Θεαματικό σπάνιο φαινόμενο στον ουρανό

Από σελίδα του BBC, 3 Απριλίου 2002

sky night april 2002Πέντε πλανήτες που θα είναι ορατοί με το γυμνό μάτι, θα παραταχθούν στον ουρανό στο τέλος του Απριλίου.
Οι αστρονόμοι λένε ότι αυτή η σπάνια ομαδοποίηση του Ερμή, Αφροδίτης, Άρη, Δία και του Κρόνου δεν μπορεί να φανεί πάλι για έναν αιώνα.

Αυτό επίσης καταδεικνύει τέλεια γιατί οι πλανήτες - που σημαίμει  "αστέρια που περιπλανώνται" - έμπλεξαν τους αρχαίους αστρονόμους.

Ο Robert Warren, του βασιλικού παρατηρητηρίου, στο Γκρήνουιτς, λέει πως μια παρόμοια ρύθμιση των πλανητών, συνέβη δύο έτη πριν αλλά δεν ήταν όμως ορατή από τη Γη λόγω της θέσης του ήλιου.

Μάλιστα συνοδεύθηκε τότε από ιστορίες τρόμου ότι ο πλανήτης μας θα μπορούσε να φύγει από την τροχιά του ή να χτυπηθεί από  εξαιρετικά μεγάλες παλίρροιες.

Η Γη, φυσικά, επιζεί και οι αστρονόμοι λένε ότι επίσης και στην φετινή συγκέντρωση δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας.

Οι πέντε πλανήτες θα αρχίσουν να είναι ορατοί χωρίς κανένα τηλεσκόπιο από τις 20 Απριλίου.

Καλή όψη

Ο Warren μάλιστα είπε ότι ο καλύτερος χρόνος για να παρατηρηθούν θα ήταν μισή ώρα μετά από το ηλιοβασίλεμα, σε μια περιοχή μακρυά από τα φώτα των πόλεων όπου υπάρχει ένας σαφής ορίζοντας.

"Ο Ερμής που είναι πάντα πολύ κοντά στον Ήλιο, θα είναι λίγες μοίρες πάνω από τον ορίζοντα και εντελώς λαμπρός και ο Δίας θα είναι ψηλά περίπου 60 μοίρες πάνω".

"Κατά τη διάρκεια λίγων ωρών μετά από το ηλιοβασίλεμα, θα είστε σε θέση να δείτε όλους τους πλανήτες να ακολουθούν τον Ήλιο κάτω από τον ορίζοντα, σε μια σχεδόν ακριβή ευθεία γραμμή."

Κατά τη διάρκεια των επόμενων δύο ή τριών εβδομάδων, οι πλανήτες θα μετακινηθούν πιό κοντά και θα συσσωρευτούν.

Μέχρι τις 4 Μαίου, ο Κρόνος "θα προσπερνά" τον Άρη για να σχηματίσει ένα τρίγωνο με την Αφροδίτη. Το φεγγάρι θα είναι συχνά στο ίδιο μέρος του ουρανού όπως όπως οι πλανήτες, και θα εμφανίζεται να πηδά μεταξύ τους από νύχτα σε νύχτα.

Ο Δρ Warren πρόσθεσε: "Δεδομένου ότι πάρα πολλά αστρονομικά γεγονότα έρχονται και φεύγουν πολύ γρήγορα, αυτό όμως είναι πολύ ενδιαφέρον.

"Αυτό το φαινόμενο καταδεικνύει τέλεια πώς οι πλανήτες έμπλεξαν τους αρχαίους αστρονόμους, που δεν μπορούσαν να καταλάβουν γιατί κινούνται διαφορετικά προς οποιοδήποτε άλλο αντικείμενο στον νυχτερινό ουρανό και πώς μπορούσαν να προσπερνούν το ένα το άλλο."

Η σειρά των πέντε πλανητών θα παράσχει μια ευκαιρία προσοχής των πλανητών που όμως δεν θα επαναληφθεί για 100 έτη.

Παρόμοιοι σχηματισμοί θα εμφανιστούν τον Σεπτέμβριο του 2040 και τον Ιούλιο του 2060, αλλά οι πλανήτες δεν θα είναι τόσο   κοντά ή όπως τώρα ορατοί με το γυμνό μάτι.

Ένας κομήτης, ο Ikeya-Zhang, θα είναι επίσης ορατός στις αρχές Απριλίου.

Το σμήνος αυτό των πλανητών το ακολουθεί ένας άλλο σπάνιος αστρονομικό φαινόμενο. Ο φωτεινότερος κομήτης των τελευταίων 8 ετών είναι ορατός στο δυτικό ουρανό μετά από το ηλιοβασίλεμα τις τελευταίες εβδομάδες.

Ο περιπλανόμενος κομήτης, που αποκαλείται Ikeya-Zhang, από τους Ιάπωνες και Κινέζους συν-ανακαληπτές του, επανεμφανίστηκε στο εσωτερικό του ηλιακού συστήματος μόνο πριν μερικές εβδομάδες.

Για τελευταία φορά  αυτός θα ήταν ορατός στα 1600.

Royal Observatory Greenwich