Σκάψτε βαθιά για να βρείτε την εξωγήινη ζωή

Από σελίδα του BBC, 21 Φεβρουαρίου 2002

E. coliΤο ταπεινό βακτήριο E.coli μπορεί να επιζήσει κάτω από τεράστιες πιέσεις.

Μια μελέτη στις ΗΠΑ προτείνει ότι κι άλλα πολλά  συστήματα στο διάστημα, εκτός του ηλιακού μας συστήματος, μπορούν να είναι ικανά να έχουν βασική μορφή ζωής, από ό,τι προηγουμένως νομίζαμε.

Οι επιστήμονες ξέρουν προς το παρόν για τα βακτηρίδια extremophiles - που είναι ειδικά προσαρμοσμένοι οργανισμοί -  τα οποία μπορούν να επιζήσουν γύρω από τις ηφαιστειακές διεξόδους βαθιά στον ωκεανό ή μέσα στον πάγο της Ανταρκτικής.

Αλλά τώρα φαίνεται ότι ακόμη και το ταπεινό βακτηρίδιο E-coli, ο μικρός φημισμένος μονοκύτταρος οργανισμός του στομάχου, είναι ικανό να επιβιώσει κάτω από καταπληκτικές συνθήκες. Έτσι βρέθηκε να αντιστέκεται μέχρι και 16.000 φορές την κανονική ατμοσφαιρική πίεση.

"Το βασικό μάθημα που λάβαμε από αυτό το γεγονός είναι ότι πρέπει να ψάξουμε κάτω από την επιφάνεια των πλανητών: κάτω από τα πολικά καλύμματα του Άρη ή κάτω από την επιφάνεια των μεγαλοπρεπών φεγγαριών", είπε ο James Scott του Ιδρύματος Carnegie στην Ουάσιγκτον.

Δοκιμή διαμαντιών

Αυτός και ο συνάδελφος του Anurag Sharma χρησιμοποίησαν ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται συνήθως από τους γεωλόγους για να μελετήσουν τι συμβαίνει στην υψηλή πίεση βαθιά κάτω από τη γήινη επιφάνεια.

Πήραν ένα μυτερό μικρό τμήμα διαμαντιούυ και το προσάρμοσαν έτσι ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει βακτηρίδια.

Αυτοί διαπίστωσαν ότι ακόμη και στο είδος των πιέσεων που υπάρχουν 50 χιλιόμετρα κάτω από τη γήινη επιφάνεια, το Ε.coli μπορεί να επιζήσει.

"Δεν μπορούμε να πούμε ότι αναπτύσσονται αλλά μπορούμε να δούμε ότι επιζούν".

"Κινούνται γύρω και κάνουν μεταβολισμό", είπε ο Δρ Scott.

"Όλο αυτό που μας λέει, είναι ότι η πίεση δεν πρόκειται να είναι μια παράμετρος που κάνει βασική ζημιά στην εύρεση της ζωής", πρόσθεσε αυτός.

"Επειδή αυτά τα μικρόβια μπορούν να επιζήσουν σε τέτοιες ακραίες συνθήκες, η ζώνη που μπορούν να υπάρχουν οργανισμοί επεκτείνεται", είπε ο Sharma.

Η ερώτηση είναι τώρα γιατί τα βακτηρίδια μπορούν να ολοκληρώσουν αυτόν τον απίστευτο άθλο.

Ο Δρ Scott λέει ότι αυτός και οι συνάδελφοί του έχουν μερικές θεωρίες, αλλά ακόμα πρέπει να τις βάλουν υπό δοκιμή.

"Θα απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση," είπε.

Η ομάδα του Carnegie περιγράφει την εργασία τους στο περιοδικό Science.

Ερευνητές ανακάλυψαν άγνωστα αρχαία μικρόβια