Λίμνες στην Ανταρκτική δείχνουν δραματικές κλιματικές επιπτώσεις

Από σελίδα του BBC, 24 Ιανουαρίου 2002

antarcticaΑποτελέσματα 20ετούς έρευνας, που δημοσιεύονται στο περιοδικό Science, δείχνουν ότι η αύξηση της μέσης θερμοκρασίας κατά έναν μόλις βαθμό Κελσίου στην περιοχή Peninsula της Ανταρκτικής, έχει προκαλέσει μη αναμενόμενες, δραματικές αλλαγές στα υδάτινα οικοσυστήματα.

Οι μεταβολές καταγράφηκαν σε λίμνες στο νησί Signy, περίπου 700km, βορειοανατολικά της Peninsula,   όπου η μέση θερμοκρασία αυξάνεται πιο γρήγορα από οποιοδήποτε άλλο σημείο του πλανήτη -περίπου 2,5 βαθμούς Κελσίου σε διάστημα 50 ετών.

Συγκεκριμμένα οι επιστήμονες-ερευνητές της ερευνητικής ομάδας της Βρετανικής Υπηρεσίας Τοπογράφησης της Ανταρκτικής (BAS), κατέγραψαν αύξηση της θερμοκρασίας του αέρα στο νησί κατά 1°C στο διάστημα 1981-1995. Την ίδια περίοδο, η θερμοκρασία στα νερά των 17 λιμνών του νησιού αυξήθηκε κατά 0.2 έως 1.3 βαθμούς Κελσίου.

Η κλίμακα αυτή της αλλαγής που παρατηρούμε είναι μεγαλύτερη από ό,τι είχε προβλεφθεί και σημαντικά υψηλότερη από αυτήν που προβλέπουν για τις πολικές περιοχές τα σημερινά παγκόσμια κλιματικά μοντέλα, λένε οι επιστήμονες

Το ανησυχητικό, όμως, είναι ότι η μέση θερμοκρασία κατά τους χειμερινούς μήνες είχε αυξηθεί στα νερά των λιμνών τρεις φορές περισσότερο από ό,τι στην ατμόσφαιρα. Την ίδια περίοδο, το χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι λίμνες δεν καλύπτονται από πάγο αυξήθηκε κατά έναν περίπου μήνα το χρόνο.

"Αυτό που βλέπουμε είναι ότι η θερμότητα αποθηκεύεται στις λίμνες και μεγεθύνει τις επιπτώσεις" εξηγεί ένα μέλος της ερευνητικής ομάδας o Evans.

Οι θερμοκρασιακές μεταβολές οδήγησαν παράλληλα σε λιώσιμο των γειτονικών παγετώνων, με αποτέλεσμα να αυξηθούν σημαντικά τα διαλυμένα θρεπτικά συστατικά που εισρέουν στις λίμνες: Η αύξηση της συγκέντρωσης των φωσφορικών ιόντων κατά δέκα φορές επέτρεψε την υπερβολική ανάπτυξη των φυκιών της λίμνης. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η χλωροφύλη των φυκιών είναι σήμερα τρεις φορές περισσότερη από ό,τι πριν από 20 χρόνια.

Αν και είναι γνωστό ότι η Ανταρκτική είναι περισσότερο ευαίσθητη στις κλιματικές μεταβολές από ό,τι άλλες περιοχές του πλανήτη, η νέα έρευνα οδηγεί τους ερευνητές στο συμπέρασμα ότι οι επιπτώσεις των κλιματικών μεταβολών παγκοσμίως ίσως θα είναι πολύ πιο έντονες από ό,τι έχει εκτιμηθεί μέχρι σήμερα.

"Το να κατανοήσουμε τι συμβαίνει εκεί, όπου το περιβάλλον αλλάζει ταχύτατα, θα είναι πιθανώς πολύ χρήσιμο για εμάς τα επόμενα χρόνια, όταν παρόμοιες ταχείες μεταβολές θα εμφανιστούν και στη δυτική Ευρώπη", σχολίασε ο καθηγητής Lloyd Peck αυτής της υπηρεσίας και συνέχισε ότι οι λίμνες του νησιού Signy είναι ένα μοναδικό τεράστιο φυσικό εργαστήριο, όπου μπορούν να εξετάσουν τις αλλαγές.

Δορυφόροι αποκαλύπτουν πως ένα κομμάτι πάγου της Ανταρκτικής γίνεται πιό πυκνό