Ο Γαλαξίας μας εξασθενίζει από το νυκτερινό φωτισμό των πόλεων

Από σελίδα της NASA 1 Νοεμβρίου 2001

Η φωτεινή ρύπανση είναι ένα αυξανόμενο περιβαλλοντικό πρόβλημα που απειλεί να σβήσει τον νυκτερινό ουρανό πριν την ώρα του. Αυτό υποστηρίζει μια πρόσφατη έρευνα που αποκάλυψε πως τα δύο τρίτα του παγκόσμιου πληθυσμού, έχει στερηθεί τη δυνατότητα να κοιτάξει προς τα πάνω και να θαυμάσει τον Γαλαξία μας, μια φωτεινή λουρίδα που εκτείνεται πάνω στον ουρανό τις θερινές νύκτες γεμάτη άστρα, από τη μια άκρη έως την άλλη άκρη του ορίζοντα.

Οι κοσμολόγοι σκέπτεται ότι μετά από 1014 έτη από τώρα, τα αστέρια στο αδυσώπητα διαστελλόμενο σύμπαν, θα μπορούσαν να τελειώσουν τα καύσιμα τους και έτσι να εξασθενίσουν την λάμψη τους. Ο ουρανός της νύχτας, τότε θα γίνει σκοτεινός, μια κενή εικόνα χωρίς τα αστέρια ή τα νεφελώματα του.

aurora borealisΑριστερά : Ο γαλαξίας λάμπει μέσω του Βόρειου Σέλαος κατά τη διάρκεια μιας πρόσφατης γεωμαγνητικής θύελλας . Και τα δύο είναι σπάνιες θέες από τις λάμπουσες αστικές περιοχές.

Ευτυχώς, όμως τα αστέρια τα ίδια δεν θα χρειαστούν να τελειώσουν από καύσιμα. Οι ερευνητές λένε ότι ο ουρανός της νύχτας εξασθενίζει ήδη.

Αυτή η εξασθένιση προέρχεται από το νυχτερινό φωτισμό των πόλεων, των δρόμων, των αεροδρομίων, των υπαίθριων διαφημίσεων κ.λπ.

Κάθε νύχτα εκατομμύρια λαμπτήρες στέλνουν την ενέργειά τους προς τον ουρανό, όπου φωτίζουν τα αιωρούμενα στην ατμόσφαιρα σωματίδια σκόνης, υγρασίας, γύρης και ό,τι άλλο, δημιουργώντας ένα φωτεινό πέπλο που μας εμποδίζει να δούμε αχνά αντικείμενα στον έναστρο ουρανό.

"Είναι δύσκολο να φανταστεί κάποιος ότι ο κοινός ηλεκτρικός λαμπτήρας που εφευρέθηκε ελάχιστα περισσότερο από 100 έτη πριν," λέει ο George Eslinger, "και ο κακώς ελεγχόμενος φωτισμός έχουν δημιουργήσει ένα σοβαρό πρόβλημα φωτορύπανσης στις βιομηχανικές χώρες."

"Εάν δεν αντιστρέψουμε αυτήν την τάση," προειδοποιεί, "ολόκληρη η γήϊνη σφαίρα θα τυλιχτεί σύντομα σε έναν μαύρο φάκελο μέσω του οποίου κανένας δεν θα μπορεί να δει με γυμνό μάτι, κάτι από το μαγικό σύμπαν."

Οι κάτοικοι των πόλεων έχουν χάσει ήδη τον μεγαλύτερο μέρος των αστερισμών, το πλανήτη Κρόνο, και ενός πλήθους των μέσων αστεριών σε μέγεθος. Μπορεί να ξεχάσουν πως είναι ο ουρανός όταν "πέφτουν τα αστέρια" ή τις εξασθενημένες παρουσιάσεις του βόρειου σέλαος.

Είναι μια μεγάλη απώλεια. Οι νέοι παρατηρητές του ουρανού μεγαλώνουν για να γίνουν φιλόσοφοι, επιστήμονες, ποιητές, εξερευνητές, και μερικοί σχολικοί δάσκαλοι. Αλλά δεν είναι πιθανό να προσέξουν -- ή να εμπνευστούν -- έναν κενό ουρανό

Κατωτέρω : Αυτή η εικόνα των φώτων γήινων πόλεων δημιουργήθηκε με τα στοιχεία από το λειτουργικό linescan αμυντικού μετεωρολογικό δορυφορικό προγράμματος (DMSP) σύστημα (OLS). [ περισσότερα ]

νυκτερινή Γη

Ο Ttimothy Ferris, σsυντάκτης βιβλίων στην αστρονομία και το Σύμπαν λέει πως, "η απώλεια του ουρανού της νύχτας είναι ενοχλητική για τα παιδιά. Ολόκληρες γενεές ανθρώπων στις πόλεις και τα προάστια μεγαλώνουν χωρίς ποτέ να έχουν δει το Γαλαξία"

Λέει ο Ferris: "Όλοι οι ανθρώπινοι πολιτισμοί ανεξάρτητα από το πόσο πρωτόγονοι είναι, το έχουν θεωρήσει σημαντικό να λένε ιστορίες για τα αστέρια και για τη φύση και την προέλευση του κόσμου συνολικά. Έτσι έχουν πάντα να λένε κάτι για την αστρονομία, που είναι βαθειά στον ανθρώπινο πολιτισμό, και που πηγαίνει μέχρι τη μουσική, το χορό και την ποίηση."

Ευτυχώς η φωτορύπανση είναι πλήρως αντιστρέψιμη, σε αντίθεση με άλλες ρυπάνσεις, αρκεί να πάψουμε να ανάβουμε τη νύκτα τα φώτα. Πολλοί επιστήμονες μιλούν ακόμα και για διατάραξη των οικοσυστημάτων από την ύπαρξη του διάχυτου αυτού φωτισμού.

Οι επιστήμονες και οι μηχανικοί έχουν ήδη αρχίσει να παράγουν λαμπτήρες φιλικούς προς το σκοτεινό ουρανό που ελαχιστοποιούν την προς τα πάνω φωτεινή ακτινοβολία και ταυτόχρονα εξοικονομούν ενέργεια από αυτό και μόνο το λόγο.

Η Διεθνής Ένωση Σκοτεινού Ουρανού (International Dark-sky Association-IDA) ιδρύθηκε το 1988 από μια ομάδα παρατηρητών του ουρανού, με σκοπό την καταπολέμηση της φωτορύπανσης. Στην παρούσα φάση εστιάζεται στην ενημέρωση και στην επιμόρφωση του κοινού και των φορέων επί του θέματος.

"Ο στόχος μας," λέει Eslinger, που είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου της IDA, "είναι να εκπαιδεύσουμε το κοινό σχετικά με την άνευ διακρίσεως χρήση του φωτός και τα οφέλη που το σωστό φως φέρνει στην εργασία. "Δεδομένου ότι η συνειδητοποίηση αυξάνεται, ελπίζουμε, οι κοινότητες και τα άτομα θα επιλέξουν έναν ουρανό-φιλικό, με αποδοτικό φωτισμό και ενέγεια -- και έτσι η φωτορύπανση θα υποχωρήσει."

Είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Ευτυχώς όμως, τα αστέρια είναι ακόμα εκεί πάνω για να λάμπουν φωτεινά -- υπομονετικά περιμένοντας μας, να αλλάξουμε το δυνατό φωτισμό.

Όλοι μας μπορούμε να συμβάλουμε προς την κατεύθυνση αυτή με ελάχιστα μέσα.

Παραδείγματα πως μπορεί να περιοριστεί η φωτορύπανση