Φαίνεται ότι έχει χορηγηθεί αναστολή στη Γη

Από σελίδα του BBC 8 Ιανουαρίου 2002

sun earth

Η θεωρία προβλέπει ότι ο ήλιος θα διασταλεί όταν πρόκειται να πεθάνει, περίπου σε 7.5 δισεκατομμύρια έτη και οι αστρονόμοι τώρα θεωρούν ότι ο πλανήτης μας μπορεί να ξεφύγει από το θανατηφόρο ρούφηγμα του ήλιου.

Οι νέοι υπολογισμοί προσθέτουν, το χρονικό διάστημα που η Γη θα είναι κατοικήσιμη, σε άλλα 200 εκατομμύρια έτη. Αλλά δεν σκεφτόμαστε πλέον ότι ο ήλιος θα καταπιεί την Γη, αλλά ότι αυτή θα γίνει στάχτη, πιστεύει ο Δρ. Robert Smith από το Πανεπιστήμιο του Σάσσεξ.

Στο τέλος, δηλαδή, η επιφάνεια του πλανήτη θα γίνει, απλά, πάρα πολύ καυτή για να επιβιώσει η ζωή που υπάρχει. Οι κάτοικοι της Γης, θα πρέπει να βρούν εναλλακτικά σπίτια στο διάστημα, λένε οι αστροφυσικοί στην Μεγάλη Βρετανία.

Ο Δρ Robert Smith, ένας αστρονόμος στο Πανεπιστήμιο του Σάσσεξ, είπε ότι: "Έπρεπε να συνηθίσουμε καλύτερα την ιδέα,  ότι θα πρέπει να χτίσουμε κάψουλες για την επιβίωση μας - οι πλανήτες απέχουν πάρα πολύ για να είναι βιώσιμοι.

"Ίσως αυτή είναι η τελευταία ευκαιρία για ανάπτυξη ενός Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού."

Κρίση καυσίμων

Η θεωρία της ηλιακής εξέλιξης προβλέπει ότι κάποτε το αστέρι μας θα ξεμείνει τελικά από υδρογόνο, τα καύσιμά του. Καθώς θα ακολουθήσει το επόμενο στάδιο, η καύση του άνθρακα, θα διασταλεί σε ένα τεράστιο μέγεθος, και θα γίνει σε αυτό που είναι γνωστό ως ερυθρός γίγαντας.

Θα καταπιεί έπειτα τους πιό κοντινούς πλανήτες, συμπεριλαμβανομένου του Ερμή και της Αφροδίτης. Μέχρι τώρα, οι αστρονόμοι πάντα σκέφτονταν ότι η Γη επίσης θα καταπινόταν από τον ήλιο.

Αλλά η ομάδα του Σάσσεξ νομίζει ότι οι αριθμοί κάνουν λάθος. Σύμφωνα με τους νέους υπολογισμούς, η ακτίνα της τροχιάς της Γης θα αυξηθεί ελαφρώς, πέρα από την εξωτερική ατμόσφαιρα του κόκκινου τότε γίγαντα, καθώς η βαρυτική έλξη του θα είναι ασθενής.

Εάν αυτό συμβεί, η Γη θα γλυτώσει την καταστροφή - αν και η επιφάνειά της θα απανθρακωθεί.

"Οι προηγούμενοι υπολογισμοί πρότειναν ότι η Γη θα ατμοποιηθεί με το να ρουφηχθεί από τον ήλιο," είπε ο Δρ Smith.

"Οι νέοι υπολογισμοί μας, δείχνουν ότι η Γη θα επιζήσει ως σώμα αλλά θα είναι ακόμα άψυχη επειδή θα γίνει τόσο καυτή που τίποτα δεν θα είναι σε θέση να επιζήσει στην επιφάνειά της".

Οι νέοι αριθμοί είναι βασισμένοι σε θεωρητικούς υπολογισμούς, που ελέχθησαν όμως με στοιχεία από πραγματικά αστέρια.

Προβλέπουν ότι θα περάσουν 5.7 δισεκατομμύρια έτη προτού ο πλανήτης γίνει πάρα πολύ καυτός για να υπάρχει ζωή.

Ο Δρ Smith τόνισε "Ένα αποτέλεσμα των υπολογισμών είναι ότι μπορούμε να έχουμε 200 εκατομμύρια έτη πιο πολλά από ό,τι οι προηγούμενοι άνθρωποι νόμιζαν."

Άλλοι επιστήμονες είναι λιγότερο αισιόδοξοι. Ο καθηγητής James Kasting, ένας γεωλόγος στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας των ΗΠΑ, θεωρεί ότι το νερό στη γη θα εξατμιστεί αργά, σε περίπου ένα δισεκατομμύριο χρόνια και συνέχισε, "η ιστορία για τη ζωή πάνω στη Γη τελειώνει πολύ αργά, ώσπου να ο ήλιος να γίνει κόκκινος γίγαντας"

Θα μοιάζει η Γη με αυτή την εμφάνιση του Άρη;

Το ζήτημα του τι θα συμβεί σε 6-7 δισεκατομμύρια χρόνια από τώρα, είναι ενδιαφέρον από ακαδημαϊκή άποψη, αλλά δεν είναι όταν θα τελειώσει η ζωή."

Οι νέοι υπολογισμοί προκαλούν μια άλλη ανησυχία, αν και πιό εγκόσμια.

"Τα κείμενα των βιβλίων θα πρέπει να αλλαχτούν ελαφρώς επειδή δεν σκεφτόμαστε πλέον ότι η Γη θα ρουφηχθεί από τον ήλιο αλλά ότι αυτή θα γίνει στάχτη," είπε ο Δρ Smith.

Το μέλλον της Γης

Επιστήμονες, στο κρατικό πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας, υπολογίζουν ότι οι γήινοι ωκεανοί θα εξαφανιστούν σε περίπου ένα δισεκατομμύριο χρόνια, λόγω των αυξανόμενων θερμοκρασιών από τον ήλιο που συνεχώς θα γίνεται πιο λαμπρός.

Δραστηριότητα του ήλιου

Μάζα - 1.9930 kg

Μάζα που καταναλώνεται/έτος - 1017 kg

Παρούσα ηλικία - έτη 4.59

Ποσότητα καύσιμου υδρογόνου για ζωή 1010 έτη

Εντούτοις, πολύ προτού να τελειώσει ο πλανήτης μας, ως ξηρή έρημος, το επίπεδο του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα θα είναι πάρα πολύ χαμηλό για να υποστηρίξει φυτική   ζωή, καταστρέφοντας έτσι την γεννήτρια των τροφικών αλυσίδων.

Ο ήλιος, όπως όλα τα αστέρια της κύριας ακολουθίας, γίνεται λαμπρότερος όσο περνάει ο χρόνος και τελικά οι θερμοκρασίες θα γίνουν αρκετά υψηλές έτσι ώστε οι ωκεανοί να εξατμιστούν.

Στους 60 βαθμούς Κελσίου, το νερό γίνεται ένα σημαντικό συστατικό της ατμόσφαιρας. Ένα μεγάλο μέρος αυτού του νερού θα παρασυρθεί μέχρι τη στρατόσφαιρα και θα χαθεί στο διάστημα. Τελικά, όλοι οι ωκεανοί θα ξεφύγουν από το γήινο έλεγχο.

"Οι αστρονόμοι πάντα ήξεραν ότι οι ωκεανοί θα εξατμιζότουσαν, αλλά νόμιζαν ότι θα αυτό θα εμφανιζόταν μόνο όταν θα άφηνε ο ήλιος την κύρια ακολουθία - αυτό θα γίνει σε πέντε δισεκατομμύρια χρόνια", λέει ο καθηγητής Kasting του Κρατικού Πανεπιστημίου της Pennsylvania.

Τα αστέρια αφήνουν την κύρια ακολουθία τους όταν σταματούν το υδρογόνο. Ο ήλιος θα γίνει έπειτα ένας κόκκινος γίγαντας, που θα εξαλείψει τον Ερμή και συγχρόνως η Αφροδίτη θα χάσει την ατμόσφαιρά της και θα γίνει ένας καόμενος πλανήτης.

"Εντούτοις, οι υπολογισμοί μου εμφανίζουν ότι οι ωκεανοί μπορούν να εξατμιστούν πολύ νωρίτερα," είπε ο καθηγητή Kasting. "Είναι κάπως απαισιόδοξοι και παρουσιάζουν ένα χειρότερο σενάριο, αλλά αυτό θα γίνει σε δισεκατομμύρια έτη."

Η ενωρίτερη απώλεια του διοξειδίου του άνθρακα θα εμφανιστεί, διότι καθώς το κλίμα θα γίνεται θερμότερο και υγρότερο, πιό πολύς βράχος θα λιώνει από τη βροχή. Αυτή λοιπόν θα διαλύει το διοξείδιο του άνθρακα που θα κρύβεται βαθειά στον βυθό των  ωκεανών με τη μορφή του ανθρακικού άλατος του ασβεστίου.

"Εάν οι υπολογισμοί είναι σωστοί, η Γη έχει κατοικοιθεί για 4.5 δισεκατομμύρια έτη και έχουν μείνει ακόμη μισό δισεκατομμύρια χρόνια."

Αλλά τι είναι ο ερυθρός γίγαντας;

Τα αστέρια μετατρέπουν το υδρογόνο σε ήλιο και καθώς ο χρόνος περνά, το υδρογόνο μειώνεται και τα αστέρια αρχίζουν να καταρρέουν.

Η πίεση και η θερμοκρασία μέσα στο αστέρι αυξάνονται και αρχίζει να καίγεται το ήλιο.

Το αστέρι, που σε λίγο θα νεκρωθεί, θα εμφανιστεί κόκκινο και μεγαλύτερο σε μέγεθος, να λοιπόν γιατί ονομάζεται ερυθρός γίγαντας.

Planet Earth on the move