οπλικών συστημάτων, θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην δημιουργία τόσο πολλών επικίνδυνων συντριμμιών, που θα καθιστούσαν τις χαμηλές τροχιές γύρω από τη Γη μόνιμα ακατάλληλες προς χρήση, προειδοποιεί ένας προεξέχων αμερικανός αστρονόμος.

Ο Joel Primack του Πανεπιστημίου Καλιφόρνιας στην Santa Cruz είπε σε μια εκπαιδευτική, επιστημονική και πολιτιστική διάσκεψη που οργανώθηκε στον ΟΗΕ, ότι οι αντιπυραυλικοί σταθμοί μάχης που θα τεθούν σε τροχιά στο διάστημα από τις ΗΠΑ θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε τόσο πολλά διαστημικά σκουπίδια, που δεν θα μπορούσαν πια άλλοι δορυφόροι να χρησιμοποιηθούν στο μέλλον.

Ο Primack χρησιμοποιεί δορυφόρους στην κοσμολογική έρευνά του και βοήθησε να οργανωθεί το φόρουμ της Αμερικανικής Εταιρείας Φυσικής για τη φυσική και την κοινωνία. Αρχές Απριλίου του 2002, η Κίνα απαίτησε να απαγορευτεί η επέκταση των καταστρεπτικών όπλων στο διάστημα, σε μια διεθνή διάσκεψη αφοπλισμού που έγινε στο Πεκίνο.

Οι περισσότεροι κριτικοί του αμυντικού προγράμματος στο διάστημα των Αμερικανών έχουν εστιαστεί στις δοκιμές των επίγειων αναχαιτιστών, οι οποίοι έχουν καταστρέψει πλαστές κεφαλές του πυραύλου σε τέσσερις από τις έξι δοκιμές. Αλλά ούτε ο στόχος ούτε ο αναχαιτιστής έφθασαν στην τροχιακή ταχύτητα, έτσι τα περισσότερα από τα συντρίμμια που αυτοί θα παράγουν θα πέφτουν στο έδαφος.

Οι ανησυχίες του Primack εστιάζονται στους αναχαιτιστές που θα βρίσκονται στο διάστημα και τα υψηλής ενέργειας λέιζερ που η Αμυντική Εταιρεία Όπλων αναπτύσσει για να στοχεύσει στα βλήματα στην φάση της προώθησής τους αλλά και στα μέτρα που οι άλλες χώρες θα πάρουν για να εμποδίσουν την ανάπτυξη τους.

Κινητική ενέργεια

Ο πιό επικίνδυνος τύπος διαστημικών σκουπιδιών είναι σωμάτια μικρότερα από περίπου 10 εκατοστόμετρα, τα οποία είναι πάρα πολύ μικρά για να παρακολουθηθούν από το έδαφος αλλά θα μπορούσαν να μεταφέρουν τόση κινητική ενέργεια όσο ένα χρηματοκιβώτιο που πέφτει από ένα τριόροφο κτήριο. Η περιοχή γύρω από τη Γη σε ύψος περίπου 320 έως 800 χιλιομέτρων κατά την εκτίμηση της NASA -  ήδη περιέχει 100.000 σωμάτια μεταξύ ενός και 10 εκατοστόμετρων. Τα περισσότερα από αυτά παρήχθησαν από τις εκρήξεις των ανώτερων τμημάτων των πυραύλων.

Το πλήθος των στόχων ενός διαστημικού αμυντικού συστήματος βλημάτων θα αύξανε τον κίνδυνο, είπε ο Primack, γιατί οι στόχοι των όπλων αυτών θα είναι χιλιάδες αντικείμενα που βρίσκονται ήδη στο διάστημα, επειδή θα πρέπει να είναι έτοιμα να πάρουν μέτρα για οτιδήποτε αντικείμενο και οπουδήποτε υπάρχει.

Αναπτύσσοντας όμως πολλά λέιζερ ή αναχαιτιστές στο διάστημα αυτό θα σήμαινε ότι οι ρυθμοί των διαστημικών πτήσεων θα αυξάνονταν κατά έναν παράγοντα 10. Η Αμυντική Εταιρεία Όπλων προγραμματίζει να αρχίσει να δοκιμάζει ένα διαστημικό όχημα που θα μειώνει την κινητική ενέργεια των σωμάτων, μέχρι το 2006. Οι δοκιμές ενός λέιζερ που θα βρίσκεται στο διάστημα δεν θα αρχίσει νωρίτερα από το 2012. Αν και οι δοκιμές θα παραγάγουν συντρίμμια, μπορεί τα περισσότερα να πέσουν πίσω στο έδαφος, ανάλογα με την τροχιά.

Το χειρότερο σενάριο θα ήταν μια προσπάθεια να τεθούν εκτός λειτουργίας τα Aμερικανικά διαστημικά όπλα που θα βρίσκονταν σε τροχιά. "Είναι εύκολο να επιτεθούν κάποιοι σε δορυφόρους - βασικά για την καταστροφή τους βάζετε αμμοχάλικα σε τροχιά," λέει ο Primack. Ένα πλήθος μικρών, μη ευρισκομένων σε τροχιά αντικειμένων θα χτυπούσε τους υπάρχοντες δορυφόρους, καταστρέφοντας τους και παράγοντας έτσι έναν αυξανόμενο καταρράκτη από --σκουπίδια --διαστημικά συντρίμμια.

"Μόλις γεμίσουμε το διάστημα με τα συντρίμμια, αυτή θα είναι μια μόνιμη κατάσταση," προειδοποιεί ο Primack. Η NASA λέει ότι τα συντρίμμια κάτω από το ύψος 600 χλμ θα πέσουν στη Γη μέσα σε μερικά έτη, αλλά τα αντικείμενα στις τροχιές των 1000 km θα επιζήσουν για έναν αιώνα ή και περισσότερο.

US revives armed satellite plan